Er mag ook wel iets gezegd worden over het China van nu.
Moet alles politiek gemaakt worden?
Dat is de gedachte die ik hier een beetje bij heb. Kennelijk mag je een fenomeen waar dingen op zijn aan te merken, niet meer gebruiken voor een artistieke uiting. (WIDM is een artistieke uiting).
Dat is hetzelfde als zeggen dat je geen sinterklaas meer mag vieren als de pieten zwart zijn. Zelfde discussie. Tegenwoordig lijkt het alsof alles overal bij de haren bij gesleept wordt en je niets meer "onschuldig" kan doen.
Guilt by association. O wee als je de mooie kanten gebruikt van iets wat ook lelijke kanten heeft.
Willen we daar heen?
Ik niet. Noem het een kop in het zand steken of whatever, maar China kan tegelijk een dictatoriale surveillancestaat zijn èn een prachtig decor voor een spel.
Edit. Daarnaast. Stel even dat wie is de mol iets zou wllen bijdragen aan bewustwording van al het vreselijks dat er in China gebeurt. Wat zouden ze dan beter kunnen doen dan het land onder de aandacht brengen van 4.000.000 mensen die er hopelijk meer over willen weten en er dan achterkomen dat er meer is dan
meets the eye. Alleen maar veilige landen kiezen is dan misschien juist wel een kop in het zand steken.
Edit 2. Het zou hetzelfde zijn als dat ik de heer Van Muiswinkel zijn kritiek zou afdoen door aan te geven dat op Twitter ook van alles is aan te merken en dat hij dat platform ook vrolijk gebruikt om zijn punt te maken. Dus.