Wie is de mol? Dat is de vraag waar alles om draait. Anders dan in vorige seizoenen zit ik niet of nauwelijks in een tunnel dit jaar. Alle drie zouden het wat mij betreft kunnen zijn. Ik heb geen goede reden om een kandidaat af te schrijven. Eigenlijk vind ik dat wel jammer, want ik zou toch zo onderhand mijn mening wel gevormd moeten / willen hebben.
Merel: mijn schot-voor-de-boeg-mol die regelmatig 'raar' reageert. De slimste kandidaat van allemaal, maar in het spel komt ze niet zo snugger over. Ze is relatief vaak betrokken bij het binnenhalen van geld. Veel molloten suggereren dat ze ook veel geld heeft laten liggen / laten verdwijnen, maar meer dan suggestie is dat niet (we hebben dit niet echt in beeld gezien). Ze speelt een sleutelrol bij bepaalde plotwendingen (we hebben in eerdere seizoen wel vaker gezien dat de mol bepaalde dingen 'moest' doen om te zorgen dat spel doorging).
Sarah: is naar eigen zeggen overal slecht in, maar staat wel keer op keer op sleutelposities. Veel dingen mislukken met Sarah in de buurt; tegelijkertijd is ze (net als Merel) vaak betrokken bij het binnenhalen van geld. Er zijn veel hints te vinden voor Sarah als mol (het anagram Ik Sarah vind ik bijvoorbeeld een sterke). In de groep geniet ze veel vertrouwen, fijn als mol. Ook heeft ze meermalen laten zien dat ze gesprekken haar richting in stuurt.
Niels: staat zeker in het begin van de serie veel op sleutelposities (als doorgeefluik tussen de verschillende plekken). Hij gaat vol enthousiasme de opdrachten in, maar is ook regelmatig erg passief of doet niet mee aan de opdrachten. Door de jokerdiefstal brengt hij hardheid in het spel, maar dit heeft nauwelijks effect op de rest van het spel. Niels heeft een paar keer geld binnengebracht dat voorkomen had kunnen worden. Dat hij week in week uit op de verkeerde mol zat, is in het verleden wel eens aanwijzing geweest dat degene de mol was (of heeft hij gewoon ongelofelijk veel geluk gehad met al zijn jokers?).
Gevoelsmatig kies ik voor Merel, maar voor Sarah's molschap heb ik eigenlijk veel meer aanwijzingen. Als Niels de mol zou zijn, zou dat voor het eerst zijn dat niemand de mol in de finale heeft verdacht. Daar geloof ik eerlijk gezegd niet in (maar ja, eens moet de eerste keer zijn?).