De vraag is of hij dat wist (hoe weten wij het?)
Ik heb na aflevering 1 in het opdrachttopic kunnen bepalen wie welke kist boven bracht en welke kist hoorde bij welke vrijstelling. Langs hun kant werd maar 1 kist naar boven getrokken met een vrijstelling en dat was door Merel, Robèrt en Evi.
en hoe dan ook wint 'ie vertrouwen met goed meewerken hier. Zeggen dat 'ie voor het geld wil gaan is handig om zichzelf als de hardwerkende kandidaat te profileren (een rol die die met verve speelt, al blijft het resultaat vaak uit) en ik had er wel op gerekend dat de groep voor de vrijstellingen als kiezen, niemand wil naar huis.
Dat klopt wel natuurlijk. Zulke zaken (met de afloop zoals die nu was) zijn achteraf altijd dubbel uit te leggen.
Maar hij vertraagd door dingen niet goed te vragen (hoeveel huisdieren heb je? O wacht... En hoeveel verzorg je er?) en niet goed te tellen (6 of 7 diploma's). Ik vond het tot nu toe wat over de top hier en daar, maar als Mol wil je ook mollen.
Het kan zeker, maar dan is het een erg slechte molactie, want tijd was niet het issue in deze opdracht. Ik zie meer mogelijkheden in het verstoren van het tellen.
Maar heeft vervolgens de andere twee gemaand om te blijven zitten 'voor de informatie'. Toegegeven, het is gewaagd maar het kán een briljante Molactie zijn.
Heeft hij dat gedaan?
Ik heb het gisteren terug gekeken en ik zie het momenteel anders.
De 250 euro komt op het scherm van Niels, Evi en Rick Paul en hij zegt "Zal ik gaan?" zonder dat iemand hem daartoe aanspoorde. Rick Paul knikt wat instemmend. Dan missen we wat gebeurt door een biecht van Niels en het volgende dat we zien is Niels die rechtstaat en zegt "Alle informatie voor mij onthouden dan he".
Dat hij specifiek dat woordje 'dan' gebruikt, maakt voor mij het volgende scenario waarschijnlijker:
Niels zegt "Zal ik gaan?"
De andere 2 vinden dat goed
Niels vraagt of ze meegaan
Rick Paul en Evi verwachten dat er nog meer komt en zeggen dat zij wel blijven zitten
Niels zegt "Alle informatie voor mij onthouden dan he".
Ook hier ben ik weer akkoord dat je het op 2 manieren kan zien, maar ik vind niet dat iemand kan poneren dat hij hen overtuigde. Dat is voor mij simpelweg niet zichtbaar.