Deze aflevering vormt voor mij een bevestiging dat Niels de Mol is. Vooral de 'In vizier' opdracht.
Niels suggereert dat de 'kapers' misschien eerder bij het geld kunnen zijn dan de deelnemers (voorkennis?). Daarna blijft hij her en der volhouden dat de 'kapers' geld van de deelnemers zullen en kunnen kapen. Wat niet zo is, de kapers mogen in het veld als de deelnemers in het veld zijn en kunnen dan geld weg pakken. Van Niels vreemd, waarom heeft hij zich bedacht over de opdracht en ook nog verkeerd? Als mol is het een briljante zet.
- Hij zorgt er voor dat er twee mensen het veld in gaan voor een bedrag en daarmee terug gaan - enorm inefficiënt - en een bij de drone bestuurder achter blijft.
- Door steeds te herhalen dat hij de motorrijders afleidt en dat dat werkt, zorgt hij er voor dat de andere kandidaten niet opmerken dat de kapers hun helemaal niet volgen om af te tikken maar om geld op tonnen te zien en te pakken.
- Hierdoor zorgt hij er bovendien voor dat de deelnemers in bochten rennen, deelnemers doorzweet en vermoeid en motorrijders langer de tijd geld te zoeken.
- Als hij eenmaal geld heeft gepakt, kan hij opvoeren dat hij nonchalant langzaam loopt zodat de kapers zullen denken dat hij geen geld heeft, waarmee hij enorm vertraagt en anders niets.
Daarbij is frappant dat hij op belangrijke momenten juist niets doet. Sarah en Merel doen moeite om Sinan over te halen de tablet met besturing aan iemand anders (Merel die het beter kan) te geven maar waar hij normaal een wandelende praatpaal is, houdt hij nu zijn mond en kijkt een beetje in het rond. En als Sarah en Merel een ton met geld vanuit de lucht zien, doet hij ook eigenlijk niet mee. Behalve als het om ene rode ton gaat waarbij hij Merel compleet verkeerd stuurt.
Om het af te ronden, als de opdracht klaar is zegt hij tegen iedereen dat hij trots is dat hij 850 euro heeft binnen gehaald. Sinan verbeterd hem en zegt dat het 750 is. Dan maakt Niels een grap dat hij net zo slecht rekent als Robert dat deed. Alleen heeft Niels geen 750 binnen gehaald, hij heeft 250 binnen gehaald. Er is 500 door Merel en 500 door Sarah gepakt. Slim wellicht. Sinan verdacht vorige week nog Niels en deze week Merel.
Verder denk ik dat hij de vrijstelling per ongeluk in zijn schoot geworpen kreeg. Ik had de indruk (maar ben daar niet zeker van) dat Sarah oppert om de rechtse joker te kiezen. Rik steekt eerst zijn eigen rechterhand op en ik hoor allemaal ja, direct steekt hij zijn linkerhand (rechts voor de deelnemers) op en zegt Niels ja en stapt naar voren om die te pakken. Als dat klopt heeft hij heel subtiel de keuze beïnvloed en daar zat de joker ook in. Daarna houdt hij zich minder fanatiek met het spel bezig dan je zou verwachten en hij zegt in de biecht dat hij helemaal nog niet met de joker bezig is. Alleen Merel maakt een foutje en zo krijgt hij de vrijstelling in zijn schoot. Mooie dekmantel per ongeluk.
Je merkt, mij krijg je de tunnel niet meer uit