Dankjewel voor de lieve reacties trouwens!
Hoewel ik het heel leuk vind, kwam er vandaag wat tussen en ga ik dit niet alle afleveringen redden. Ik denk wel dat de (was)lijn al duidelijk zichtbaar is eigenlijk.
En het gaat niet alleen om het zien van mogelijke molacties. Het gaat natuurlijk ook om het geheel en afgezet tegen de twee andere finalisten.
Van de drie finalisten is Niels vrijwel elke opdracht het meest mols, de meeste opdrachten doen Merel en Sarah juist heel erg hun best. De dames doen niet alleen hun best om geld binnen te krijgen, ze doen ook hun best om anderen te helpen, bij te sturen en te corrigeren om geld binnen te krijgen. Niels doet vooral zijn best om gesprekken en discussies te starten en de vlam in de pan te laten slaan.
Niet voor niets staat Niels de FTM overzichten onderaan. Tegelijkertijd is Niels ook degene die het meeste geld uit de pot houdt. Waar Sarah en Merel geld wat ze extreem makkelijk uit de pot hadden kunnen houden, juist binnen brengen. Niet een keer, meerdere keren en aardige bedragen.
Frappant is verder hoe anderen beschuldig worden van wat Niels meer doet of nalaat. Sinan is bestempeld als degene die niets doet en kreeg er een eigen hashtag voor. En eerlijk is eerlijk, pas toen ik na aflevering negen de afleveringen opnieuw ging kijken, viel me op dat Sinan hier en daar wel wat doet en Niels dan helemaal niet meewerkt. Sarah staat bekend als degene die steeds zegt dat ze niets kan. Niels is stiekem degene die dat veel vaker over zichzelf zegt. Sterker, Niels kan alleen dingen als de juiste positie niet heeft gekregen
Merel is de vinnige in het gezelschap die bekend staat om een lage irritatiegrens. Alleen Niels topt haar hier en daar eigenlijk flink. De koffieopdracht wordt hij ronduit boos en loopt verbolgen weg alsof ze net geld uit zijn portemonnee hebben gehaald. Bij de Serenade opdracht beschuldigt hij best akelig Jamie en daarna Rick Paul.
Waar de dames min of meer door het seizoen hetzelfde gedrag en karaktereigenschappen laten zien, heeft Niels twintig verschillende gezichten. Die hij absurd goed kan verbergen achter zijn grootste masker, die van lieverd. De lieverd die koffie schenkt, thee haalt, broodjes brengt, vraagt hoe het met je gaat en zo gezellig is om mee op de kamer te slapen.
Wat mij opviel en misschien een hint is: we zien veel vragen waarbij de antwoordoptie slaat op de hoofdverdachte van dat moment en Niels. Bij de opdracht min of meer als je voor boot 1 Evelien kiest, kies je ook voor Niels. En zo kwamen er meer vragen in beeld waarbij Niels toevallig bijvangst is.