Mijn probleem met deze invulling (en ook de invulling die anderen op vergelijkbare wijze geven overigens) is dat je van de ene naar de andere methode gaat.Dat klopt niet. Je komt op MOLV_IS_I_ als je de beginletters neemt van de opdrachten. Die 19 is omdat je vanaf de 'V' eventjes een andere theorie neemt en een '1' en een '9' "verzint" (ik bedoel dat niet zo rot als het er staat). Vervolgens pik je de beginletter-theorie weer op (IS) en daarna laat je die vallen - terwijl er nog een gewijzigde opdracht volgt ('I'). Intussen schakel je over op de foto die dan voorbijkomt, terwijl dat natuurlijk al eerder gebeurd is (Merel is dan al in beeld geweest).
En nu combineer je de 3 theorieën (beginletters, die '19', foto Niels) met een 4e, namelijk een anagram van de opdrachten.
In mijn beleving werken hints niet zo: die zijn mogelijk vaag, maar wel consistent.
Bij de 19 verzin ik geen andere theorie. Dit fragment wordt niet vervangen. Dus hier komt geen letter. Dit is dus een uitzondering en om hier 19 te nemen omdat dit fragment tussen aflevering 1 en 9 ongewijzigd is gebleven vind ik plausibel. Daarna komt de I en S en ga ik gewoon door met beginletters.
Dan kom je uit bij Niels. Hierna komt weer iets speciaals. Nu komt er een fragment dat geen opdracht is (de executie met de laserstralen). Dit scheidt het stukje MOL V19 IS van de rest. Voor de rest is er nog maar 1 opdracht die vervangen kan worden. Het zou erg vreemd zijn als je hier ook weer alleen de beginletter zou nemen. Daarom neem ik hier de volledige titel. Zo gek is dat niet volgens mij.
Volgens mij zijn er geen vaste regels voor hints. Die kunnen ze net zo makkelijk of moeilijk, of in jouw woorden inconsistent, maken als ze willen. Belangrijkste is om een hint te zien als je er een herkent. En dat doe ik.
Deze hint is volgens mij heel goed uit te leggen, daar hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd.
Maar dat is mijn mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn.
Edit:
Zelfs bij de (te eenvoudige) MOLCFKLAAS hint moest je ook eerst de beginletters nemen van 5 zinnen en daarna de laatste letters. Hier zou je ook kunnen zeggen: waarom schakel je nu ineens over van beginletter naar eindletter? Ook gewoon een vrijheid die je kunt nemen.