Je hebt gelijk. Er wordt niet vermeld dat alle stations met 12 trossen beginnen, wel zegt Rik op het eind dat er 12 oranje trossen in het spel waren. Dan is het inderdaad aannemelijk dat er ook van elke andere kleur 12 waren. Bovendien zie ik nu dat Sinan, Jamie en Niels tegelijk komen aanlopen bij station blauw, dus het lijkt erop dat Sinan daar tot dan toe niet even alleen was. Als bij hem de verdeling 5-5-2 was en hij de 2 oranje trossen dan later zelf nog komt nabrengen, dan is dat toch echt onmols.
Wel alleen bij hun station begonnen Merel en Sarah. Sarah staat op oranje m.i. op het minst strategische station, aangezien oranje op haar afkomt: bij haar liggen alleen de andere 3 kleuren. Wat ze als mol m.i. het beste zou kunnen doen is een druk verkeer opstarten met die kleuren, zodat oranje haar moeilijker kan bereiken. Maar dat doet ze niet, ze loopt gewoon weg zonder die zakken in het spel te brengen. Dat ze als de 2 oranje zakken (waarschijnlijk van Sinan) haar en Merel halverwege bereiken eerst voor groen wil gaan is logisch, aangezien de trein al vol mee hing met groen.
Merel brengt wel dadelijk wat verkeer op gang. Bij haar is er een zak bij zonder lintje (eraf gevallen?
). Ze begint met het opladen van geel.
Mijn conclusie is dat ik Sinan en Sarah in deze opdracht toch wel erg kandidaats vind: Sinan die de oranje zakken komt nabrengen, en Sarah die verzuimt om de andere kleuren in omloop te brengen. Merel doet dat, als zij de mol is, hier toch een stuk beter.