Auteur Topic: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen  (gelezen 24040 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #200 Gepost op: 17-05-2021, 12:51:02 »
Nou had ik vooraf na twee dames wel weer eens op een man als Mol gerekend, maar ook ik had de pijlvorm in het maisveld niet herleid tot het teken voor mannen. En voor zover ik weet had niemand dat. Hebben we dus met zijn allen flink zitten slapen.   :D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #201 Gepost op: 17-05-2021, 13:23:26 »
Tja, wel gezien, maar je doet er niks mee.  ;)
Leek me te makkelijk.
Zelfs voor zekerheid nog gezocht of het echt het teken voor de man was. 
  ;D
Dacht toen, een verwijzing naar Sven, want het geheugensteuntje voor dit symbool is pijl en boog.
En wie schoot met een pijl? 
« Laatst bewerkt op: 17-05-2021, 13:32:10 door Memmymol »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #202 Gepost op: 17-05-2021, 13:53:55 »
Nou had ik vooraf na twee dames wel weer eens op een man als Mol gerekend, maar ook ik had de pijlvorm in het maisveld niet herleid tot het teken voor mannen. En voor zover ik weet had niemand dat. Hebben we dus met zijn allen flink zitten slapen.   :D

Die hint heb ik wel genoemd, maar niet hier.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #203 Gepost op: 17-05-2021, 19:52:04 »
Die hoge tonen, mijn hond reageert er totaal niet op, dus kan ik daar niet veel mee.
Het verbaast mij niet zo. In de eerste plaats omdat het audiosignaal niet analoog is maar digitaal. De samplefrequentie is 48000 Hz. Per periode van het 20000 Hz signaal zijn er dus maar 2,4 samples.

Ook is de 20000 Hz toon erg zacht t.o.v. de audio van de opname en alleen te zien in de relatief stille periodes van de opname.

Hieronder zie je een plaatje van het audio signaal met hieronder een 20000 Hz toon die ik heb toegevoegd als extra spoor. Je ziet meteen dat de "hondentoon" geen 20000 Hz is maar een lagere frequentie heeft. Door de pieken in de toon te tellen kom ik op een frequentie van ongeveer 13000 Hz. Voor amplitude van het audio signaal heb ik een logaritmische schaal gekozen. Bij een lineaire schaal is de amplitude van de hondentoon maar ongeveer 0,01 op een schaal van 0 tot 1 en is het een hele lichte rimpel.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #204 Gepost op: 17-05-2021, 19:59:04 »
Ik bedoel maar dat ze het lieten zien in de reünie of je viervoeter zou gaan blaffen. Nu heeft die van mij alle afleveringen braaf naast me gezeten en hij heeft een keer gereageerd toen isi een keer blafte ..  maar hij heeft me niet geholpen om Lennart te ontdekken als mol  ::rofl::


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #205 Gepost op: 17-05-2021, 20:04:50 »
Tóch het verkeerde merk hond, Tarbozan.....

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #206 Gepost op: 17-05-2021, 22:55:58 »
Nou had ik vooraf na twee dames wel weer eens op een man als Mol gerekend, maar ook ik had de pijlvorm in het maisveld niet herleid tot het teken voor mannen. En voor zover ik weet had niemand dat. Hebben we dus met zijn allen flink zitten slapen.   :D


Ik had deze gevonden en gepost op dit forum maar niemand heeft er op gereageerd . Zie hints pagina 2  ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 17-05-2021, 23:00:52 door Jcw »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #207 Gepost op: 18-05-2021, 02:05:32 »

Ik had deze gevonden en gepost op dit forum maar niemand heeft er op gereageerd . Zie hints pagina 2  ::tandpastasmiley::


Ik zie het. Goed van jou!   ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #208 Gepost op: 18-05-2021, 10:42:56 »
Ik heb me weer heerlijk vermaakt met het speuren naar hints samen met iedereen hier. Veel gevonden, en zoals altijd was het meeste niet juist natuurlijk.  ::rofl::

Naast een paar heel duidelijke en haalbare hints, toch ook een paar puntjes van kritiek:

Ik vind de Isidoor-aai-hint eigenlijk wel heel erg leuk bedacht... En ik kan me best voorstellen dat die zomaar gevonden had kunnen worden. Maar de uitleg ging echt wel een beetje mank, omdat de Baudot code helemaal niet uit streepjes en bolletjes bestaat.

Vreemd dat de koelkast hint met de voorletters van mollen niet letterlijk uitgelegd werd in aflevering negen. Maar die was al wel algemeen bekend denk ik?

Toch ook wel opvallend dat er een hint in de herfstbeelden zat. Buiten de afleveringen om. Ik ben nu wel een beetje bang dat dat de grenzen van het speuren gaat oprekken en zogezegd de doos van Pandora gaat openen... Ik ga me blijven beperken tot de afleveringen in elk geval.

Het pieptoontje voor honden lijkt (zoals hierboven genoemd) in de uitvoering omgevallen te zijn. Jammer. In concept wel een super idee natuurlijk.

Ik blijf altijd wel fan van het speuren naar hints. Maar mis soms wel wat overzicht in dit topic op het forum. Zit een beetje te broeden op een soort hint-voting systeem. We zouden mogelijke hints door een soort check kunnen gooien. Bijvoorbeeld: is het uitlegbaar voor de gewone kijker, is het gebaseerd op informatie die je in de uitzendingen hebt kunnen vinden etc.
Lijkt jullie zoiets wat?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #209 Gepost op: 18-05-2021, 13:34:49 »
Hmm je wilt ern waarderingssysteem voor de hints?  Waarom?  Wat willen we met de hints?  Willen met een aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid dat de hint/theorie naar de juiste mol wijst, of willen we de meest waanzinnige uitgewerkte ideeen die uiteindelijk totaal de verkeerde kant uitwijzen?

Kijk ik hoef geen theorie die me minutieus uit de doeken doet wie de mol is , zodat ik daarna niet meer zelf hoef te speuren. Ik vind het gewoon tof om andermans hersenspinsels hier te lezen en voor mezelf te kijken of ik erin meega of niet.

Heel eerlijk als we echt allemaal de hints in afl 1 en 2 hadden opgepikt voor wat het was, hadden we in afl 2 100% zekerheid over wie de mol was. Gelukkig maar dat we molloten zijn die zaken soms te duidelijk vinden  ::rofl::

Nee i’ ben voorstander van gewoon het hintstopic niet te voorzien van nominering omdat
: a) het heel sterk afhangt van of het een tip is voor jouw mol
 B) nominaties vaak onderhevig zijn aan het feit dat Noorwegen Zweden altijd 12 punten geeft .
C) het hierboven al aangehaalde plezier wat ik haal uit gekke ideeen die me kunnen inspireren .

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #210 Gepost op: 18-05-2021, 21:28:52 »
Ik vind de Isidoor-aai-hint eigenlijk wel heel erg leuk bedacht... En ik kan me best voorstellen dat die zomaar gevonden had kunnen worden. Maar de uitleg ging echt wel een beetje mank, omdat de Baudot code helemaal niet uit streepjes en bolletjes bestaat.

Baudot? Het was toch gewoon Morse?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #211 Gepost op: 18-05-2021, 22:27:10 »
Nope er zat een extra vertaalslag overheen.
Het was de 5 bolletjes code uit de bunker, maar dan in plaats van open/dicht, lang/kort. Dus elke letter was een combinatie van 5 tekens, lang of kort.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #212 Gepost op: 18-05-2021, 23:42:21 »
Aha, toch een beetje anders dus. Maar desalniettemin door niemand gezien.
Grappig dat sommige hints juist vrijwel meteen en andere totaal niet worden gevonden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #213 Gepost op: 19-05-2021, 00:25:18 »
Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar die 20 kHz toon die als hint in de afleveringen zou moeten zitten.
De eerste vraag die ik had is, zou zo'n toon van 20 kHz wel door de codering en decodering van het audiosignaal komen. Want de compressie die wordt toegepast is NIET verliesvrij.

Ik ga uit van het videobestand dat we kunnen downloaden met Telegram. De audio van deze bestanden is gecodeerd volgens de AAC standaard. AAC staat voor Advanced Audio Coding. Deze codering wordt standaard gebruikt voor de audio in MP4 bestanden. Deze standaard wordt ook gebruikt in de iPhone, iPad en iTunes. Het resultaat is beter dan MP3, vandaar ook de A van Advanced.
In de video bestanden van DE MOL is het audio signaal 48000 keer per seconde bemonsterd. De samplefrequentie is dus 48 kHz.

Ik heb in mijn favoriete audio tool (Audacity, een echte aanrader op dit gebied) een project aangemaakt met deze samplefrequentie van 48 kHz. Met Audacity kun je tonen genereren met een willekeurige frequentie en duur. Ik heb (sinusvormige) tonen met de volgende frequentie achter elkaar gezet in één spoor van het audio signaal: 5000 Hz, 10, 15, 16, ... , 20 kHz. Voor de lengte van elke toon heb ik exact 1 msec genomen, aangezien je dan een heel aantal perioden van het signaal krijgt. Het aantal perioden is dan gelijk aan de frequentie in kHz. Bij 5 kHz zie je nog duidelijk de sinusvorm. Bij hogere frequenties zijn er maar een paar samples per periode in is de signaalvorm niet meer te zien. De frequentie van 12 kHz is hierbij interessant omdat deze precies een kwart van de samplefrequentie is. Per periode dus 4 samples, wat betekent achtereenvolgens de waarde 0, 1 (max amplitude), 0, -1 en tenslotte weer 0. Ga dit na.

Dit audiospoor (bovenste rij in onderstaande foto) heb ik geëxporteerd als AAC bestand en als MP3 bestand. Vervolgens heb ik beide bestanden weer geïmporteerd als apart spoor en uitgelijnd met het oorspronkelijke signaal. Nu kun je kijken hoe goed tonen met deze frequenties kunnen worden gereproduceerd.

Zoals je kan zien is er een nagenoeg perfecte reproductie van tonen tot 17 kHz met AAC. Bij 18 en 19 kHz is er een geringe afwijking (waarschijnlijk onhoorbaar) en bij 20 kHz is de toon nog steeds te zien alleen met een wat lagere amplitude.
Bij MP3 begint het signaal al bij 16 kHz te verslechteren en bij 20 kHz is de toon behoorlijk verzwakt. Dit alleen ter vergelijking want we hebben zoals gezegd hier alleen te maken met AAC codering.

Technisch gezien is er dus geen reden waarom die 20 kHz toon niet aanwezig zou moeten zijn. Toch zie ik in de audio van uitzendingen van DE MOL geen tonen boven pakweg 14 kHz. Dit is eenvoudig na te gaan door een spectrogram te maken (weer met Audacity) van een stuk audio. Als ik van mijn gegenereerde tonen een spectogram maakt dan zie ik wel tonen tot boven de 20 kHz (tweede foto). Dus Audacity kan het allemaal wel aan.

Audacity is een veelzijdig gereedschap en je kan er ook audio mee opnemen die wordt afgespeeld op je PC. Handig bijvoorbeeld om videoclips van Youtube om te zetten in muziekbestanden. Dat kan door gebruik te maken van de Windows WASAPI interface. Hiermee kun je audio die naar de speakers wordt gestuurd softwarematig (dus zonder omzettingen) opvangen in Audacity en deze opnemen.
Om te kijken of bij het afspelen van de beruchte passages uit de afleveringen van DE MOL er ook een 20 kHz signaal mee wordt gestuurd heb ik deze opgenomen in een project met een samplefrequentie van (voor de zekerheid) 96 kHz. Vervolgens heb ik gekeken naar het spectrum. En ja hoor, het houdt wederom allemaal op bij pakweg 14 kHz. Ook in de golfvormen van het signaal is geen toon van 20 kHz te bekennen.
Dus jullie hoeven een eventuele hond niet de deur uit te sturen als hij Lennart niet herkent als Mol.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Hints]-topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #214 Gepost op: 28-05-2021, 15:19:12 »
En Vier / GOplay zijn uberhaupt ook analoog niet beschikbaar in België. Dus geen idee hoe of waar die 20 kHz ooit gevonden zou kunnen worden.
Ik dacht ook meteen aan de mp3 compressie die deze onhoorbare frequenties eruit filtert.