Auteur Topic: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)  (gelezen 3260 keer)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
[Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Gepost op: 20-03-2021, 21:34:02 »
Voor het eerst ga ik dit seizoen ook proberen om Alles Combineren-taarten te bakken voor De Mol ::bravo:: Maar wel met een kleine aanpassing: dit wordt Alles Combineren Light. Waar ik voor WIDM maar liefst 11 factoren tot in de kleinste details bijhoud, wil ik dat voor De Mol en stuk vereenvoudigen. De inspiratie daarvoor kwam toen ik laatst het boek Ons feilbare denken las, waarin werd beweert dat formules een aantal simpele sommen betere voorspellingen  kunnen maken dan ingewikkelde modellen of eindeloze afwegingen van slimme mensen (in dit geval molloten).

Ik houd dus een beperkt aantal factoren aan die bovendien simpeler worden verdeeld. Per factor kan een kandidaat drie scores krijgen: 0 voor het minst mols, 1 voor gemiddeld mols en 2 punten wanneer iemand het meest mols reageert.

De factoren die ik nu wil meenemen zijn:
  • Follow the Money
  • Opdrachtenoverzicht (Geldzakken en/of kleurtjesoverzicht zoals vorig seizoen)
  • Molpunten
  • Molpositie
  • De poll of de stemwijzer

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat de beste verdeling is. Ik ben vooral op zoek naar zo verschillend mogelijke factoren (te veel overlap maakt de kwaliteit in principe minder). Zijn de Molpunten, Molpositie en de Stemwijzer te overlappend? Kan Follow the Money nog opgesplitst worden in plus en min? Zie je sowieso nog een factor die nog helemaal niet benoemd wordt? Laat het me weten :D
« Laatst bewerkt op: 11-04-2021, 20:26:42 door Päc »
...óf niet!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2021, 09:49:02 »
Haha Alles Combineren Light. Mooi concept Pac! Ik ben benieuwd.

Als het goed is, heb jij natuurlijk data om te kunnen zien welke makkelijk bij te houden criteria toch vrij goed werken.

Misschien wie-verdenkt-wie, of het theorieën-overzicht? Alles waar deze site keurig overzichtjes van bijhoudt, kun jij zo overnemen   :) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #2 Gepost op: 26-03-2021, 08:50:13 »
dit wordt Alles Combineren Light. Waar ik voor WIDM maar liefst 11 factoren tot in de kleinste details bijhoud, wil ik dat voor De Mol en stuk vereenvoudigen. De inspiratie daarvoor kwam toen ik laatst het boek Ons feilbare denken las, waarin werd beweert dat formules een aantal simpele sommen betere voorspellingen  kunnen maken dan ingewikkelde modellen of eindeloze afwegingen van slimme mensen (in dit geval molloten).
Leuk bedacht, maar je kent ook de wet van de grote aantallen? En het idee van groepskennis?
Als je een pot met kralen hebt, en je laat 10 mensen raden hoeveel kralen er in zitten, dan zullen de antwoorden behoorlijk ver uit elkaar liggen, maar het gemiddelde komt vaak redelijk in de buurt. Laat je 100 mensen raden, dan wordt het gemiddelde beter. Ik verwacht dat hetzelfde gebeurt als je 10 "systemen" laat proberen de mol te voorspellen.
En, bij wiskunde heb je het vast ook wel eens gehad over tussentijds afronden. Afrondfouten kunnen zich opstapelen; als je nauwkeurige cijfers hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken?

Daarnaast kan het natuurlijk niet dat we in 2019 allemaal diep hebben nagedacht over een woord met een P (prognose) om de afkorting PAC te laten kloppen en dat er dan nu ineens een L (light) achteraan komt :P

Maar, wel leuk dat je dit ook hier nu gaat doen :D Succes!

Overigens wil ik wel even gezegd hebben dat de molpunten voor de Belgische mol het meestal niet goed hebben. Dan weet je dat vast ;)

Over dingen die je mee kunt nemen, misschien kun je de makers van Trust Nobody lief aankijken en vragen of je de puntentelling uit hun plusjes-en-minnetjesschema mag meenemen in je data. (zolang je die maar geen molpunten noemt ;) )
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 08:53:45 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #3 Gepost op: 28-03-2021, 15:07:21 »
Leuk dat jullie weer meedenken :D

Leuk bedacht, maar je kent ook de wet van de grote aantallen? En het idee van groepskennis?
Als je een pot met kralen hebt, en je laat 10 mensen raden hoeveel kralen er in zitten, dan zullen de antwoorden behoorlijk ver uit elkaar liggen, maar het gemiddelde komt vaak redelijk in de buurt. Laat je 100 mensen raden, dan wordt het gemiddelde beter. Ik verwacht dat hetzelfde gebeurt als je 10 "systemen" laat proberen de mol te voorspellen.
En, bij wiskunde heb je het vast ook wel eens gehad over tussentijds afronden. Afrondfouten kunnen zich opstapelen; als je nauwkeurige cijfers hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken?

Daarnaast kan het natuurlijk niet dat we in 2019 allemaal diep hebben nagedacht over een woord met een P (prognose) om de afkorting PAC te laten kloppen en dat er dan nu ineens een L (light) achteraan komt :P
Ik heb een simpel antwoord op je goede argumentatie: ik heb er de tijd niet voor :P Een hele taart met zoveel mogelijk details is gewoon net te druk twee Molseizoenen achter elkaar. Voor sommige factoren zou het op zich te doen zijn om niet een 0 óf een 1 te geven maar bijvoorbeeld een 0.5, maar het fijne van zulke harde grenzen stellen is denk ik wel dat je beter kunt zien wie 'de beste' van de groep waren en wie 'de mindere'. Ik stoorde me er bij WIDM op een gegeven moment een beetje aan dat iedereen zo dicht bij elkaar lag omdat iedereen telkens zo'n genuanceerd getal kreeg. Ik zie deze bewust versimpelde versie als een experiment om te kijken of het misschien ook werkt (of misschien wel beter).

Haha Alles Combineren Light. Mooi concept Pac! Ik ben benieuwd.

Als het goed is, heb jij natuurlijk data om te kunnen zien welke makkelijk bij te houden criteria toch vrij goed werken.
Misschien wie-verdenkt-wie, of het theorieën-overzicht? Alles waar deze site keurig overzichtjes van bijhoudt, kun jij zo overnemen   :) .
Ik heb bewust gekozen om wie-verdenkt-wie en het theorieën opzicht niet in deze 'light'-versie te verwerken, omdat ik - zeker bij De Mol - volgens mij niet de beste factoren zijn om de Mol te vinden. Verder heb ik er geen harde statistische analyse op nagelaten welke factoren het beste werken, maar zoek ik vooral een vijftal dat elkaar aanvult met andere gegevens (al is overlap onvermijdelijk).

De factoren die ik nu gekozen heb zijn:
Het overzicht na aflevering 1 komt eraan vandaag ::joehoe::
...óf niet!

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #4 Gepost op: 28-03-2021, 17:28:05 »
De factoren die ik nu gekozen heb zijn:
::love:: ::love::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #5 Gepost op: 28-03-2021, 20:00:01 »
    Het is allemaal nog een beetje puzzelen, maar de eerste taart is net op tijd af ::joehoe::


  • 'Dan doen we het maar zonder Molpunten': geen Molpunten nog deze week, dus deze keer zijn maar vier factoren meegerekend. Ik ben heel benieuwd of ze iets hadden kunnen veranderen aan de tweestrijd ::vergroot::
  • Sven komt het meest verdacht uit de bus, samen met Kevin. Respectievelijk hebben ze 7 en 6 punten gehaald.
  • Dami en Samina halen beiden een schamele één punt. Voor Dami is dat bij de Stemwijzer en Samina weet alleen bij de factor 'NIET' niet een van de meest onmolsen te zijn.
  • Aan de layout wordt nog gewerkt.

Op de Alles Combineren-pagina kun je zien hoe de scores verdeeld zijn over de verschillende factoren. Die pagina wil ik nog wat mooier maken. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
[/list]
« Laatst bewerkt op: 28-03-2021, 20:08:42 door Pač »
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #6 Gepost op: 2-04-2021, 22:40:31 »
De nieuwe Alles Combineren-taart komt later dit weekend, maar toch wilde ik een leuke ontwikkeling in de taart van vorige week jullie niet onthouden ::joehoe::

Ik had namelijk per abuis een score '2' van Katrien op de factor Follow the Money genoteerd als een '0'. Nu ook de Molpunten bij de factoren zijn geteld blijkt ze de met terugwerkende kracht de nummer 2 verdachte te zijn geweest ::jaja:: Kevin was, in plaats van tweede te worden, met meerekening van de Molpunten blijven steken op een derde plek als hoogste middenmoter.

...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #7 Gepost op: 4-04-2021, 20:38:03 »
Voor de nog zwevende Hollanders en Vlaamse reclameblok-forummers wilde ik toch nog even de tussenstand geven na aflevering 2 voor ik de nieuwe aflevering ga kijken ::joehoe:: Voor Wie is de Mol NIET? heb ik voor nu de pollresultaten van dit forum gebruikt.

Wat blijkt? Sven is deze aflevering supergemiddeld verdacht en weet daarmee nipt de concurrentie van respectievelijk Katrien, Lennart en Annelotte & Jasmien voor te zijn. Samina flikt het als eerste kandidaat in de geschiedenis van deze theorie 5 keer de 0 te houden :o Als zij of Noah het is, kan ik inpakken.
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2021, 19:36:30 »
Wederom geen taart deze week. Maar wel... een compleet vernieuwde Alles Combineren-pagina ::bravo::

Met een nieuwigheidje: de Mol-Index. Dat is de gemiddelde score per kandidaat over alle afleveringen en factoren samen. Dit keer in een staafdiagram in plaats van een taartdiagram :o Hierdoor zie je duidelijk per kandidaat hoe goed of hoe slecht 'ie scoort over alle factoren samen. 10 is de maximale score, 0 het minimale.
Het is overigens vrij logisch dat niemand in de buurt van de 10 komt, dan moet je immers élke aflevering vrijwel overal de volle punten op scoren - dat lukt naarmate er meer afleveringen komen steeds minder goed. Des te verbluffender is het hoe ontzettend laag Samina scoort :o

Het doet een beetje pijn om de taarten nu in de ijskast te steken :\'( Maar zo blijven ze wel lang goed. Bij de 'echte' versie van Alles Combineren bij WIDM volgend jaar zullen ze weer terug zijn :D
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] de Mol-Index (Alles Combineren Light)
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2021, 19:48:15 »
Ziet er heel mooi uit! ::bravo::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #10 Gepost op: 24-04-2021, 19:46:43 »
Alles Combineren voor aflevering 5 komt morgen, maar als voorproefje is de Alles Combineren van aflevering 4 eindelijk af ::bravo::

Met opmerkelijke verschuivingen :o Zo zakte Philip vorige aflevering onder Samina en is hij tot dat moment in elk geval de minst verdachte kandidaat van allemaal. Jasmien stoot van een magere één-na-laatste plaats in een klap door naar tot hoofdverdachte ::bravo::
...maar dat is dus allemaal zonder aflevering 5 nog mee te nemen ;) Tot morgen ::joehoe::
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2021, 20:08:20 »
Zie daar voor alle last-minute twijfelaars: Alles Combineren aflevering 5 ::bravo::

Met grote verschillen :o Jasmien en Philip weten beiden maar 2 van de 10 punten binnen te slepen, terwijl Lennart er maar liefst 9 haalt. Hij staat in de totaalstand dan ook veruit het hoogste.

De Mol Index na aflevering 5:
Lennart: 7,6
Sven: 6,4
Annelotte: 5,0
Jasmien: 4,8
Philip: 3,0

Jasmiens tijd aan de kop was van korte duur. Misschien dat ik toch voor den Lennart ga ::joehoe::
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #12 Gepost op: 7-05-2021, 15:52:01 »
Houd je vast voor de Voorlopige Definitieve Prognose Alles Combineren Light De Mol 2021! ::bravo:: Dat vond ik wel een pakkende titel ;D Voorlopig, omdat de laatste Molpunten nog niet verdeeld zijn. Definitief, omdat de nummer 1 verdachte vast staat :D

Ik heb deze week twee tabellen gemaakt. Eén is de gebruikelijke tabel met de factoren voor aflevering 7 (waar de Molpunten dus nog aan worden toegevoegd) en de andere is een laatste overzichtstabel met gereduceerde puntenverdeling voor hoe de kandidaten over het hele seizoen gescoord hebben. Die laatste tabel telt ook nog één keer mee voor het eindgemiddelde.

De Mol volgens Alles Combineren dit seizoen is....
::bravo:: Lennart ::bravo::
Hij haalt met een score van 7,6 bijna een volledige punt meer dan Sven, die met 6,7 ook nog best oké scoort. Wie zeker niet de Mol is is Annelotte ::sorry:: Met een score van 4,1 lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat zij nog de Mol kan zijn. Maar let wel: dit is pas de eerste editie, dus wie weet leidt hij nog tot verrassingen ::joehoe::
...óf niet!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #13 Gepost op: 7-05-2021, 21:11:17 »
Thanks pac en alle betrokkenen. ::bravo::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #14 Gepost op: 7-05-2021, 21:54:39 »
Zonder de nooit aflatende Molpunten van Erik Leppen en de WIDM-niet-overzichten én de stemwijzer van Vermoljoen was deze theorie nergens geweest  ::bravo:: Dank jongens ::joehoe::
...óf niet!

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #15 Gepost op: 8-05-2021, 00:46:13 »
Dit is duidelijk geen sluitende theorie😉.

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #16 Gepost op: 9-05-2021, 14:46:57 »
Zonder de nooit aflatende Molpunten van Erik Leppen en de WIDM-niet-overzichten én de stemwijzer van Vermoljoen was deze theorie nergens geweest  ::bravo:: Dank jongens ::joehoe::
Jij bedankt om dit allemaal weer te combineren!  ::bravo::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #17 Gepost op: 9-05-2021, 15:24:22 »
Jij bedankt om dit allemaal weer te combineren!  ::bravo::
Met veel plezier :D

Met de laatste Molpunten erbij is het overzicht helemaal compleet ::joehoe:: En die bieden toch een kleine verschuiving...
Lennart zakt van 7,6 naar 7,4, terwijl Sven juist 0,1 punt stijgt. Daarmee is het verschil tussen deze twee verdachten nog maar 0,6!

Maar het kan nog gekker. Want voor de gelegenheid heb ik besloten om toch nog een taart te bakken voor dit seizoen :D En daarbij heb ik de afrondingen achter me gelaten en de vijf factoren zo exact mogelijk gehouden. En dan blijkt dat Sven nog dichterbij kruipt! Dit is de meer 'exacte' uitslag van Alles Combineren 2021 :o

Sven en Lennart schelen dus maar 1 procentpunt op molsheid als je het heel precies bekiijkt. Het gaat spannend worden vanavond ::bravo::
...óf niet!

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #18 Gepost op: 9-05-2021, 15:34:16 »
Spannend inderdaad. ::jaja::
Bedankt voor alle gemaakte overzichten.👍🏻

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Alles Combineren Light (Mol-Index)
« Reactie #19 Gepost op: 9-05-2021, 17:52:55 »
Ik vind het eigenlijk heerlijk dat met alle theorieën die we als molloten in die 21 jaar tijd hebben verzameld, en we hebben een hoop theorieën zien komen en gaan, dat met het beste van het beste wat we hebben, dat we gewoon nog steeds een bijna gelijke verdeling hebben. Heerlijk ::rofl::

En inderdaad, dit is een prettige manier om het overzicht te bewaren; dank Pac (of Pač of Päc of Πακ of whatever :P) voor het ordenen van al die theorie in één mooi overzicht! ::bravo:: (en het is uiteraard ook eervol om een rijtje in je tabel te mogen invullen, ookal gaat die je waarschijnlijk niet dichter bij de mol brengen).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas