Auteur Topic: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"  (gelezen 1933 keer)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Gepost op: 10-05-2021, 14:44:43 »
Bericht van Gilles De Coster zojuist geplaatst op het forum van wieisdemol.be:


Dag allemaal,

Is er een beter beeld om dit seizoen samen te vatten dan het gordijn van de Meistersaal dat op epische wijze opzijschuift… om een guitig lachende Kempenaar tevoorschijn te toveren?
Lennart: de magistrale mol die alles kon doen wat hij wilde en de groepspot daardoor ongekend laag heeft gekregen.
En Lennart: de heerlijke deugniet die iedereen graag in de armen sluit.

Misschien is dat tweede het belangrijkste. Je kan je oprecht geen fijnere reisgezel indenken dan Lennart. Immer goedlachs en knuffelbaar, de hele tijd goedgezind en speels. De mol is eerst en vooral een topkerel, met wie je op reis wil. Met wie je pinten wil pakken en terrassen onveilig maken.
Maar de mol heeft het ook gewoon briljant gespeeld. Ik kan er geen ander woord voor vinden. Van in het begin van de reis bespeelde hij de groep en maakte hij weldoordachte keuzes om een onschuldig, ietwat naïef imago te krijgen bij zijn medekandidaten. Grappige, onhandige en zogezegd goudeerlijke Lenny. Dat de groep hem àlles vergaf en hem geen seconde op de radar heeft gehad was zijn masterplan. En het is dus ook zijn verdienste dat het gelukt is.
De naam van de mol is voor het eerst aangeklikt in de Meistersaal van Berlijn. In de finale. Lees dat nog maar eens opnieuw.
Tot dan had geen énkele kandidaat ook nog maar één seconde gedacht aan grappige Lenny. Veel meer nog dan een lage groepspot is dat zijn uitzonderlijke verdienste.

Al hangen die onverdachtheid en de lage groepspot wel samen, natuurlijk. Lennart kon zich alles veroorloven omdat de andere hem alles gunden. En vergaven.
En hoezo zou de mol geen 10.000 euro uit de pot mogen halen? Natuurlijk wel. Meer nog: dat was zijn masterpiece. Lennart had zijn plan goed uitgedokterd, hoor. Hij was zoals gezegd al sinds aflevering 1 bezig met zijn aaibaar eerlijk imago, en dat was hem, ondanks actief en in-your-face mollenwerk, wonderwel gelukt.
Hij koos er zelf voor om als eerste naar de dagboekkamer te gaan om daar niét in de dossiers te kijken - en dus de kandidaten de kans te geven hem buitenspel te zetten. Mocht iedereen zich net als hij aan de regels hebben gehouden, dan kon hij niks doen.
En hij koos ervoor om te bieden, maar véél hoger dan hij aanvankelijk van plan was. Gewoonweg omdat hij het kon - omdat de rest toch ziende blind bleef. Lennart schreef 10.000 op, keek mij in de ogen en zei me: “ik voorspel je: ze gaan mij dit gunnen en ze gaan me er zelfs bij feliciteren, hoe hoog dit bedrag ook was.” En hij kreeg gelijk. “Goed gespeeld, Lennart”, zeiden ze. “Hij mag ook eens iets hebben”, dachten ze.

Lennart wist dat hij het zich kon veroorloven, en heeft er dus zijn grootste slag van gemaakt. Een mol die al in het vizier zou lopen van anderen zou dit nooit kunnen. Lennart wel, en dat heeft ie helemaal zelf klaargespeeld. De mol kreeg vrij spel, en speelde bijgevolg hoog spel.
De redactie en ik keken, en slikten. Maar dachten: wauw.
Het is het doel van de mol om de groepspot zo laag mogelijk te krijgen, en om zo lang mogelijk onder de radar te blijven. Die twee streefdoelen heeft hij die avond in Berlijn perfect weten samen te brengen.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2021, 14:44:56 »
VERVOLG:

En zo zijn er nog tal van brutale acties, die we zondag uitgebreid gaan tonen in de laatste aflevering van dit seizoen. Er is nog véél te vertellen over dit seizoen. Ook over de strijd in het maïsveld kom je alles te weten.
Zal ik daarom deze post traditioneel afsluiten met enkele dingetjes die jullie al dan niet al weten?

- Het familiebezoek was aanvankelijk een volwaardige opdracht, op een Alpenwei hoog in de bergen bij ondergaande zon, en dus in principe zowel visueel als inhoudelijk een mooi moment. Maar een storm heeft er een stokje voor gestoken, waardoor we in allerijl alles hebben moeten verplaatsen. Dat we de kandidaten in een bestelwagentje naar daar hebben gevoerd was gewoon om ze nog even op het verkeerde been te zetten.
- De finale is geëindigd op een ex-aequo. Hoewel Annelotte pas in laatste instantie heeft besloten alles in te zetten op Lennart, haalden zij en Sven dezelfde score op de 30 finalevragen. Tien extra vragen hebben daar de beslissing moeten brengen, wat de spanning tot het uiterste heeft gedreven.
- In aflevering 4 zie je de vrouwen samen in de jacuzzi zitten met een heerlijk glas wijn. Een fijn zen-moment, ware het niet dat ze daarvoor Isidoortje dus wel even aan de mannen hadden toevertrouwd. Die hem vrijwel meteen kwijt waren geraakt: Isi was al snel aan hun waakzaamheid ontsnapt en liep ergens rond in het hotel. Dus terwijl de vrouwen languit lagen te genieten, waren Lennart, Sven en Philip radeloos op zoek naar hun kleinste vriend, in de hoop dat de dames het niet in de smiezen zouden krijgen. Isi lag uiteindelijk ergens in het hotel te maffen.
- Dat Lennart een deugniet is, heeft ie dit weekend weer laten blijken toen we aflevering 9 opnamen. Iedereen die die dag aanwezig was moest een negatieve Coronatest kunnen voorleggen. Lennart heeft ons even doen geloven dat ie positief had getest, en onze reacties gefilmd met een gsm. Toch zeker anderhalve minuut lang was er paniek, daarna liet hij weten dat het een grap was. 😃
- Ik had het al eerder aangegeven, maar de oranje schermen hadden géén verdere betekenis dan de onzekerheid van de kandidaten (en de mollen) aan de start van de reis. Het is ook niet zo dat Philip een speciaal scherm kreeg bij zijn exit…
- Neen, Sven was niet de aanvaller tegen wie Annelotte de hoelahoep-opdracht speelde. Dat was overigens ook niet de tweede mol. Het was gewoon één van onze Duitse crewleden.
- Ikzelf ervaarde dit seizoen het grootste stressmoment in 6 reeksen van de mol: piano moeten spelen met camera’s en nieuwsgierige ogen op mij gericht. 😃 Ik kan geen noten lezen en heb geen enkele muzikale vorming, dus ik had best veel stress dat ik de ene na de andere fout ging spelen. Gelukkig maakten Lennart en Sven de fouten, niet ik.
- De opnamedag met de wijnopdracht en de bunker, in aflevering 2, was onze langste dag ooit. We zijn toen bijna 26 uur in de weer geweest om alles gedraaid te krijgen: twee volledige opdrachten, een eliminatie, lange afstanden en veel technische uitdagingen. Gelukkig was er daarna een reisdag naar München om te bekomen.
- De molsalamander was helemaal geen tip: Lennart heeft zijn huisdier al jaren, en dus was dit geen verwijzing naar de mol. Lennart had ooit zelfs twee Axolotls. Jack en Jones. Jack is ondertussen gestorven en ligt begraven aan de kerk van Schoonbroek. Lennart heeft nog nooit een poot afgehakt om de theorie bevestigd te zien.

Je krijgt zondag nog veel meer te zien in onze laatste aflevering. Het weerzien van de kandidaten was echt hartverwarmend: dit was zo’n fijne bende!
Tot slot, en namens al mijn collega-makers, wil ik jullie opnieuw bedanken voor jullie enthousiasme, jullie betrokkenheid, jullie theorieën en speculaties. De trouwe fanbase van dit programma en de manier waarop het leeft bij iedereen: dat is echt uniek, en daar zijn we ons goed van bewust. En onze dankbaarheid is groot.
Ik ben heel erg trots op dit seizoen. Het is gedraaid in moeilijke omstandigheden, maar het is helemaal geworden wat we voor ogen hadden.

In deze reeks zit alles wat we in ons hebben. En we zijn héél blij dat ons enthousiasme gedeeld wordt.

Leve De Mol.
En leve de mol!

Dikke kus
Gilles


::bravo::

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2021, 16:41:17 »
Ik ben stiekem zo verliefd op deze man. Echt waar. Niet alleen ken ik geen presentator die zó goed bij een bepaald programma past, hij komt zo ongelofelijk sympathiek en leuk over. (En geeft ons als fans ook elk jaar enorm veel antwoorden op vragen die we nog mochten hebben - wat een weelde)

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2021, 17:12:28 »
Leuk om te lezen dit! Zondag zullen we meer te weten komen. Toch blijf ik het apart vinden dat er bij een ex-aequo 10 extra vragen komen. Het is al wel eens eerder gebeurd, maar waarom laat je tijd dan niet de doorslag geven. Dat doe je toch ook bij een normale executie in het programma. Juist die tijdsdruk geeft voor mij extra spanning.

Ik ben ook wel benieuwd hoe ze dat gedaan hebben nu ze allemaal bij elkaar zaten. In Argentinië wisten de 2 finalisten niet tegen wie ze nog 10 vragen moesten maken. Ze zaten immers gespreid van elkaar. Hier weet je dan ook toch direct dat Lennart de mol is, omdat hij geen extra vragen hoeft te beantwoorden?

Misschien wel leuk om ook aan Gilles te vragen vanavond. Alleen kan ik er niet bij zijn. Ik zal de vraag ook wel in dat topic zetten.
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #4 Gepost op: 10-05-2021, 19:24:05 »
Ik ben stiekem zo verliefd op deze man. Echt waar. Niet alleen ken ik geen presentator die zó goed bij een bepaald programma past, hij komt zo ongelofelijk sympathiek en leuk over. (En geeft ons als fans ook elk jaar enorm veel antwoorden op vragen die we nog mochten hebben - wat een weelde)
Dit ::jaja::. Kan mij geen betere presentator voorstellen/wensen ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2021, 19:36:36 »
Gilles is fantastisch en ik hoop echt dat hij nog vele jaren de presentator blijft. Eigenlijk mag hij er niet mee stoppen.  ::bravo::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #6 Gepost op: 10-05-2021, 19:40:16 »
Ik schrok even met de topic title, maar wat een mooi bericht weer  ::bravo::
Chapeau  ::joehoe::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2021, 20:05:36 »
Wat heerlijk dit. Wat een mooi bericht, en wat een mooi seizoen. En ik kan me alleen maar aansluiten bij alle lof voor Gilles als presentator en - dat blijkt uit alles - de grootste molfan van iedereen :)

En dan moet de aflevering die alle touwtjes aan elkaar knoopt, nog komen.

Dat met die piano mag hij nog wel even uitleggen wel. Ik dacht ineens tijdens die opdracht, hè, ik wist niet dat hij piano kon spelen, ook nog eens. Maar dit is dus gewoon vanaf nul geoefend net zoals de kandidaten? Hoe lang heb je daar op gezeten, gast :D Of het is bewerkt, of je hebt toch een verborgen talent ontdekt ;)

Zin in de chat zometeen :D
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2021, 23:08:44 »
Bedankt, wat een tof bericht!  ::bravo::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2021, 23:15:44 »
Wat een mooie woorden van Gilles.  ::bravo:: Op naar reeks nummer 10 ;)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #10 Gepost op: 11-05-2021, 13:10:27 »
Dankjewel Gilles voor deze mooie woorden! Supertof dat je elk jaar weer de moeite neemt om een persoonlijk bericht te schrijven aan alle fans!

Offline Coen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #11 Gepost op: 13-05-2021, 08:12:03 »
Mooi bericht, fantastische presentator, fantastische Mol en wat mij betreft veruit het beste seizoen tot nu toe. De opdrachten waren (bijna) allemaal bijzonder vindingrijk en dat is, zeker in tijden van corona, een bijzondere prestatie.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bericht van Gilles De Coster: "Das Ende"
« Reactie #12 Gepost op: 13-05-2021, 22:02:36 »
Heel mooi bericht Gilles  ::bravo::
Bedankt voor het posten Heinz  ::joehoe::