’Kabouter is niet strafbaar’ Door HANS-PAUL ANDRIESSEN
UTRECHT - Na Stockholm, Göteborg en Brussel is de gele kabouter ook opgedoken in de Kariboestraat in de wijk Tolsteeg.
Fietsers keken vreemd op toen ze de felgele plastic mannetjes zagen staan. Waar ze vandaan komen of wat ze komen doen, dat vertellen ze niet.
De Utrechtse politie heeft de mannetjes (zo’n 30 centimeter groot) inmiddels ook al elders in de stad gezien. ,,Vanmorgen toen ik mijn kinderen naar de crèche bracht, zag ik iemand lopen met zo’n geel mannetje onder de arm’’, zegt woordvoerder Friedeman. ,,Verder zijn er dinsdag tientallen kabouters in Abcoude opgedoken. Misschien dat ze te voet of met de trein naar Utrecht zijn gekomen.’’ Bij de politie zijn geen meldingen bekend van vermissingen van kabouters. Reden voor onderzoek is er niet. ,,Kabouters zijn niet strafbaar’’, zegt Friedeman.
Stickers op de kabouters verwijzen naar de internetpagina
They-do-exist.com . Volgens de makers van de website bestaan ze echt: ’Zien is geloven en een foto zegt meer dan 1000 woorden.’ Tientallen foto’s laten zien dat de kabouters met een grote veroveringstocht bezig zijn in Noord-Europa. In Zweden, België en Luxemburg zijn ze al gespot. In ons land zou het al om 175 plaatsen gaan. Ook in Nieuwegein aan de Walnootgaarde zijn ze gezien. En in Zeist.
Op het forum wordt druk gekabouterd. Ene Peter schrijft: Zouden de kabouters het erg vinden als je ze adopteert? Dragoness antwoordt: Nee, hoor! Ik heb er één geadopteerd en hij heeft het geweldig naar zijn zin. Gewoon doen! En Bas weet: Ik heb er twee geadopteerd. Kunnen ze fijn met elkaar spelen.’’
De site staat geregistreerd in Luxemburg door een zekere Troy Bankhead van het Bureau Interact. Daar wordt de telefoon niet opgenomen.
Kortom, het blijft nog even een raadsel. Hoewel? ,,Het zou mij niet verbazen als het een of andere reclamestunt is,’’ zegt Friedeman van de politie. Het wachten is op een sprekende kabouter.
bron: www.ad.nl (27-4-2006)