Ik denk daarom dat als Renate's vat echt op de laatste positie lag (ik zal nog eens kijken met welke mate van zekerheid we dit kunnen zeggen) Inge niet de Mol is.
Ik heb de opdracht herbekeken.
Op het moment dat Dick en Renate het vat van Renate pakken zijn ze de volgende vaten al gepasseerd: Dick (want die staat al op hun vlot), Alex (dit vat heeft Alex op zijn vlot en pas later ziet hij Inge's vat voor zich drijven dat door Dick in het water is gegooid), Inge (wordt door Dick in het water gegooid), Paul (alleen Dicks vat staat op het vlot wanneer ze bij Pauls vat zijn), Nadja (het groene vat, alleen Dicks vat staat op het vlot wanneer ze langs dit vat varen.) Het vraagteken zijn ze ook al voorbij want wanneer Inge haar vat voor zich in het water ziet drijven heeft zij al het vraagtekenvat op haar vlot staan.
Alleen Eva's vat zou nu nog na dat van Renate kunnen liggen. Het is zo gemonteerd dat Nadja en Eva eerst het witte vat (Eva in biecht: mijn vat) voorbij varen en daarna het groene vat, maar dit kan in omgekeerde volgorde staan. Eva zegt achteraf tegen Alex: "We hebben 1 wit vat gezien. Nadja: "We hebben er geen 2 gezien." Alex "Eva heb ik gezien." Eva: "Ja die eerste witte.." Uit deze laatste zin valt wat mij betreft op te maken dat Eva en Nadja inderdaad eerst het witte vat (Eva) zagen en daarna het groene (Nadja). Maar dit is met 100% zekerheid niet te zeggen want Eva kan ook bedoeld hebben "de eerste witte" in plaats van "het eerste vat dat we zagen was het witte."
Aaah!! Wat zit dit spel toch ontzettend goed in elkaar! Er valt gewoon niemand uit te sluiten.