Na de herhaling te hebben bekeken is Renate voor mij verdachte nummer één geworden. En dit op basis van zowel haar gedrag in de opdrachten en als op haar lichaamstaal.
Bij de opdrachten:
- Geeft nagenoeg niets van haar spullen af op de luchthaven. Resultaat; weinig geld in de pot.
- Haar gehaktballenverhaal verwart zeven kandidaten in de filmpjes-proef. Toevallig? Ik denk het niet.
- Om de verdenking op haar wat te milderen behaalt ze in diezelfde proef €2500 in de pot en zes jokers. In deze proef weet Inge bij zowat elk filmpje een logische verklaring te geven waarom ze juist zat. Dit in tegenstelling tot Renate. Na deze opdracht zegt ze ook bijna letterlijk: "Ik heb wel weinig spullen gegeven op de luchthaven maar dat heb ik nu weer goedgemaakt met deze opdracht." Een normale kandidaat zou dit volgens mij niet zeggen, want die heeft er alleen maar belang bij om verdacht over te komen; een mol natuurlijk wel.
- Ze neemt niet zoveel initiatief maar probeert indien mogelijk de foute inschattingen van haar medekandidaten te versterken. Ik geef twee voorbeelden: ze steunt Eva bij de links-rechts verwarring bij de dieselmotor en bij de vrijstelling-discussie houdt ze zich eerst op de achtergrond maar uiteindelijk (wanneer ze merkt dat er een meerderheid is voor één klapje) steunt ze de verkeerde beslissing van de groep.
Lichaamstaal:
- Nadat Karel de woorden "Alex Klaasen, de mol houd wel van list en bedrog" uitspreekt draait Renate zich om en lacht naar Alex.
- Renate is helemaal niet nerveus tijdens de executie.
- Haar reacties komen mij vaak heel gespeeld over (cf. Yvon en Milouska)
- Ze glimlacht ook nogal vaak mysterieus vind ik. Dit klinkt misschien heel vaag, maar je moet er eens goed op letten.
- Bij de vrijstelling-discussie hebben haar ogen haar hier mijns inziens verraden. Ook dit is heel moeilijk om uit te leggen, maar als je deze scène herbekijkt zul je zien dat ze heel nerveus kijkt op het moment dat ze een beslissing moet nemen bij deze discussie.
Hoe raar het ook mag overkomen: ik hoop eigenlijk dat ik het helemaal verkeerd voor heb. Indien ik gelijk heb dan zou het immers niet alleen de vierde opeenvolgende vrouwelijke mol zijn, maar ook nog eens exact hetzelfde type mol: vrouwelijk, jong, onschuldig ogend en allesbehalve subtiel. Mocht dit het geval zijn dan overweeg ik zelfs om niet meer te kijken naar een (eventuele) volgende reeks. Zouden de makers van dit programma echt zo weinig inventief zijn om jaar na jaar hetzelfde type mol te kiezen? Ik mag hopen van niet. Dus: laat het wat mij betreft graag een subtiele (en als het even kan

) mannelijke mol zijn.