Auteur Topic: Lidwoorden!  (gelezen 5875 keer)

Offline Coen

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Lidwoorden!
« Gepost op: 12-01-2007, 07:42:18 »
Naar aanleiding van deze discussie in het Wie is de mol? forum:

Hoewel ik eigenlijk helemaal geen zin heb om hierover te discussiëren, maar ik 't toch niet laten kan om weerwoord te geven omdat ik nog steeds verkeerd begrepen word, open ik hier maar snel even deze topic.

Ik wil nogmaals benadrukken dat het mij niet zoveel boeit wie welk lidwoord bij topic gebruikt. Zoals Daedalus al aangaf bestaat er onenigheid over het gebruik van 'de' of 'het', niet alleen bij mensen zoals wij maar zelfs bij de geleerden (Witte boekje zegt dat zowel 'de' als 'het' goed zijn, Groene boekje rekent alleen 'de' goed). Het taalgevoel waar sommigen het over hebben, zegt mij niet zoveel. Immers, datzelfde taalgevoel vertelt mensen ook dat het correct is om te stellen dat ze 'beter zijn als mij' en dat is natuurlijk hartstikke fout! Ik ga liever af op de officiële lezing en die stelt dus dat beide goed zijn.

Waar het me wel om gaat, is dat er op taalgebruik op internet (en in andere publicaties) vaak veel aan te merken is en het dus zinloos is dat altijd maar te blijven verbeteren. Toch zijn er van die mensen die dat toch nodig achten. Dat irriteert me mateloos, zeker als ze niet de moeite nemen hun eigen uitleg te controleren. Vandaar dus dat ik er op inhaakte.   

Offline Ibung

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Lidwoorden!
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2007, 13:02:10 »
Mijn man, een buitenlander, had/heeft ook moeite met de juiste lidwoorden. Hij vond daar een briljante oplossing voor: bij twijfel maakt hij er een verkleinwoord van  ::trots::, en aangezien we in Noord-Brabant wonen is dat helemaal niet zo erg.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2007, 17:10:20 »
Mijn man, een buitenlander, had/heeft ook moeite met de juiste lidwoorden. Hij vond daar een briljante oplossing voor: bij twijfel maakt hij er een verkleinwoord van  ::trots::, en aangezien we in Noord-Brabant wonen is dat helemaal niet zo erg.
Ik snap hem:

Het Inbunke, of DE Inbunke......... ::rofl::

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2007, 10:07:11 »

Citaat
Het Inbunke, of DE Inbunke.........

nah, het wordt dan op zijn goed brabants "ons ibungske"

overigens is het soms wél belangrijk om volgens de regels te schrijven. er is nogal een verschil tussen: 'ik scheid afval' en 'ik schijt afval'.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2007, 09:54:44 »
nah, het wordt dan op zijn goed brabants "ons ibungske"

overigens is het soms wél belangrijk om volgens de regels te schrijven. er is nogal een verschil tussen: 'ik scheid afval' en 'ik schijt afval'.
Juist. In het eerste geval spaar je het milieu, in het tweede geval hoog tijd om naar de huisarts te gaan.

Je geeft hier in een note(n)dop wel aan waarom het belangrijk is dat er toch nog enige taal- en spellingsregels zijn. Immers: over een jaar of tien weet niemand meer hoe iets geschreven moet worden, en doen we maar wat. Dan wordt er op de universiteiten Breezah-taal als afstudeervak gegeven........ ::ohno::

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2007, 13:08:00 »
Naar aanleiding van deze discussie in het Wie is de mol? forum:

Waar het me wel om gaat, is dat er op taalgebruik op internet (en in andere publicaties) vaak veel aan te merken is en het dus zinloos is dat altijd maar te blijven verbeteren. Toch zijn er van die mensen die dat toch nodig achten. Dat irriteert me mateloos, zeker als ze niet de moeite nemen hun eigen uitleg te controleren. Vandaar dus dat ik er op inhaakte.   
Helemaal met je eens Coen  ::ok:: ::ok::
Sommige mensen kunnen hier echt zitten zeuren om een dt fout of andere schrijffouten.
Pffffffttt,jongens toch,waar zijn die mee bezig? We zitten hier toch niet op de site van het groot Nederlands dictee? En idd, sommige mensen zouden beter eerst hun eigen posts nazien op schrijffouten voor ze anderen "op de vingers gaan tikken".

« Laatst bewerkt op: 26-01-2007, 18:40:12 door Bakkertje »

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2007, 11:24:42 »
Nou ja, correct Nederlands of correct Engels...dat maakt niet zoveel uit. Engels mag wat mij betreft wel gebruikt worden, bv. bij citaten. Wel jammer is het dat door al die Engelse woorden die het Nederlands binnensluipen de eigen taal verschraalt.

Offline mirtjee

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2007, 18:55:32 »
Pfft wat een discussie enkel over één fout lidwoordje ::rofl:: het mooiste is nog dat er geen bal van klopt, heb uit nieuwgierigheid in het woordenboek gekeken en die discussie over idee/matras/flat klopt dus gewoon echt niet idee/matras kan blijkbaar allebei, de en het.. en flat is gewoon de flat...
Ik vind het een beetje stom dat er daar wordt gediscusieerd schrijf je dat zo  ??? met flutarmgumenten die niet eens kloppen  :-\\ ::niet-ok::
I'm a real big goblin..

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2007, 12:52:06 »
Citaat
dat er daar wordt gediscusieerd

er zijn mensen die het, om diverse redenen, belangrijk vinden dat er goed nederlands wordt gebruikt (ik ben daar een van).een tekst lezen waarin veel fouten en kromme zinnen staan is lastig te volgen of te begrijpen; elke fout, rare zin of de weinige variatie in woordkeuze, alles is "leuk" tegenwoordig, leidt af van de inhoud. dat kan toch niet de bedoeling van de schrijver zijn.
dat deze discussie in de voorgaande post min of meer wordt afgedaan als flauwekul is jammer; ik dacht nl. dat het huidige onderwijs juist wél kinderen aanleert om te discussieren en presenteren. dan schiet blijkbaar het taalonderwijs op dit vlak óók al zijn doel voorbij. triest.

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2007, 17:26:35 »
Discussieren leer je beetje bij beetje via het vak Maatschappijleer en presenteren leer je onder andere bij ANW, Informatica en andere vakken waarvoor je dingen moet presenteren. Dus niet zo zeer bij het vak Nederlands zelf. Maargoed... ik zie niet echt het nut van dit topic in. Naar mijn mening is het gewoon "het topic". Het topic wat ik zojuist gestart heb. Topic kan je ook gewoon vervangen door onderwerp, maar dat terzijde :P

Je zegt toch ook niet. "In de topic "vul maar iets in als titel" las ik dat...." Daar hoort toch echt overduidelijk het als lidwoord. Nog iets. Over als en dan. Als word gebruikt als iets gelijk is. Ik ben even groot als jij. Dan word gebruikt wanneer het niet gelijk, dus ongelijk is. Ik ben ouder dan jij. De wereld is zo simpel (en lang leve Nederlandse les  ::rofl::)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #10 Gepost op: 13-02-2007, 20:46:16 »
Op school moest iemand twee persoonlijke voornaamwoorden noemen. De leraar wees naar mij. Ik keek verschrikt op, en vroeg: Wie, ik???  En ik kreeg daarvoor een 8.

Vervolgens moest degene die naast me zat, de betekenis van het begrip ''lidwoord'' geven.

Hij deed het, en werd de klas uitgestuurd ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2007, 20:59:38 »
Op school moest iemand twee persoonlijke voornaamwoorden noemen. De leraar wees naar mij. Ik keek verschrikt op, en vroeg: Wie, ik???  En ik kreeg daarvoor een 8.

Vervolgens moest degene die naast me zat, de betekenis van het begrip ''lidwoord'' geven.

Hij deed het, en werd de klas uitgestuurd ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::ok:: ::ok:: ::ok::

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2007, 21:13:28 »
Tja,op een forum aangewezen worden op een spellingsfout vind ik maar niks(niets).
Het is,wacht hoor... 21 jaar geleden dat van school ben.Voor mijn beroep heb ik helemaal geen taal nodig,de spelling veranderd(t) om de haverklap,Als West-Vlaming word ik sowieso op de vlaamse TV ondertiteld(t),het is een wonder dat ik mij hier op een Nederlands forum verstaanbaar kan maken   ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2007, 22:37:29 »
het is een wonder dat ik mij hier op een Nederlands forum verstaanbaar kan maken   ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

wat zei je ??? :P
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2007, 23:18:00 »
wat zei je ??? :P
::rofl:: ::rofl:: ewe,dak ik tsteste klap gelik Curd e Björn Marnix Peter enz. van Expedische Robinson,toet nu toe.Moa,ik verstoan wel daj gidder nus nie kut (tja, kan is in ons dialekt nu eenmaal dat woord)  ::tandpastasmiley:: verstoan.
Kijk, in dat taaltje spreek ik dagelijks,zelfs in Vlaanderen worden wij niet begrepen,daarmee dat ik mij erger aan sommige mensen die mij een dt of welke andere fout dan ook aansmeren. Ik doe gewoon mijn best om behoorlijk Nederlands te praten.  ::rofl:: Als ik dan tegen een vlaams iemand praat, krijg ik soms de opmerking "waarom zegde gij jij en gene gij?"  ::rofl:: Tja ik kan ook nooit iets goed doen he  :\'( :\'( jullie zijn groot,en ik is(ben) klein,en das niet serieus(eerlijk)  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::
Keppe, 'k ent nie tegn joe wi(Schat,ik bedoel jou hier niet mee hoor  ;) )

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #15 Gepost op: 14-02-2007, 21:37:16 »
Allez, ne kiek verstao da wel, wur.

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 14-02-2007, 21:43:18 »
Allez, ne kiek verstao da wel, wur.

::rofl:: ::rofl::

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 14-02-2007, 21:48:44 »
Allee Jos,Windows 98 in het West-Vlaams  ::rofl:: ::rofl::
http://www.youtube.com/watch?v=MS-n604PhMw

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18 Gepost op: 20-02-2007, 16:00:09 »
Wat hebben ze daar in Vlaanderen nog oude besturingssystemen, zeg.

::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 20-02-2007, 21:37:42 »
Wat hebben ze daar in Vlaanderen nog oude besturingssystemen, zeg.

::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
en dan te bedenken dat het grootste spraaktechnologie-bedrijf van de ganse wereld zich bevond vlak bij mij,waar men precies praat zoals op dit filmpje;(Lernhout& Hauspie)die nadien aangehouden werden,voor grootschalig gesjoemel  ::rofl:: ::rofl::
Verder dan "rute 98" zijn ze niet gekomen  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::