Auteur Topic: Scenarioschrijvers VS in staking  (gelezen 8621 keer)

Offline Sprien

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Scenarioschrijvers VS in staking
« Gepost op: 14-11-2007, 06:31:39 »

Er worden in New York en Hollywood voorlopig geen scenario's geschreven voor films en tv-shows.

Salaris
De Amerikaanse scriptschrijvers zijn begonnen met een staking. De vakbonden van de schrijvers en de werkgevers kunnen het maar niet eens worden over nieuwe salarisafspraken. De schrijvers willen meer betaald krijgen als een film of tv-serie op dvd, internet of mobieltje wordt verspreid. Dat willen de werkgevers.

Talkshows
Populaire talkshows als The Tonight Show van Jay Leno en de Late Show van David Letterman zijn vanavond het eerste slachtoffer. Zij leunen sterk op grappen van tekstschrijvers. De meeste tv-series hebben nog voor enkele dagen scripts, maar dan ligt ook daar het werk stil.

Crisis
Een langdurige staking van de schrijvers kan de Amerikaanse film- en televisie-industrie in een enorme crisis storten. Eerder gebeurde dit al in 1988. Die werkonderbreking duurde bijna een half jaar en kostte de industrie ongeveer 500 miljoen dollar. Volgens kenners zou de schade dit maal zeker het dubbele kunnen bedragen.
« Laatst bewerkt op: 14-11-2007, 06:38:39 door Sprien »
The sun came up and reality set in.

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2007, 06:34:37 »
Tsjah, nog even en we zitten zonder onze wekelijkse serie  :-\\ . Voor de serieverslaafden onder ons, hieronder een lijst met productieinfo.

ABC
Big Shots: 9 episodes completed; production on 4 more scripts winding down. Episode 8 scheduled to air November 29, leaving 1 new episode remaining before hiatus. Season order was for 13 episodes.
Boston Legal: 15 episodes completed out of 22 episode order. Episode 7 to air tonight; episode 8 to go out December 4.
Brothers and Sisters: 12 episodes recorded. Episode 9 to air December 2.
Cashmere Mafia: Launch held back until end of strike.
Carpoolers: 13 out of 13 in the can.
Cavemen: 12 episodes out of 13 ordered taped. Episode 6 to air tonight.
Dancing with the Stars: Production continues.
Desperate Housewives: Production shut down. 10 episodes recorded; episode 9 to air December 2. Show expected to go on hiatus with 1 episode held back.
Dirty Sexy Money: 11 of 13 episodes taped. Next new episode goes out November 28.
Grey's Anatomy: 11 episodes recorded; production shut down. Episode 10 to air December 6.
Jimmy Kimmel Live: On hiatus.
Lost: 8 episodes out of 16 ordered taped. In event of protracted dispute, the 8 in the can could run as a mini-season starting in the New Year with remaining shows held back for 2008-09.
Men in Trees: 19 episodes taped, some held back from last season. Episode 8 to air December 7.
Private Practice: 11 episodes taped. Production shutdown. Episode 7 to air November 21.
Samantha Who?: 12 episodes taped out of 22 episode season order. Episode 7 to air December 3.
Ugly Betty: 13 out of 24 episodes taped. Episode 10 to go out December 6.

CBS
Cane: Production on 13 episodes expected to be completed successfully. CBS plans to air episode 10 on November 27.
Cold Case: 10 episodes out of 24 ordered taped.
Criminal Minds: 12 episodes of 22 episode order taped. Episode 10 scheduled for December 12.
CSI: 9 episodes of 24 episode order taped. Episode 9 currently scheduled for December 6.
CSI: Miami: 13 episodes of 24 episode order taped. Episode 10 scheduled for November 26.
CSI: New York: 14 episodes of 24 episode order taped. Episode 10 scheduled for November 28.
Ghost Whisperer: 9 episodes out of 22 ordered taped. Episode 9 scheduled for November 23.
Jericho: Production completed on 7 episode order.
NCIS: 10 episodes out of 24 ordered taped. Episode 10 to air November 27.
Numb3rs: 12 episodes out of 24 ordered taped. Episode 9 to air November 23.
Rules of Engagement: Production shut down with 9 episodes completed. Episode 9 scheduled to air November 19.
Shark: 11 episodes of 22 episode order taped. Episode 10 scheduled to air November 25.
The Big Bang Theory: Production shut down with 9 episodes in the can.
The Late Show with David Letterman: On hiatus.
The Late Late Show with Craig Ferguson: On hiatus.
The New Adventures of Old Christine: Production shut down.
Two and a Half Men: Production shut down. Show expected to go on hiatus November 26.

Fox
24: Production shut down with 8 episodes taped. Show on hiatus.
Back to You: Production shut down with 9 episodes taped. On hiatus.
Bones: 12 episodes of 22 episode order taped. Episode 9 scheduled to air November 27.
Family Guy: Production shut down.
House: Repeats to air after American Idol in January.
K-Ville: Production shut down. 5 episodes aired, 3 more first-run episodes scheduled; however, show's future uncertain and it is not scheduled for spring.
Prison Break: On hiatus until January 14.
'Til Death: Production shut down.
« Laatst bewerkt op: 14-11-2007, 06:39:35 door Sprien »

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2007, 06:34:46 »
NBC
30 Rock: 10 episodes of a 22 episode season taped. Production shut down. Episode 7 scheduled for November 29.
Bionic Woman: 9 episodes of 13 episode order completed. Episode 8 scheduled for November 28.
Heroes: Heroes: Origins spinoff suspended. December 3 episode to serve as finale of volume two.
Journeyman: 13 episodes of 13 ordered taped. Episode 11 scheduled for December 3.
Law and Order: SVU: 14 episodes taped. Episode 9 to air November 27.
Medium: 9 episodes out of a 22 episode order completed.
My Name Is Earl: All season 3 episodes completed.
Saturday Night Live: On hiatus.
Scrubs: 11 episodes shot. Non-WGA staff editing 12th episode. NBC rumoured to have wanted 12th episode to serve as series finale; creator Bill Lawrence refuses to wrap series early.
The Office: Production shut down - actors refused to cross picket lines. Show to go on hiatus effective November 15.
The Tonight Show with Jay Leno: On hiatus. NBC considering plan to bring show back with guest hosts beginning November 19. Jay Leno refuses to cross picket lines.

The CW
Gossip Girl: 13 episodes of 22 episode order taped. Episode 8 scheduled to air November 28.
Smallville: 15 episodes of 22 episode order taped. Episode 8 scheduled to air November 15.
Supernatural: 11 episodes in the can; 5 scripts available for production. Episode 8 scheduled to air November 15.

Comedy Central
South Park: Writers not members of the WGA; production continues.
The Colbert Report: On hiatus.
The Daily Show with Jon Stewart: On hiatus.

HBO
Real Time with Bill Maher: On hiatus.

FX
Dirt: Second season expected to be truncated.
Nip/Tuck: 14 episodes in the can; filming on 8 more postponed. Episode 5 scheduled to air November 27.
Rescue Me: 22 episodes ordered; production had been scheduled for early 2008 start.

bron: ezTV
« Laatst bewerkt op: 14-11-2007, 06:39:22 door Sprien »

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
Re: Scenarioschrijvers VS in staking
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2007, 09:34:43 »
Citaat
The Office: Production shut down - actors refused to cross picket lines. Show to go on hiatus effective November 15.

Dit is pas echt balen  ::niet-ok:: ::jaja:: ::jaja:: , maar ik begrijp het wel  ::jaja::

Offline Beaudelaire

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2007, 13:58:59 »
Ook de filmwereld valt stil, oa. de opnames van HP 6 en Bond 22 zjn vertraagd.

Offline Evenstar

• Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
« Reactie #5 Gepost op: 14-11-2007, 16:31:41 »
Nooooooooo niet House

*huilt heel hard*

:\'( :\'( :\'(
First you go backwards, but then forwards again

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #6 Gepost op: 14-11-2007, 16:44:28 »
Ook de filmwereld valt stil, oa. de opnames van HP 6 en Bond 22 zjn vertraagd.

Die Daniël Radcliffe is 30 tegen de tijd dat deel 7 eindelijk af is... ::)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 14-11-2007, 19:19:42 »
Ik heb daar ook iets over opgevangen. Jan Verheyen (een vlaamse filmregisseur) zei het volgende;"in de filmindustrie(vooral in de VS, heb je de top,en daaronder niets,terwijl de scenarioschrijvers de belangrijkste mensen zijn,maar zij moeten het met een habbekrats stellen".

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 1-12-2007, 23:00:13 »
Zucht, nog maar 1 aflevering van Heroes te gaan, maandag. :(
Net als House, Evenstar.

:\'(

De lijst is btw weer geupdated.

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #9 Gepost op: 1-12-2007, 23:17:09 »
Wat fijn dat South Park nog wel doorgaat. Is niet gek ook, want dat wordt door twee gasten geschreven, geproduceerd en ingesproken, ofzo :P

Offline Evenstar

• Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
« Reactie #10 Gepost op: 2-12-2007, 00:11:49 »
Zucht, nog maar 1 aflevering van Heroes te gaan, maandag. :(
Net als House, Evenstar.

:\'(

De lijst is btw weer geupdated.

#&$*%()&#$%#&$%#$&$%&#$%&*#$  :\'( :\'( :\'( :\'( :\'( :\'(
First you go backwards, but then forwards again

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 2-12-2007, 18:41:45 »
Het wordt echt afkikken van Heroes. Ik zat er nu echt weer lekker in, maar het is dan wel heel snel afgelopen. Hoewel ik me grotendeels in de punten van de schrijvers kan vinden, hoop ik dat de staking snel is afgelopen. De enige serie die ik volg die nog heel even heeft is CSI: New York, die heeft nog 4 aflevering liggen, waarvan 1tje nog dit jaar en de rest vermoedelijk februari.  :-\\

Offline VeeloDeMol

• Forumlid
  • Wat is het fijn in denialland!
« Reactie #12 Gepost op: 3-12-2007, 08:27:04 »
Ja, inderdaad echt balen van Heroes! Het wordt nu net weer ontzettend goed! Maar op zich wel beter dat ze een soort season finale hebben geschreven, in het licht van de staking, zodat er toch wel een einde aan zit, wil de staking nog heel lang doorgaan :(

Geen House meer tot januari, geen Prison Break meer tot januari en zelfs dan zijn er nog weinig afleveringen over. :(
Pushing Daisies nog maar 1 aflevering en Grey's ook nog maar 2..Gossip Girl nog maar 4..

Hmmm, ik ben echt serieverslaafd! Ik kan echt niet zonder deze series zo lang! En dan heb ik het nog niet eens over The Office dat ik al erg mis!

Gelukkig is er nog Wie is de Mol om naar uit te kijken in januari, dan heb ik toch nog wat om over te obsessen xD
« Laatst bewerkt op: 3-12-2007, 08:37:39 door VeeloDeMol »
House: "I'm thinking the broken bones are a response to the building falling on her head."

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 3-12-2007, 18:35:08 »
Nja, Jericho begint binnenkort weer.. dus ik vermaak me wel  ::hypocriet::
Al ga ik Heroes wel missen.

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 4-12-2007, 22:51:17 »
En dat was de laatste Heroes voor nu. Snikkerdesnik.. geef die mensen een zak met geld en een potje inkt en laat ze pleeeeeeeease weer gaan schrijven..

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #15 Gepost op: 5-12-2007, 04:45:20 »
het is wel een lange staking zeg
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline ser_mozes

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 6-12-2007, 16:24:24 »
noooooooooo not lost to !!!!!

die mensen moeten eigelijk meer betaalt krijgen dan acteurs. want hun werk is toch ook wel een groot deel van de kwaliteit van films en serie's. :o

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 8-12-2007, 17:39:33 »
Gesprekken stakende scriptschrijvers afgebroken

LOS ANGELES - De onderhandelingen tussen de stakende scenarioschrijvers en de filmproducenten in Hollywood zijn weer afgebroken, aldus de BBC zaterdag.

De scriptschrijvers zijn al vijf weken in staking. Hierdoor is de productie van tientallen tv-series en films uitgesteld. De schrijvers eisen van de filmproducenten een financiële compensatie voor de distributie van films en series op dvd's, internet en mobiele telefoons. Veel tv-series zijn afgelast, waardoor de filmindustrie miljoenen misloopt. 

Waarnemers menen dat er voorlopig geen kans is op een doorbraak. Beide partijen geven elkaar de schuld dat de gesprekken zijn vastgelopen.

bron: nu.nl

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 19-12-2007, 18:35:57 »
Staking scriptschrijvers muurvast, talkshows komen wel op gang
Het gaat nog altijd niet goed met de televisiemarkt in Amerika. De staking van scriptschrijvers duurt voort waardoor vele series maar ook talkshows al weken stil liggen. In Nederland merken we hier nog niet veel van, al kan dat nooit lang meer duren. Want ook onze favoriete series stagneren, zoals Prison Break (laatste aflevering Amerika al in Nederland uitgezonden), Desperate Housewives, Heroes en Grey's Anatomy. De onderhandelingen tussen schrijvers en omroepbedrijven zitten muurvast, maar twee grote talkshow-hosts wachten een doorbraak niet af.

Zowel Conan o'Brien als Jay Leno gaan in het nieuwejaar weer van start, al dan niet zonder scriptschrijvers. Ze zijn tot dit besluit gekomen vooral uit loyaliteit naar hun vaste team, van wie sommige mensen al meer dan 14 jaar meewerken aan het programma. "Ik sta voor een moeilijk besluit. Of ik ga weer aan het werk en voorzie mijn ploeg van een inkomen, of ik blijf van zender en riskeer daarmee de banen van deze mensen." Ook Leno heeft een dergelijk motief.

Ellen Degeneres wilde haar show ook al snel na het begin van de staking hervatten, maar dat werd haar niet in dank afgenomen. Velen verdachten haar van het negeren van een staking, de talkshow-host zei zelf wat teksten te hebben geschreven. O'Brien zegt over het ontbreken van zijn schrijfteam: "Ik probeer er het beste van te maken in deze situatie. Het zal niet zo goed zijn als gebruikelijk. Het zal op sommige momenten zelfs verschrikkelijk slecht zijn."

Nu worden in Nederland deze talkshows niet uitgezonden, maar dus wel al die eerdergenoemde topseries. De Nederlandse zenders lopen niet heel veel achter op de Amerikaanse originelen. Tot op heden hebben RTL en SBS het kunnen opvangen door wat eerder te beginnen met andere series, maar dat houdt ook een keer op. Een gat in de programmering lijkt onvermijdelijk. Mogelijk wordt dat opgevuld door herhalingen uit te zenden.

zappen.blog

Offline Sprien

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 28-12-2007, 21:19:08 »
Lieve mensen...
Ik ben een beetje serie verslaafd.. en nu heb ik een favo serie genaamd The 4400.
Ik kijk er erg graag naar.. maar nu heeft The USA Network besloten om te stoppen door tegenvallende kijkcijfers enzo. Maar het afgelopen seizoen is zoo open geeindigd.. dat er eigenlijk gewoon nog een seizoen móet komen.
Dus willen jullie alsjeblieft helpen om The 4400 te redden?. Met de TV serie Jericho is het ook op deze manier gelukt dus wie weet... !

Alvast bedankt ::bravo:: !