Auteur Topic: EIDM's helpdesk  (gelezen 10394 keer)

Offline Kukai

• Forumlid
  • Geslacht: Man
EIDM's helpdesk
« Gepost op: 18-11-2003, 17:50:07 »
De bedoeling van dit topic is een soort vraag en antwoord voor computerproblemen. Het principe is makkelijk. Ik stel een vraag.... en hopelijk weten jullie het antwoord. Met een beetje mazzel groeit dit topic dan uit tot een soort helpdesk.

Vraag: Ik heb een scanner gekocht (jaja, de 2e al) die gebruikt maakt van een usb-poort. Nu zit er wel een USB-poort op mijn computer, maar de computer (en de HP-software) herkennen hem niet. Ik krijg dus gewoon de mededeling dat ik geen USB-poort heb. Wie weet hoe ik de computer de USB-poort kan laten herkennen. Ik zou het zonde vinden als ik ook deze scanner in de prullenbak kan gooien.
« Laatst bewerkt op: 20-03-2004, 22:31:53 door Verdi »
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Re: Technische ondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: 18-11-2003, 18:06:48 »
Zonder de pretentie te hebben veel van computers af te weten: welk besturingssysteem heb jij? Ik herken het probleem namelijk vanuit Windows XP.

Wat ik gedaan heb: doen alsof je neus bloedt, het zaakje hardwarematig in orde maken, computer opstarten, en bij mij was het zo dat ik ineens een melding kreeg dat Windows nieuwe hardware gevonden had. Knap van het systeen, maar het apparaat was gewoon correct aangesloten. Ik heb dus een All in One, en het systeem hield vol dat dat apparaat en Windows XP niet met elkaar overweg konden, en het systeem verdomde het om die aansluiting te herkennen.

Windows vraagt dan wat je wil: het bijbehorende besturingssysteem via een meegeleverde (hoort erbij te zitten) CDRom installeren, of Windows gaat zelf op zoek naar het juiste stuurprogramma.

Ik garandeer niets, wie weet, is dit voor jou niet de juiste remedie, maar probeer het gewoon.

« Laatst bewerkt op: 18-11-2003, 18:08:52 door bodejosm43 »

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 18-11-2003, 18:24:26 »
Ik heb windows '98 Jos. Heb zelfs al een of ander USB-supplement erin gegooid, maar die weigerde hij omdat hij dat al had. Als ik bij mijn apparaatbeheer kijk staat daar gewoon geen usb-poort tussen. Alleen com en lpt-poorten. Als ik er een usb-stekker in steek en ik start opnieuw op geeft hij helaas niet aan dat hij nieuwe hardware gevonden heeft.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2003, 18:40:52 »
Helaas, daar houdt mijn technische kennis op. Het enige dat ik weet, dat USB vanaf windows 95, de C-versie, in principe ondersteund wordt, maar dan moet er specifieke besturingssoftware voor usb aan je systeem worden toegevoegd. Maar het is erg vreemd, dat de computer softwarematig geen usb ondersteunt, als er wel een usb-aansluiting aanwezig is. Als DIE zou ontbreken, nog steeds geen man over boord: dat is een kwestie van een insteekkaart. In combinatie met een download via microsoft, zou dat een alternatief kunnen zijn. Windows 98 zou usb moeten kunnen aansturen.

Wat is het precies voor een scanner? Er moet op de doos staan aan welke minimale systeemeisen (hardwarematig, en systeem) je computer moet voldoen. Voldoe je daaraan, dan moet het apparaat simpelweg aan de praat te krijgen zijn.

Een HEEL rigoreuze maatregel is: morgen in de rij gaan staan bij de ALDI, maar dat advies had je ook zelf kunnen bedenken.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2003, 18:51:14 »
Het is een HP scanjet 2400. Geschikt voor w98 met USB-aansluiting. Ik denk dat ik maar gewoon een USB-kaart moet kopen dan.  :(

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2003, 19:03:08 »
Zolang je nog vrije slots hebt (PSI heten ze, meen ik) moet het geen probleem zijn om een insteekkaart toe te voegen. Maar reken me er niet op af, misschien zijn die PSI-slots helemaal niet bedoeld voor USB-kaarten. Gewoon naar de winkel gaan en het HELE probleem voorleggen aan een verkoper. Is er een goed gesorteerde elektronicawinkel bij je in de buurt?

Edit: je schrijft: er zit een USB-poort op je computer, in dat geval lijkt het me niet nodig om er een bij te zetten. Ik had hier even overheen gelezen. Dan zou ik zeggen: raadpleeg een deskundige verkoper in een elektronica-zaak. Die weten je meestal van A tot Z te vertellen wat je moet doen. Scanjet 2400? Ouder type? Je zou toch verwachten dat dat het met een ouder besturingssysteem dus WEL zou doen?
« Laatst bewerkt op: 18-11-2003, 19:07:54 door bodejosm43 »

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
« Reactie #6 Gepost op: 18-11-2003, 19:18:49 »
Bij Win 98 kan je een randapparaat toevoegen via Configuratiescherm,Nieuwe hardware en dan handmatig instellen welk apparaat je gaat toevoegen.

Normaal zit er bij je toestel een CDRom of diskette met de juiste drivers. Die moet je eerst installeren, dan je toestel aansluiten, je PC terug opstarten en als hij het dan niet automatisch detecteert kan je handmatig aangeven waar de drivers te vinden zijn zoals hierboven beschreven.
Je kan eventueel de meest recente drivers gaan downloaden op de driverssite van HP.
Die vind je hier.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/static_software_select?lc=nl&cc=nl&cc=be

Normaal gezien zou je probleem dan opgelost moeten zijn.

Als je een USB-poort hebt op je PC zou normaal gezien alles in orde moeten zijn.
Het feit dat je systeembeheer aangeeft dat er geen USB poort is kan er op wijzen dat de USB drivers niet geïnstalleerd,verwijderd of beschadigd zijn.
Hiervoor kan je een kijkje nemen op de driverssites van Microsoft,want de drivers van de USB-poorten zitten normaal gezien geïntegreerd in Windows.
Ik merkte op die site trouwens dat er een gekend probleem is met AMD processors met een hogere kloksnelheid dan 350 MHz.
Hier vind je daar een fix voor.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/static_software_select?lc=nl&cc=nl&cc=be

Een herinstallatie ( geen format,maar het installatieprogramma eens opnieuw laten lopen ) van Win 98 , of een update naar Win 98 SE
kan ook een haalbare oplossing zijn.
« Laatst bewerkt op: 18-11-2003, 19:38:00 door Baziel Flauwtie »
En niets lijkt wat het is...

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 18-11-2003, 19:39:46 »
Ik heb de juiste drivers wel, die staan op het cd'tje. Maar als ik die erin steek geeft het aan dat mijn computer helaas geen USB-poort heeft en dat hij dus niet verder kan. Bij hardwaredetectie vindt hij ook helemaal niks. :-[

Ook het installeren via configuratiescherm-nieuwehardware kan niet. Het enige imagingapparaat in zijn lijstje is van Kodak en niet van HP.

Ik moet gewoon op de een of andere manier voor elkaar krijgen dat de computer de USB-poort herkent.

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
« Reactie #8 Gepost op: 18-11-2003, 19:42:27 »
Ik had het ook even verkeerd begrepen. In mijn vorig bericht heb ik aangegeven wat je nog kan doen.
En niets lijkt wat het is...

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 18-11-2003, 20:32:27 »
Bedankt voor de info Baziel. Ik heb ondertussen van diverse sites USB-drivers gedownload (voor win98). Helaas is er nog geen enkele geaccepteerd door mijn veel te eigenwijze PC. Registrationkey-errors, gewoon-geen-zinerrors. Noem het en ik ben het wel tegengekomen. Ben nu een 5 megabite groot usb2-bestandje aan het downloaden. Das ongeveer de laatste hoop.

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #10 Gepost op: 18-11-2003, 22:36:50 »
Het is natuurlijk bizar dat een computer geleverd wordt zonder zijn usb geinstalleerd. Dat moet de winkel waar je hem vandaan hebt gewoon kunnen regelen als het goed is.
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Nemesis

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 18-11-2003, 23:30:14 »
Waarschijnlijk is het een versieprobleem.
De USB-standaard is inmiddels aangeland op versie 2, terwijl de wat 'oudere' PC's (sorry Verdi  :-\) die USB ondersteunen, vooral de eerste modellen Windows 98, op versie 1.1 zitten. Deze versies zijn soms niet (meer) compatibel met elkaar.
Nu kan ik hier uitbundig de voordelen bezingen van USB 2.0 (vooral de snelheid) maar daar ben jij niet mee geholpen - en ik vraag me af of er een oplossing voor je is...  :'(
I can resist everything but temptation  (Oscar Wilde)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #12 Gepost op: 19-11-2003, 17:13:36 »
[allerlaatstehoopmodus]in een computer-stenen tijdperk wilde het nog weleens lukken om ALLE poorten softwarematig te verwijderen, de computer opnieuw op te starten, waarna windows zelf ontdekte dat er nieuwe hardware was geïnstalleerd, de benodigde poort stond er dan ineens. Zo heb ik vaak opnieuw (bij een oudere computer) mijn geluidskaart opnieuw aan de praat gekregen, maar ik geef je weinig hoop dat dat in dit geval de oplossing is[/allerlaatstehoopmodus]

Offline Robin

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #13 Gepost op: 19-11-2003, 17:20:03 »
Verdi, ik wil me nergens mee bemoeien hoor... maar ik heb ook wel eens een probleempje met de pc en dan BEL ik een helpdesk en is het binnen 5 minuten gepiept  ::ok::

na natuurlijk wel eerst een uur in de wacht te hebben gestaan  >:(
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 19-11-2003, 17:20:46 »
Waarschijnlijk is het een versieprobleem.
De USB-standaard is inmiddels aangeland op versie 2, terwijl de wat 'oudere' PC's (sorry Verdi  :-\) die USB ondersteunen, vooral de eerste modellen Windows 98, op versie 1.1 zitten. Deze versies zijn soms niet (meer) compatibel met elkaar.
Nu kan ik hier uitbundig de voordelen bezingen van USB 2.0 (vooral de snelheid) maar daar ben jij niet mee geholpen - en ik vraag me af of er een oplossing voor je is...  :'(

Wel, ik heb beiden erop gegooid (1.1 en 2) maar het deed helemaal niets. Mijn laatste hoop was het updaten van win98. Helaas is dit ook niet gelukt omdat ik "geen administrator ben". Beetje rare melding maar die site ging voor mij volledig in het slot. :-[

In ieder geval iedereen die heeft meegedacht bedankt voor de moeite. De scanner bewaar ik nog even voor als ik (hopelijk binnenkort) een nieuwe pc heb!

Offline Nemesis

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 20-11-2003, 10:05:25 »
Hey, dan heb je in ieder geval een hoop voorpret  :-\   ;)

Wat een idiote melding trouwens dat je administrator moet zijn voor een update op Win98 (zou inderdaad kunnen helpen), maar dat geheel terzijde!

Trouwens, meer info over USB en Windows 98 is hier te vinden, als je nog een verloren uurtje hebt...

(Wat fijn toch dat we wereldwijd universele standaards overal voor hebben he  >:()

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #16 Gepost op: 22-11-2003, 21:32:57 »
Yes yes, Nemesis, and for the use in Europe: You need an ADAPTER.........

Ik heb ook een vraag.

Ik heb een Dolby Surround System 5.1 gekocht voor op mijn computer. Na enige ruzie met de idiote hoeveelheid kabels, lukte het mij om het systeem aan de praat te krijgen.

Wat ik me echter niet heb gerealiseerd: het systeem is prima, alleen: ik durf het niet goed te gebruiken in verband met mijn onderburen (ik wil de goede verstandhouding met hen in stand houden, namelijk. Eigenlijk kocht ik het als vervanger voor mijn andere systeem, omdat me dat behoorlijk tegenviel, en de laatste tijd nogal vaak storingen had.

In feite heb ik aan twee speakers genoeg, maar ik zou graag willen weten: wat moet ik doen om ze toch alle vijf te kunnen gebruiken een ruzie met mijn onderburen te riskeren?

Dempen heb ik al overwogen, maar is het effect dan niet weg dat je met dolby kun bereiken?

Offline Nemesis

• Forumlid
Re: Relaxhoekige helpdesk
« Reactie #17 Gepost op: 23-11-2003, 12:32:37 »
Uhh... je kunt ze alle 5 niet te hard zetten?
(offe alle 6, vergeet vooral de subwoofer niet want daarmee kun je volgens mij een geboew doen instorten  ;D)

Volgens mij blijft het effect dan juist hetzelfde; een ander systeem met 2 speakers moet je immers harder zetten om hetzelfde effect te bereiken?
« Laatst bewerkt op: 23-11-2003, 12:39:41 door Nemesis »

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #18 Gepost op: 23-11-2003, 12:37:37 »
ik heb ook wel een vraag:

op mijn werk heb ik meerdere pc's die verbonden zijn via een draadloos netwerk. ze zijn ook allemaal met internet vebonden via een router. maar nou valt om de paar minuten de verbinding soms weg. is dat normaal? komt dat door die router of door die draadloze netwerkkaarten? en wat kan ik er aan doen?

Offline Nemesis

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 23-11-2003, 12:42:59 »
Lijkt me niet normaal nee  ;), ook niet voor een draadloos netwerk!
Er zijn internetverbindingen die een bepaalde time-outlimiet hebben (dus: als zoveel minuten niet gebruikt dan wordt de verbinding verbroken), maar dat wordt meestal om kosten te sparen toegepast op verbindingen waarbij een  normale if idsn telefoonlijn wordt gebruikt - de meeste bedrijven hebben breedband tegenwoordig he.

Ik zou de systeembeheerder bellen  ;D