Roemenië mag dit jaar niet meedoen aan het Eurovisie Songfestival. Dat zegt de European Broadcasting Union (EBU), die de liedjescompetitie organiseert. De Roemeense publieke omroep TVR heeft een miljoenenschuld bij de EBU.
TVR zegt dat het om een schuld van tien miljoen euro gaat. Volgens de EBU gaat het om ruim veertien miljoen euro. De organisatie had Roemenië tot gisteren de tijd gegeven het bedrag af te betalen, maar heeft niets ontvangen.
"Het is voor het eerst dat de EBU een land in dit stadium van de competitie uitsluit", zegt songfestivalkenner Tom van den Oetelaar. "Landen hebben wel eerder zelf een liedje teruggetrokken, maar zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt." Volgende maand zou Roemenië in Stockholm meedoen met het lied Moment of silence van Ovidiu Anton.
Ovidiu Anton - Moment of silence
Het moment van uitsluiting is vooral voor de artiest vervelend, zegt Van den Oetelaar. "Ze zijn al gepresenteerd en het Eurovisie Songfestival heeft de groep ook als officiële deelname bevestigd. Ik kan me voorstellen dat het na al dat werk in de voorbereiding erg zuur is."
Naast uitsluiting van het Songfestival mag de Roemeense publieke omroep ook geen gebruik meer maken van andere diensten van de EBU, zoals Eurovision News, rechten voor sportevenementen en andere nieuwsbronnen van de EBU.
Typisch
Net even zitten zoeken wat TVR er zelf van zegt, wat ik ervan begrijp geven ze vooral anderen de schuld. Hun partner waarmee ze schijnbaar uitzenden en die niet meer betaald, het ministerie van Finaniciën die niet even willen bijspringen en natuurlijk de Roemeense belastingbetalers, die maar 11 euro per jaar belasting betalen aan de publieke omroep en dat is natuurlijk veel te weinig als je een leuk festival wil uitzenden ofzo.
Overigens als ik die bedragen zie snap ik wel waarom veel landen er mee kappen. 20 miljoen euro belastinggeld, dat vind ik al veel geld en ik verdien iets meer dan 150 euro per maand. Maar goed, de meeste landen waar mensen dat soort maandbedragen verdienen zeggen gewoon: wij doen eventjes niet meer mee, in plaats van dat ze gewoon de boel aankopen en er dan een maand van te voren achterkomen dat ze het toch eigenlijk niet kunnen betalen.