Klopt het nu dat Bert niet één keer genoemd wordt tijdens de dinertjes? En dat terwijl zijn molacties er toch wel dik bovenop liggen. Misschien dat dat is wat het videodagboek aan het einde van de aflevering wil zeggen?
Hij is mijn eerste gedachte op dit moment, nu mijn eerste mol eruit ligt.
1.1 Feest: Zit op een onschuldige positie, maar kan van daaruit wel anderen bespelen en het wantrouwen aanwakkeren met omgekeerde psychologie. Hoe meer je benadrukt dat je voor het geld gaat, hoe meer reden tot wantrouwen?
1.2 Ondervraging: Zelfs ik zag dat Bert hier expres slecht aan het liegen was, en ik vind de mol meestal niet op basis van mijn mensenkennis
Gilles en Magda zagen het dus sowieso.
1.3 De vloer is lava: Bert is hier (in de montage) de eerste die 's ochtends aan tafel twijfelt over of ze Jens de vrijstelling wel moeten gunnen. Daardoor schept hij wantrouwen in de groep, en hoeft hij hem uiteindelijk niet eens zelf te pakken. Treuzelen in het hokje was ook een signaal naar de kandidaten om voor het eigenbelang te gaan, terwijl hij zelf weer de goedheid zelve is door de vrijstelling niet te pakken. Plus mammoetbomen.
2.1 Foodblogger: Als kelner laat hij zich wel heel dom pakken. Te obvious voor een mol, zou ik zeggen. Maar hij komt er wel door op een cruciale positie waarin de patatten niet in het gerecht terecht komen. Aan de Vlamingen: hoe duidelijk is het synoniem
klap voor je kop = patat? Als Hollander had ik het nooit uitgehaald
2.2: Schatkist: Hier pikt hij Uma's positie in bij het duiken, wat een cruciale fout blijkt te zijn waardoor de opdracht mislukt. Had Uma met enig gemak de eerste hint binnengekregen, dan was de opdracht mogelijk gehaald.
2.3 Eliminatiedate: Deze opdracht doet me nog het meest aan Bert als mol twijfelen. Waarom gaat hij mee met het idee van Uma om vol op één (of twee) personen in te zetten? Nu Jens eruit ligt, is het des te opvallender dat die twee door zijn. Zou er bij Uma nu geen lampje gaan branden?