Auteur Topic: [POOL] De Mol Play4 2022  (gelezen 9882 keer)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #40 Gepost op: 29-03-2022, 09:01:21 »
Het punt is dat de regel onduidelijk is. Er is nu beslist dat dit een vrijstelling was en niet "niet afvallen om een andere reden". Ik snap dat je het daarmee oneens kan zijn maar de beslissing van de spelleiding is doorslaggevend. De regel verduidelijken lijkt me een goed plan.

(Ik zelf had trouwens "nee" en "niemand" bij de vrijstellingvragen dus het kost mij ook punten.)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #41 Gepost op: 29-03-2022, 09:05:22 »
Ik denk dat we het zinnetje "Een vrijstelling verdienen' is ook echt een vrijstelling, niet dat iemand niet afvalt om een andere reden" moeten veranderen en verduidelijken. Voor nu is namelijk gewoon beslist dat het om een vrijstelling gaat.

Sorry, maar dat kan echt niet! Dan wijk je af van je eigen spelregels. Het was vorig seizoen al rommelig, maar als de overduidelijke spelregels eerst verkeerd worden aangehaald (Lucy beweerde dat er iets in de spelregels stond, maar precies het tegenovergestelde was waar) en nu wordt er doodleuk gezegd dat het toch zo beslist wordt, dan is er sprake van willekeur! 80 deelnemers worden dan punten door de neus geboord terwijl zij het volgens de spelregels gewoon goed hadden. Dus nogmaals: s.v.p. de spelregels volgen en de punten herzien.



Edit: tikfout hersteld
« Laatst bewerkt op: 29-03-2022, 09:22:18 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #42 Gepost op: 29-03-2022, 09:12:32 »
Keur beide antwoorden goed deze keer en spreek voor de volgende keer wat af, stel ik voor.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #43 Gepost op: 29-03-2022, 09:27:28 »
Dus nogmaals: s.v.p. de spelregels volgen en de punten herzien.

Je boodschap was al een tijdje duidelijk en het helpt niet om het te blijven herhalen of een onvriendelijke toon ("Lucy beweerde", "doodleuk", "willekeur!") aan te slaan. Achter de schermen zullen we zeker overleggen wat we met de huidige situatie gaan doen maar het enige wat ik nu zeker weet is dat uiteindelijk de spelleiding gewoon beslist.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #44 Gepost op: 29-03-2022, 09:43:14 »
Ik snap dat je het daarmee oneens kan zijn maar de beslissing van de spelleiding is doorslaggevend. De regel verduidelijken lijkt me een goed plan.

Als F1-fan doet me deze situatie ergens aan denken:


Online Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #45 Gepost op: 29-03-2022, 09:43:35 »
Ik loop ook punten mis door vrijstelling nee en niemand in te vullen. Maar ik kan wel begrijpen waarom Lucy gekozen heeft voor de huidige puntentelling.

En zoals wel vaker bij sport en spel staat. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd. Soms heb je mazzel en soms niet. Nu niet: soit.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #46 Gepost op: 29-03-2022, 09:50:07 »
Er staat in de spelregels ook het volgende:

Citaat
Wat gebeurt er als er dingen in de serie gebeuren waar de pool geen rekening mee gehouden heeft?
In dat geval beslist de spelleiding. We proberen deze situaties zo eerlijk mogelijk op te lossen. Dat kan soms misschien in je nadeel, en op andere moment juist in je voordeel werken. Helaas kunnen ook wij niet in de toekomst kijken. De spelregels en puntentelling kunnen achteraf dus nog veranderen in uitzonderlijke situaties.

Het is zowel in WIDM als De Mol al meerdere keren gebeurd dat er ineens een nieuw soort item is (zoals jaren geleden de zwarte vrijstelling) of een nieuwe manier van vrijstellen die nog niet eerder is voorgekomen (denk aan Ellie die ineens door automatisch door was toen ze op een specifieke stoel ging zitten), en waar de pool niet in voorziet. Dit is weer eens zo'n voorbeeld. In de praktijk is iemand vrijgesteld van de executie, maar op een manier waar de regels nog niet in voorzien.

Verder zijn de regels van de pool al een keer aangepast om beter vooraf al te voorzien in deze verschillende situaties, maar blijkbaar staat in de poolregels van De Mol per ongeluk nog de oude formulering. Die klopt dus sowieso niet, de poolregels van WIDM zijn het meest up-to-date. Ik heb mijn best gedaan om de regel zo te formuleren dat hij in alle mogelijke situaties zou voorzien, maar ook tijdens WIDM waren we er al achter dat er nog steeds situaties zijn die niet worden gedekt door de huidige formulering. We waren al van plan om dit aan te passen voor het volgende seizoen. Maar dit gaat dus niet om een aanpassing van de regels: we tellen dit soort unieke situaties al jarenlang mee als vrijstelling, maar omdat er steeds nieuwe situaties zijn blijkt af en toe dat de formulering niet voldoet. In dat geval beslist dus de spelleiding.

En daarnaast: uiteindelijk is het een spel, geen juridische tekst ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #47 Gepost op: 29-03-2022, 09:54:19 »
Sommige twists ben je ook gewoon niet op voorbereid  ;D. Ze verzinnen elke keer weer iets om het moeilijk te maken!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #48 Gepost op: 29-03-2022, 14:23:16 »
Ik verlies er zelf ook punten mee.

Ik vind de toon waarop er hier gecommuniceerd wordt erg vervelend en waardeer dit niet. Vergeet niet dat het slechts een spel is dat hier voor jullie door vrijwilligers opgezet en bijgehouden wordt. Wij steken er tijd in, om het voor jullie leuk te maken, maar als enkelen dan zo gaan reageren is het voor ons ook niet echt leuk meer.

Inhoudelijk is er verder door mijn collega’s genoeg duidelijkheid gegeven ::ok::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #49 Gepost op: 29-03-2022, 15:30:02 »
Neem zo'n poule vooral ook niet te serieus.
Soms lijken punten belangrijker te worden dan de zoektocht naar de mol. Dat zien we ook vaak terug bij de app van widm.

Ik zat zelf afgelopen aflevering ook meteen te denken 'telt dit nou als vrijstelling?' en 'wie heb ik ookalweer ingevuld?'

Reden genoeg voor mezelf om ook even te stoppen met de poule. Ik vond het altijd een leuke toevoeging, maar ik kom er eigenlijk toch achter dat ik De Mol het liefste gewoon kijk en me laat verbazen door alles wat er gebeurt. Het plezier zit me in het programma en niet in hoeveel punten ik haal in een poule.

Als je die dingen los van elkaar kunt zien is een beetje competitie natuurlijk hartstikke leuk. Maar ik ben er toch iets te fanatiek voor.  :)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #50 Gepost op: 29-03-2022, 15:33:22 »
Ik was hier volledig strategisch op voorbereid door in te vullen dat er wel een vrijstelling verdiend werd, maar door niemand  ::hypocriet::. Het zou bijna bonuspunten moeten krijgen  ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #51 Gepost op: 29-03-2022, 15:51:32 »
Neem zo'n poule vooral ook niet te serieus.
Soms lijken punten belangrijker te worden dan de zoektocht naar de mol. Dat zien we ook vaak terug bij de app van widm.

Ik zat zelf afgelopen aflevering ook meteen te denken 'telt dit nou als vrijstelling?' en 'wie heb ik ookalweer ingevuld?'

Reden genoeg voor mezelf om ook even te stoppen met de poule. Ik vond het altijd een leuke toevoeging, maar ik kom er eigenlijk toch achter dat ik De Mol het liefste gewoon kijk en me laat verbazen door alles wat er gebeurt. Het plezier zit me in het programma en niet in hoeveel punten ik haal in een poule.

Als je die dingen los van elkaar kunt zien is een beetje competitie natuurlijk hartstikke leuk. Maar ik ben er toch iets te fanatiek voor.  :)

Dit is ook precies de reden waarom ik al een aantal jaren niet meer mee doe met de pool. Meedoen betekent dat het belangrijk wordt wie de winnaar/verliezer wordt, wie er afvalt, of er jokers en vrijstellingen verdiend worden en door wie. Daar wil ik me helemaal niet (meer) mee bezighouden. De zoektocht naar de mol is al lastig genoeg.   ;)

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #52 Gepost op: 29-03-2022, 15:58:55 »
Dit is ook precies de reden waarom ik al een aantal jaren niet meer mee doe met de pool. Meedoen betekent dat het belangrijk wordt wie de winnaar/verliezer wordt, wie er afvalt, of er jokers en vrijstellingen verdiend worden en door wie. Daar wil ik me helemaal niet (meer) mee bezighouden. De zoektocht naar de mol is al lastig genoeg.   ;)

Herkenbaar! Daardoor een paar jaar de pool bij ‘de mol’ niet ingevuld en nu weer wel, maar puur op gevoel en zonder alles af te wegen.
Ik geniet daarom nog maar even van mijn eerste plek, want dat gaat niet duren vrees ik 😉

Ik vind het leuk dat er moeite wordt gestoken om een pool te organiseren en dat er daarbij een interpretatie gemaakt moet worden van de spelregels, lijkt me niet meer dan logisch ☺️

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #53 Gepost op: 29-03-2022, 16:02:12 »
Ik geniet daarom nog maar even van mijn eerste plek, want dat gaat niet duren vrees ik 😉
Je hebt ervaring met een jubileumseizoen winnen in ieder geval  ::vergroot:: ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #54 Gepost op: 29-03-2022, 16:27:59 »
Bedankt Eva :)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #55 Gepost op: 29-03-2022, 17:03:18 »
Ik vind het leuk dat er moeite wordt gestoken om een pool te organiseren en dat er daarbij een interpretatie gemaakt moet worden van de spelregels, lijkt me niet meer dan logisch ☺️

Precies dit. Ik doe al jaren met heel veel plezier mee. Zie het als een leuke aanvulling, winnen is leuk maar niet belangrijk. Ik vind vooral dat we niet moeten gaan mopperen op de organisatie, het is vrijwilligerswerk en wees blij dat iemand het doen wil. Als er echt iets fout is gegaan wordt dat wel hersteld (kan gebeuren), maar sommige dingen zijn gewoon onvoorspelbaar in (Wie is) de Mol. Bij deze dus ook een welgemeend "dankjewel" aan eenieder die in de loop van de jaren de pool mogelijk heeft gemaakt!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #56 Gepost op: 29-03-2022, 19:21:49 »
We hebben besloten de punten niet te veranderen, maar wel onze excuses voor het feit dat de poolregels van De Mol verouderd waren.

De regels zoals die in de WIDM poolregels staan, gelden, en die zullen we nog verduidelijken om de regels zoals we die al jaren toepassen beter te reflecteren.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #57 Gepost op: 31-03-2022, 20:36:11 »
Je hebt ervaring met een jubileumseizoen winnen in ieder geval  ::vergroot:: ;D

Haha dat is waar, maar op gevoel de Vlaamse mol eruit pikken, is toch van een ander niveau ☺️

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #58 Gepost op: 3-04-2022, 13:11:13 »
Vergeet de pool niet in te vullen!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [POOL] De Mol Play4 2022
« Reactie #59 Gepost op: 4-04-2022, 10:39:01 »
>>>TUSSENSTAND NA AFLEVERING 3<<<
We hebben een nieuwe nummer 1 ::bravo::

Gefeliciteerd
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

En een gedeelde tweede plaats voor
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

De volledige tussenstand vind je >>>HIER<<<

>>>HIER<<< kun je vanaf 12:00 uur de vragen weer invullen.

Alle spelregels kun je >>>HIER<<< teruglezen.



N.B. Ik heb een kleine correctie doorgevoerd in de punten van aflevering 1: ik was vergeten de punten van de mensen die Toon bij verliezend finalist, winnaar of mol hadden ingevuld weg te halen vorige week, dus dat heb ik nu alsnog gedaan (Jens was toen nog geen optie, natuurlijk).
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!