Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen  (gelezen 5681 keer)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #80 Gepost op: 18-04-2022, 16:24:11 »
Opzich eens met jullie analyses, maar ik had het idee dat ze Sven ook op het punt stond door te laten tot Yens erbij kwam en Sven tegensprak (wat haar natuurlijk vertrouwen gaf dat ze Yens kon vertrouwen). Ik geloof niet dat ze Yens, Anke en Sven verdenkt en daarom doorliet. Ik denk dat ze als kandidaat het vertrouwen dat de groep in haar had niet wilde beschamen en zo goed mogelijk de opdracht deed. En erg goed blijkbaar, omdat ze iedereen goed inschatte.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #81 Gepost op: 18-04-2022, 16:28:00 »
De aanpak van Sven is echt kandidaats. Juist bij de lagere bedragen kun je geld pakken als mol. Manu zal des te gedrevener zijn om bij de komende hogere bedragen te gaan schieten om alsnog pasvragen te verkrijgen.
Ook speelt hij niet met de informatie in het kot maar zwijgt erover.
Yens speelt het wel goed, door Manu nog even te laten wachten op pasvragen bij de hogere bedragen. Maar hij verraad Sven. Dat zou een mol niet doen, want dan is er minder nood bij Manu om op de hogere bedragen te schieten om alsnog pasvragen te verkrijgen. Nu was de keuze 500 euro uit de pot of twee pasvragen.
Anke met dan gaan we nul euro hebben, probeert Uma en Bert voor geld te laten gaan bij de hogere bedragen. Het vervelende is dat je niet weet wat ze gaan pakken. En daarom Anke beter voor pasvragen had kunnen gaan. Uma met pasvragen zorgt er voor dat 1500 nooit verdiend kan worden, maar verlaagd de druk bij Manu om op Anke te schieten.
Dat Anke de bewakers schiet, geeft extra tijd en vertrouwen om voor pasvragen te gaan. Maar dat was alleen bij de lagere bedragen gunstig, bij de hogere bedragen verlaagd dat de tijdsdruk op om voor geld te gaan. Minst opvallend hier is dan Uma, met een keuze die zowel een kandidaat als een beginnende mol zou kunnen maken.
Yens weer een beetje nepmol, maar vooral kandidaat die anderen geen pasvragen gunt. Dat Bert afvalt kan wel eens komen doordat hij voor Uma een blinde vlek heeft.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #82 Gepost op: 18-04-2022, 16:39:28 »
op een gegeven moment (na de drie mannen) had Manu 3 pasvragen... Normaal gesproken is dat genoeg om door te gaan... Als je dan puur voor de pot speelt laat je de laatste twee doorlopen...

Hebben ze geld dan is dat mooi voor de pot
Hebben ze pasvragen, niks aan de hand want je wint toch wel van de mannen.

Maar kennelijk bedacht Manu zich dat pas toen ze 5 pasvragen had
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #83 Gepost op: 18-04-2022, 17:11:04 »
Als het hier op het forum al zo onduidelijk is wat er met evt geld in de koffer ging gebeuren als ze afgeschoten werden door Manu, waarom zou het dan voor de deelnemers veel duidelijker zijn .

Het lijkt me vrij duidelijk dat ze hier vooraf geen duidelijke uitleg over hebben gehad , gezien de vraag van Bert aan yens .

Persoonlijk was het voor mij zowel met de uitleg van voice-over als met de info op de kaartjes duidelijk dat het bedrag wat in de koffertjes zat van iemand die aan de finish werd neergeschoten in min geld zou veranderen .

Maar het feit dat kandidaten mogelijk hiervan niet op de hoogte waren, maakt he5 zoeken naar een mol strategie hier wel lastiger.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #84 Gepost op: 18-04-2022, 18:09:32 »
De aanpak van Sven is echt kandidaats. Juist bij de lagere bedragen kun je geld pakken als mol. Manu zal des te gedrevener zijn om bij de komende hogere bedragen te gaan schieten om alsnog pasvragen te verkrijgen.

Je kunt ook zeggen dat Sven juist de toon zet. Als hij al liegt heeft ze geen reden aan te nemen dat de rest dat niet ook zal doen, plus ik betwijfel dat er een moment zou zijn waarbij een kandidaat denkt 'nu heb ik wel genoeg pasvragen'. Zou eerder denken dat het alleen maar hongerig maakt naar meer.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #85 Gepost op: 18-04-2022, 18:14:13 »
op een gegeven moment (na de drie mannen) had Manu 3 pasvragen... Normaal gesproken is dat genoeg om door te gaan... Als je dan puur voor de pot speelt laat je de laatste twee doorlopen...

Hebben ze geld dan is dat mooi voor de pot
Hebben ze pasvragen, niks aan de hand want je wint toch wel van de mannen.

Maar kennelijk bedacht Manu zich dat pas toen ze 5 pasvragen had

Is 3 pasvragen op 20 stuks écht 'wel genoeg om zeker door te gaan' als je (mogelijk) nog niet weet wie je moet verdenken met de mogelijkheid dat anderen al beter op het spoor zitten?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #86 Gepost op: 18-04-2022, 18:19:37 »
Lijkt me wel als je goed spreidt... tenzij alle anderen al op de juiste mol zitten... maar dan heb je ook niks aan 5 pasvragen ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #87 Gepost op: 18-04-2022, 19:07:38 »
Is 3 pasvragen op 20 stuks écht 'wel genoeg om zeker door te gaan' als je (mogelijk) nog niet weet wie je moet verdenken met de mogelijkheid dat anderen al beter op het spoor zitten?
Ik denk dat je juist een beetje afweegt wie op wie zit en op basis daarvan iemand makkelijker de kans geeft op pasvragen als Manu kandidaat zijnde. Als Manu mol zijnde knal  je gewoon iedereen af en je verdedigen hoef je niet eens, want je gunt een andere kandidaat  niet de kans op pasvragen , als je die zelf kan winnen. Geld uit de pot is hierbij colleteral damage .

Dit is voor mij echt de reden om Manu als mol af te strepen.

Offline PieterBasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #88 Gepost op: 18-04-2022, 19:22:03 »
Ik denk dat je juist een beetje afweegt wie op wie zit en op basis daarvan iemand makkelijker de kans geeft op pasvragen als Manu kandidaat zijnde. Als Manu mol zijnde knal  je gewoon iedereen af en je verdedigen hoef je niet eens, want je gunt een andere kandidaat  niet de kans op pasvragen , als je die zelf kan winnen. Geld uit de pot is hierbij colleteral damage .

Dit is voor mij echt de reden om Manu als mol af te strepen.

Ik ben het hier volledig mee eens. Manu  heeft het hier letterlijk perfect gedaan hier, dus als ze de mol is dan hoop ik dat ze zich nu enorm schaamt.

Manu afstrepen die handel
'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #89 Gepost op: 18-04-2022, 19:28:29 »
In deze opdracht zitten een aantal interessante elementen:
- de rangschikking: Sven-Yens-Bert-Uma-Anke-Emanuelle. De deelnemers denken dus dat de mol een man is. Is dat ook zo?
- de opdrachten: de kandidaten zijn op de hoogte dat Emanuelle de jokers / het geld kan wegschieten. Waarom kiezen nog zoveel kandidaten voor de jokers?
- Yens deelt de opdracht met de groep en zet daarmee Sven in een negatief daglicht. Waarom zou hij dat doen als hij Sven zou verdenken als mol? Tegelijkertijd maakt hij zichzelf daarmee minder verdacht.

Het veiligste was om voor de jokers te kiezen. Dan zou er in ieder geval geen geld uit de pot gaan. De kandidaten hadden zich ook gewoon af kunnen laten schieten in het veld; dan was er ook geen geld weggegaan. Daar lijkt niemand voor te kiezen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #90 Gepost op: 18-04-2022, 20:21:13 »
Opvallend bij deze opdracht was ook dat Sven zich lijkt te verspreken tegen Emanuelle. Hij zegt: "Ik heb een kaartenhuis moeten bouwen en dat heeft me ik-weet-niet-hoe-lang". Dan beseft hij dat hij zich verspreekt en vervolgt met: "dat heeft me toch wel effe tijd gekost". Wellicht dat Emanuelle daarom Sven afschiet omdat hij daarmee eigenlijk verraadt dat hij voor de 2 pasvragen is gegaan.

Dat verhaal van Bert over de wind en dat hij het kaartenhuis kon afschermen tot op zekere hoogte vond ik wel een goede smoes, maar die werkte niet. Misschien was het beter geweest als hij het had gelaten bij de referentie aan de koekoeksklok waar hij ook voor de groepspot is gegaan.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2022, 20:27:27 door MartinJ »

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #91 Gepost op: 18-04-2022, 21:49:59 »
Zou dit de opdracht zijn geweest die eigenlijk als laatste opdracht in aflevering 4 was gepland? De opdracht in het waterpretpark sowieso niet lijkt me, omdat de bezoekers daarbij moesten zijn. Gilles gaf in een filmpje aan dat de laatste opdracht van aflevering 4 was verschoven naar "een" volgende aflevering. Kan deze aflevering zijn of dat die nog komt. Ben wel benieuwd als het deze was geweest, wat dan de rol van de zevende kandidaat geweest zou zijn. Misschien wel 6 barakken waar geld gehaald kon worden.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #92 Gepost op: 18-04-2022, 22:54:43 »
Wat een fan-tas-tische opdracht! Mooi dubbelgelaagd!

Als kandidaat is met z’n allen geld pakken in theorie beter. Dat gebeurt natuurlijk niet. Er zullen een aantal mensen voor zichzelf gaan. Manu krijgt natuurlijk een aantal pasvragen.

Als je inschat dat Manu nagenoeg iedereen neerschiet, is het als kandidaat zelfs beter om zelf óók voor de pasvragen te gaan. Immers, 1. als Manu je neerschiet gaat er geen geld uit de pot en 2. mocht Manu jou om welke reden dan ook, niet neerknallen, dan heeft Manu met 5 pasvragen al een virtuele vrijstelling, maar heb je zelf ook een hogere kans om door te gaan met je eigen pasvragen. Als ze je wel neerschiet boeien die twee extra pasvragen ook niet zo veel.

Dus, de geldpakkers zijn oftewel naïeve kandidaten, oftewel de mol.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #93 Gepost op: 18-04-2022, 23:44:25 »
Net even gekeken naar CDM, waarin Lieven Scheire zegt dat hij ook eerst niet doorhad dat het bij deze opdracht ook om mingeld ging mocht Emanuelle een kandidaat met geld afschieten. Ik had dat ook in het begin niet door en ik vraag mij af of de kandidaten dit tijdens het spel doorhadden. Maakt wel een verschil. Ik hoop dat ze daar in de nabespreking nog op terugkomen.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #94 Gepost op: 18-04-2022, 23:50:16 »
Ik vond de opdracht op zich mooi en leuk. Vind het alleen helemaal niks dat 1 kandidaat alle voordeel kreeg terwijl ze daar niets voor hoefde te doen om het te verdienen.
Daarom toch wel teleurgesteld in deze opdracht.

Verder werd er vooraf wel duidelijk verteld dat het mingeld was als ze iemand afschoot die geld gepakt had.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #95 Gepost op: 19-04-2022, 00:04:11 »
Verder werd er vooraf wel duidelijk verteld dat het mingeld was als ze iemand afschoot die geld gepakt had.
Het ging er mij om wat de kandidaten is verteld. Gilles zegt over de opdracht (in beeld) alleen: succes, zorg dat je het overleeft. Het is ook niet voor niets dat Bert (waarvan we dus weten dat hij niet de mol is) vraagt wat er gebeurt als je met geld wordt afgeschoten. Mijn vraag of de kandidaten hierover twijfelden houdt stand.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #96 Gepost op: 19-04-2022, 09:40:40 »
Het ging er mij om wat de kandidaten is verteld. Gilles zegt over de opdracht (in beeld) alleen: succes, zorg dat je het overleeft. Het is ook niet voor niets dat Bert (waarvan we dus weten dat hij niet de mol is) vraagt wat er gebeurt als je met geld wordt afgeschoten. Mijn vraag of de kandidaten hierover twijfelden houdt stand.
Ik vermoed dat de productie wel een extra woordje uitleg zou geven, moesten ze het gevoel krijgen dat de kandidaten niet snappen wat er met het geld gebeurt. Naast de uitleg die we in de aflevering zien, krijgen de kandidaten ook nog altijd extra uitleg over de opdracht zodat iedereen het zeker begrepen heeft. Daarnaast leek het kaartje in de barak mij ook vrij duidelijk...

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #97 Gepost op: 19-04-2022, 10:23:24 »
Interessant dat er (in elk geval bij één iemand, ik heb de rest niet teruggekeken om te checken) Napolitaanse kaarten werden gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scopa_(kaartspel)

Voorlopig kan ik er nog niets uit afleiden waarom dat zo zou zijn en of dat een hint kan zijn.



Manu kan ik wel elimineren als mol na deze opdracht. De rol van Anke is interessant. Als rechercheur was ze natuurlijk lekker in haar element en ze pakt het meeste geld. Als mol had ze natuurlijk kunnen hopen dat ze werd afgeschoten. Yens vind ik ook verdacht, omdat hij de anderen probeert te overtuigen om geld te pakken, met als argument dat Manu anders teveel voordeel heeft als ze alleen maar pasvragen pakt. M.a.w. hij heeft liever dat er heel veel geld uit de pot gaat dan dat Manu pasvragen pakt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #98 Gepost op: 19-04-2022, 10:46:53 »
Ik vermoed dat de productie wel een extra woordje uitleg zou geven, moesten ze het gevoel krijgen dat de kandidaten niet snappen wat er met het geld gebeurt. Naast de uitleg die we in de aflevering zien, krijgen de kandidaten ook nog altijd extra uitleg over de opdracht zodat iedereen het zeker begrepen heeft. Daarnaast leek het kaartje in de barak mij ook vrij duidelijk...
Die extra uitleg krijgen ze alleen als er überhaupt uitleg wordt gegeven! Hier wordt bewust geen uitleg gegeven en moeten ze het doen met de teksten die ze tegenkomen. Ze moeten de uitleg aan elkaar geven en dat is nu juist de crux van deze proef.
Zoals ik al eerder betoogde vind ik het kaartje in de barak voor meerdere interpretaties vatbaar en zeker verre van duidelijk.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #99 Gepost op: 19-04-2022, 10:49:51 »
Sven gebruikt ook het niet geven van informatie om er nog eens extra kandidaats door te lijken. Door overduidelijk drie niveaus te bouwen en geen informatie te delen lijkt hij extra kandidaats. Sven als meest verdachte persoon moet proberen verdenkingen weg te spelen.