Humo https://www.humo.be/tv/uma-en-sven-een-jaar-later-toen-ik-de-eerste-keer-werd-herkend-heb-ik-hard-gehuild-ik-besefte-dat-mijn-leven-nooit-meer-hetzelfde-zou-zijn~b775a2b6/Uma en Sven, één jaar later: ‘Toen ik de eerste keer werd herkend, heb ik hard gehuild. Ik besefte dat mijn leven nooit meer hetzelfde zou zijn’
Een woestijn, een paar cowboyboots en enkele mysterieuze zinnen van Gilles De Coster: meer was er niet nodig om mollenspeurders overal te lande in opperste staat van paraatheid te brengen. Branden evenzeer van nieuwsgierigheid naar het elfde seizoen van ‘De mol’: Uma (27) en Sven (31), respectievelijk de mol en de winnaar van vorig jaar. ‘Als mensen me vragen wat ze moeten doen om door de selectie te raken, zeg ik: strippen!’
EVELIEN ROELS
ZONDAG 12 MAART 2023
Uma en Sven weten precies hoe de nieuwe kandidaten zich nu voelen. ‘Die spanning! Je hebt maanden moeten zwijgen, en nu mag je eindelijk iedereen vertellen dat je in ‘De mol’ zit. Zalig!’
HUMO Hebben jullie de trailer van het nieuwe seizoen gezien?
UMA VANDEMAELE «Natuurlijk! Zo goed!»
SVEN PEDE «Het is toch straf: dat programma heeft maar 15 seconden nodig om je weer helemaal mee te krijgen. Je hoort Gilles De Coster zeggen: ‘Dit hebben we echt nog nooit gedaan.’ En baf, je hangt eraan!»
VANDEMAELE «En het zalige is: je wéét dat ze hun woord zullen houden. Ik heb al elk seizoen gedacht: dat kunnen ze niet meer overtreffen. En dan doen ze het toch.»
HUMO Hebben jullie een vermoeden wat ze nu van plan zijn?
PEDE «Het kan van alles zijn. De proeven? De manier waarop de mol is gekozen? Of kiezen ze die weer ter plaatse, zoals in Vietnam?»
HUMO Op forums gaat het gerucht dat er nu twéé mollen zijn.
PEDE «De ploeg zei vorig jaar dat ze altijd zo dicht mogelijk bij het basisconcept willen blijven, dus dat denk ik niet.»
VANDEMAELE «Ik was vooral verrast dat ze de trailer blijkbaar in Arizona hebben opgenomen. Filmrechten en dergelijke verkrijgen is een hele onderneming, zeker in de VS. Maar het is hun toch gelukt. Wat een zalige reisbestemming, trouwens.»
HUMO Voelden jullie een steekje jaloezie?
PEDE «Ik niet, ik was al blij dat ik mocht meedoen, het maakte me niet uit of we nu in Vietnam of op de Canarische Eilanden zaten – voor mijn part mocht het hier in Liedekerke geweest zijn. ‘De mol’ is geen gewone plezierreis, je gaat zo op in het spel dat de omgeving niet meer dan de achtergrond is.»
VANDEMAELE «Ik moet toegeven dat ik toch een tikje jaloers was. In de VS kun je een bijzondere sfeer creëren. Alleen al door die trailer zag ik plots cowboys in mijn hoofd.»
PEDE «Ik wil nu vooral meer weten over de nieuwe kandidaten. Vorig jaar hebben veel mensen me gevraagd wat ze moesten doen om door de selectie te raken en hoe ik het had aangepakt.»
VANDEMAELE «Ja. ‘Heb je tips?’ ‘Wat heb jij gezegd?’ ‘Moet je heel gek doen?’ Nee dus, een onemanshow is net wat ze niet willen bij ‘De mol’.»
PEDE «Ik zei vaak: ‘Ik heb een stripact opgevoerd, en bij elk kledingstuk kwam er een woord tevoorschijn dat mijn persoonlijkheid beschrijft.’ (lacht)»
HUMO Je hebt geen klachten gekregen van Gilles De Coster over het aantal stripacts in de zijn mailbox?
PEDE (lacht) «Ik zou het eens aan Gilles Van Bouwel moeten vragen. Hij heeft de kandidaten geselecteerd.»
Ontbijt met pils
HUMO Jullie zaten in het tiende seizoen, de jubileumeditie, die vooral een pecheditie werd: twee kandidaten moesten opgeven door een blessure – Nele liep een spierscheur op, Anke brak haar elleboog – en Philippe, de mol, stapte zelf op omdat de druk te zwaar werd.
PEDE «Dat maakte het voor mij makkelijker om te winnen (grijnst). Nee, ik denk dat onze editie niet echt voor herhaling vatbaar is. Het zal ook niet meer gebeuren, denk ik.»
HUMO De sfeer in jullie groep zat wel bijzonder goed. Volgens de geruchten moest de productie jullie na een paar dagen vragen om niet al bij het ontbijt pintjes te hijsen.
PEDE «Dat was toch eerder ’s avonds. Dan is het soms al eens moeilijk om te gaan slapen. Je wilt alles horen wat er gezegd wordt.»
VANDEMAELE «Dus ga je mee een pintje drinken. We kenden elkaar nog niet, en stel dat iemand al na twee pintjes dingen begint te lossen die hij overdag niet zou zeggen, dan wil je dat niet missen.»
PEDE «Ik ging dikwijls pas om 4 uur slapen, en om 7 uur moesten we opstaan. Op de één of andere manier voel je dat niet, want je leeft op adrenaline. Je wilt zo snel mogelijk de andere kandidaten leren kennen, zodat je hen beter kunt inschatten. Er is weinig tijd tot de volgende eliminatieronde, en die wil je natuurlijk overleven.»
HUMO Na het vertrek van Philippe mocht jij het overnemen als mol, Uma. Je bent de eerste deelnemer die beide kanten van het spel heeft gezien.
VANDEMAELE «Ik vond het als kandidaat stresserender. Het was eigenlijk een voordeel dat ik onvoorbereid als mol kon beginnen. Ik wist pas een dag vooraf wat we zouden doen, en we moesten alles in vijf minuten overlopen. Dat ik van alles maar half op de hoogte was, maakte het makkelijker om mezelf te blijven.
»Wat ik vooral geweldig vond, was dat ik zeker tot het einde in het spel zou blijven. Dat was altijd mijn doel geweest. Er viel dus een last van mijn schouders.»
HUMO Jullie moesten naar huis zonder de mol ontmaskerd te hebben. Dat gebeurde pas weken later live in Paleis 12.
PEDE «Die finale was waanzin. En de kers op de taart. Backstage kregen we kippenvel van het lawaai dat uit de zaal kwam. Zoveel mensen, en die waren daar allemaal voor ons!
»Die uitgestelde finale hield wel in dat we nog een tijd moesten blijven liegen. Ik wist bijvoorbeeld dat ik tijdens de finale zou moeten tapdansen, en daar moest ik ’s avonds voor oefenen. Dus ging ik zogezegd naar de kinesist. Op den duur had ik het wel gehad met dat liegen.»
HUMO Sven, wanneer wist je dat je de mol op het spoor was?
PEDE «Vlak na de reis was ik er voor 100 procent zeker van dat Uma het was, maar toen de reeks werd uitgezonden, had iedereen wel een mening en las ik overal de gekste theorieën. Ik begon hard te twijfelen en soms schoot ik ’s nachts wakker: ik heb het mis!»
VANDEMAELE «Ik was ervan overtuigd dat iedereen me door zou hebben. Ik schrok er soms van hoe duidelijk mijn mollenstreken in beeld kwamen op tv. Het grappige is: alleen de mensen die me niet zo goed kennen, bleken dat te zien. Zij zeiden af en toe: ‘Daar deed je toch raar.’ Mijn familie en vrienden antwoordden dan: ‘Neenee, ze is gewoon zo.’ (lacht) Zij hadden pas tijdens de finale door dat ik de mol was.»
HUMO Zo wisten ze meteen ook dat je goed kunt liegen.
VANDEMAELE (lacht) «Ja, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen dat kan, hoor. Mensen zijn intelligente wezens, we kunnen ons makkelijk anders voordoen dan we zijn. En als mol hoef je je maar op één ding te focussen: de boel saboteren. In het echte leven zou ik dat lastiger vinden.»
HUMO Was het moeilijk om te liegen tegen de andere kandidaten, die intussen wellicht ook vrienden waren geworden?
VANDEMAELE «Nee (lacht). In ‘De mol’ liegt iedereen. Geen enkele kandidaat geeft alles prijs, iedereen doet wat mysterieus en probeert je op het verkeerde been te zetten. Hoeveel plezier je ook maakt, elke deelnemer blijft achter zijn rookgordijn.»
HUMO Hebben jullie nog veel contact met de anderen?
PEDE «Minder dan in het begin, maar we horen of zien elkaar nog elke maand. Vrijdag komen we samen bij Anke, en in april gaan we naar een toneelvoorstelling van de vriend van Philippe. En ook ‘Café De Mol’ komt eraan.»
HUMO Hoe verging het jullie na de reis? Alina Churikova, de mol in 2020, zei in Humo dat het best moeilijk was om de draad weer op te pikken: ‘Drie weken lang mag je je uitleven als een 5-jarige. Daarna kom je terug en moet je opeens weer volwassen zijn.’
VANDEMAELE « Heel herkenbaar.»