Dit is de opdracht waar het meeste geld is verdiend en alle overgebleven kandidaten spelen een rol die misschien typerend is voor hun rol in het spel.
De opdracht mislukt als (1) de lift niet gestopt wordt en (2) één of beide van de kandidaten bovengronds een joker oppakte. Normaal gesproken zou je verwachten dat punt 2 het makkelijkst was (zeker omdat de kandidaten bovengronds niet weten dat hun keuze geld kost), maar dat was buiten Lieselot gerekend. Maar het eerste gebeurde (succes voor de mol), het tweede niet.
Je zou verwachten dat de mol op onderdeel (1) zou focussen en 3/4 overgebleven komen daar terecht. Als Ruben de mol is, neemt hij een mogelijk risico zijn code te laten zien. Als Comfort de mol is, had ze anders de code van een andere kandidaat moeten raden (niet zeker dat dat realistisch over zou komen).
Benedengronds komt Toos in de laatste kamer terecht waar hij vooral afhankelijk van de andere 3 wordt - niet handig als mol (Toos zit vaker op de verkeerde positie als mol).
Ruben is bijna rechtstreeks verantwoordelijk voor het falen van element (1) door zijn code weigeren te geven. Het is de meest molse actie in de hele opdracht (in de zin dat het de kans op falen van de opdracht flink vergroot), maar het niet erg subtiel (dat geldt wel vaker voor Rubens mogelijke molacties - briefje bij eieren willen laten verdwijnen, verkeerde kleur doorgeven).
Comfort geeft haar code pas door als al duidelijk wordt dat Ruben dat niet zou doen. Aangenomen dat gokken onbegonnen werk was, is dat als mol een veilige manier om goede sier te maken (mols) en dat is wat we een mol vaak zien doen. Maar het vergroot de kans op slagen van de opdracht (al is het marginaal), dus het kost de groep geen geld en het is niet alsof het de lijst van grote molacties van het seizoen kan halen.
En dan Lancelot. Als hij de mol is, neem ik aan dat hij ervoor koos boven te blijven omdat hij zag dat element (2) met Lieselot gevaar liep. Dan nog denk ik dat hij als mol beter af is door de mijn in te gaan en Ruben bij Lieselot achter te laten (Ruben laat zich zoals wel vaker blikt niet gemakkelijk overreden). Zodra hij eenmaal beneden met Lieselot staat weet hij dat het van hem en Lieselot afhangt. Misschien zocht hij naar een manier het Lieselot in de schoenen te schuiven en of misschien zet Lieselot hem klem door hem in de gaten te houden. Hoe dan ook, er is toch echt iets misgegaan hier en er moet flink wat verklaart worden, als hij de mol is. (Mogelijk verwarring over de spelregels, dat hij dacht dat aanraken en verschuiven al voldoende voor de bom was?) Als ik deze opdracht buiten beschouwing laat, wordt Lancelot op mijn lijstje bijna net zo verdacht als Ruben en Comfort (maar het is niet alsof hij er dan met kop en schouders bovenuit steekt
zoals bijvoorbeeld bij Alina met het luiden van de bel
. Maar hoe kan ik de belangrijkste opdracht van het seizoen negeren?
Dus ja: Comfort of Ruben.