Ik heb dit zelf niet beluisterd, maar ben nu wel benieuwd wat je hier juist mee bedoelt?
Haha, allez dan, omdat u het vriendelijk vraagt.
Gilles zegt wat mij betreft dingen die op het randje van tegenstrijdig zijn met wat hij hier in de chat beweerde. De uitleg bij de opdracht, die onder andere inhield dat een rood scherm "interessant" kon zijn, zou volgens zijn reactie in de chat "niets suggestiefs" gehad hebben. Wat zelfs in isolatie al een absurde bewering is. Want het hele punt van die uitleg was toch om kandidaten op een andere manier over de test te doen denken dan gewoonlijk? Hoe is dat niet suggestief?
Dat terzijde, in de podcast komt hij nu aandraven met een "juiste" tactiek die één van de finalisten zou hebben gebruikt. Dit is de tactiek waar de laatste berichten hier over gaan, waar we het fijne niet van weten – ook niet of die werkelijk zo briljant is en zo weinig risico inhoudt – maar die dus echt wel meer om het lijf heeft dan gewoon zo hoog mogelijk scoren op de test. Letterlijk ingegeven of gesuggereerd door de omstandigheden van de proef dus.
Dan is er nog die "je zou nooit een opdracht in een reeks steken waar de mol niet kan zitten", ik denk niet dat alle opdrachten die we in eerdere seizoenen hadden deze toets zouden overleven. Zou de mol in Argentinië echt op Ruths plaats hebben kunnen zitten? Ieder mag dat van mij voor zich uitmaken hoor.
Ook zijn hele uitleg van "als de mol doet wat kandidaten mogen doen dan moet de mol ook doen wat kandidaten moeten doen", ik begrijp wat die bedoelt hoor. Maar ik denk, zoals eerder gezegd, niet dat Gilles z'n programma zou hebben opgeblazen als Commy tijdens het echte werk in een balorige bui was geweest. En strikt genomen kunnen ze ons over Comforts score vertellen wat ze willen. Het blijven dus holle woorden en verkoopspraat om een ad-hoc constructie zoals deze coherent te doen lijken met de logica van het spel (waarin de score van de mol gewoon helemaal niet meetelt, want dan zou die dus bij een doodgewone test kunnen afvallen tegen superkandidaten).
Van zodra het over de DeLorean gaat zegt Comfort dan weer snel, en eigenlijk zonder dat ze er uitdrukkelijk om gevraagd wordt, dat ze niet verantwoordelijk is voor de exit van Leïla. Zo stellig geformuleerd was dat voor mij duidelijk onwaar, zelfs nog voor we wisten dat het haar eigen idee was om mee te spelen voor het rode scherm. Dat zo vlakaf stellen, is toegeven dat je elk eerlijk gesprek hierover weigert. Zelfs los van hoe ze het deed als mol dit seizoen (die discussie is breder dan deze topic) vind ik dat op menselijk vlak zwak.