De makers moeten het speltechnisch inbouwen dat de mol altijd terug kan komen, anders is de serie afgelopen. Wat heeft zo'n situatie voor zin als die toch niet echt is?
Is het niet een beetje hypocriet als de makers zouden zeggen dat het speltechnisch kan, om niemand uit te sluiten en dan er achteraan zeggen, maar we doen het niet omdat .... (vul zelf maar in). Het kan of het kan niet. Als het kan dan moet er ook een reële kans zijn dat het voorkomt zeg ik dan. Daarom opper ik ook steeds dat de enige manier om dit eerlijk te spelen is dat je de mol een dusdanige score toekent dat er een kans is dat hij het rode scherm krijgt. Bijvoorbeeld ergens in de buurt van 50%? 25%? 10%? Als die maar niet 0 is of bijna 0.
EditMocht Comfort de mol blijken te zijn dan zullen ze ongetwijfeld uitleggen hoe ze dit gedaan hebben. Misschien dat we de discussie of het eerlijk is of niet moeten uitstellen tot dat moment.
Edit2Ik heb er nog even over nagedacht en heb misschien ook wel een tip voor de makers mochten ze ooit een soortgelijke opdracht willen spelen.
Simuleer in zo'n geval dat de mol de test maakt. Geef de mol de gemiddelde score waarmee kandidaten in afgelopen seizoenen een rood scherm kregen in precies dezelfde fase van het spel, in dit geval het moment dat er 7 kandidaten over zijn. Bij een gemiddelde zit normaal gesproken de helft eronder en de helft erboven. Zo'n gesimuleerde score voor de mol zal dan niet snel de laagste zal zijn, ervan uitgaande dat de overige kandidaten ongeveer hetzelfde scoren als in voorgaand seizoenen.
Die kans is eigenlijk best wel klein, want
alle overige kandidaten moeten bovengemiddeld scoren. Het betekent ook dat als één kandidaat echt slecht scoort omdat hij bijvoorbeeld heel weinig spreidde, hij al heel gauw onder de gesimuleerde score van de mol zit. De mol krijgt dan geen rood scherm en iedereen blij.
Het punt is gewoon dat je er niet onderuit kan komen om de mol geen score toe te kennen. Het enige wat je dan eigenlijk kan doen is hem een soort van vervangende score toe te kennen.