Ik zei toch ook dat ik vind dat Bevrijdingsdag een feestdag moet zijn, ipv 2e pinksterdag
Mja, van alle feestdagen is 2e pinksterdag misschien wel een van de meest vreemde..
In Engeland hadden ze elke week een feestdag
Nederland heeft overigens relatief met andere landen weinig feest- en andere vrije dagen.
Had het nog opgezocht nav dat stukje van die cabaretier die begon met de stelling dat er altijd in Nederland wel iets te vieren was, wat ik totaal niet herkende.
Om de wereldkaart maar van wiki te jatten, en de bijbehorende tabel weg te laten:
bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_minimum_annual_leave_by_countryDit gaat om minimaal aantal verplichte vakantiedagen bij een volledige werkweek. Nederland zit op 20.
De iets donkerdere tint blauw van bv Noord-Afrika is 21-22.
De donksterste blauwe tint van bv Frankrijk of Engeland is 23-28.
De VS is, as per usual met dergelijke arbeidsrechtelijke dingen, een volstrekt derdewereldland.
In praktijk hoort Iran overigens nog een stuk hoger te staan. De correspondent van Trouw in Iran had er enkele weken terug een prachtig artikel over:
Wel lastig hoor die 150 vrije dagen per jaar(In die 150 dagen worden wel de grofweg 100 weekend dagen meegeteld, maar ook dan hebben ze er nog ontzagwekkend veel)
EDIT: whoooopsiieeee. De kaart is alleen mbt betaalde vakantiedagen. Betaalde nationale feestdagen zitten er nog niet bij. In Nederland worden die er blijkbaar niet bijgerekend, en blijft zodoende op 20 steken - en zit daarmee op het EU-bepaalde minimum dat een land hoort te bieden.
Veel andere landen hebben er grofweg een dozijn. Dus bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje en Finland komen op 36 betaalde vrije dagen - bijna het dubbele.