Geen mening over het nieuws als zodanig - maar lijkt me duidelijk dat de KNVB de pr-protocollen maar eens moet gaan updaten.
Wat een communicatiedrama.
ik vind het flutnieuws. Een beter voorbeeld van hoe 't niet moet, kun je niet bedenken. Wanbeleid wordt dus toch beloond. En de uitgedeelde straf wordt weer ingetrokken.
Lijkt me eerder pragmatisme tegenover ideologie.
Ideologisch zou degradatie op z'n plek zijn; sterk statement maken etc - met de prijs dat naar verwachting een club falliet gaat. Centrale vraag: is dat erg?
Pragmatisch wordt de club gered, met de prijs dat er een minder sterk statement wordt gemaakt. Ook hier centrale vraag: is dat erg?
In dit zeer specifieke geval weet ik niet of een sterk statement zo waardevol is. Zou de directie van Club-X nu ineens gaan denken "Oh, FC Twente is niet falliet gegaan, dus we kunnen nu ook een beetje sjoemelen, want straf valt sowieso wel mee?"
Dat lijkt me anders dan een individu in een anonieme samenleving. In dit geval is het aantal partijen waar het signaal naar uit gaat, beperkt tot het aantal clubs. Clubs die sowieso al nauwlettend in de gaten worden gehouden, en weten dat terugslag bij een tweede dergelijke uitkomst alleen maar sterker kan zijn. Dus ik denk niet dat die zich anders, onethischer, gaan gedragen bij een zwakker signaal.
Eerder van belang, is wellicht dat andere partijen [in dit geval de Graafschap], hier de dupe van worden. Anderzijds waren er bij een failliesement weer andere onschuldige partijen de dupe geworden. Dus een goede uitspraak probeert dat totaal te minimaliseren lijkt me.
..maarja, dat alles heeft misschien een realpolitik-smaak