De clubs die in eerste instantie worden toegelaten tot de Beneleague zullen groter/sterker worden. Voor de clubs daar net onder zal het juist negatief werken.
Voor teams die nu onderin de eredivsie of bovenin de eerste divisie zitten zal de competitie spannender worden, want ze komen tegen elkaar te spelen, al gaan ze natuurlijk wel de wedstrijden tegen Ajax/Feyenoord/PSV missen
Er wordt in de meeste artikelen gesproken over een 10-8 verdeling. Maar wie horen daar dan bij?
Qua resultaten in de voorbije seizoenen + fanbase van de clubs zou ik zeggen in elk geval: Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en Utrecht.
Daarna volgt wat mij betreft Twente en minimaal 1 representant uit het noorden (Heerenveen/Groningen)
Plek 9 en 10 zal dan gaan tussen de andere club uit het noorden, ADO, Heracles en Zwolle
Bij de Belgen heb je Anderlecht, Genk, Gent, Club Brugge, Antwerp en Standard.
Daar mag nog wel een tweede waalse club bij: Charleroi of Mouscron en dan nog Mechelen
Een Beneluxleague zou wat mij betreft ook een optie zijn: Dudelange zou de meest serieuze kandidaat zijn voor de Luxemburgers. en dan nog een tweede Luxemburgs team om er een competitie van 20 teams van te maken.
Gevolg van dit zal zijn dat de beste spelers uit Luxemburg zich gaan verzamelen bij de twee clubs die ze in de Beneleague hebben, wat het Luxemburgse voetbal aan de top verder vooruit zal helpen