Ah, dat klinkt wel interessant eigenlijk.... en waarschijnlijk op een andere manier moeilijk dan een rijkeluiswijk (waar de ouders zich wel heel erg veel bemoeien met de opleiding/resultaten van hun kind en iedereen naar het gymnasium moet anders zal pappie wel even zorgen dat de leraar zijn baan kwijtraakt )
Nou met dat laatste hebben wij ook vaak te maken hoor....met name allochtone ouders willen graag dat hun kind minimaal VWO gaat halen maar hebben zelf niet de kennis om hun kind te begeleiden bij het huiswerk. Daarnaast verwachten ze ook van ons dat wij de opvoeding op ons nemen.
Mijn co-collega en ik hebben een hele korte lijn met de ouders. Elke toets of huiswerkopdracht krijgen ze per mail of per whats-app opgestuurd zodat ze weten wat hun kind thuis moet doen. Daarnaast geven wij de ouders elke woensdagmiddag de kans, om samen met hun kind, reken- en taallessen te volgen, zodat ze hun kind beter kunnen begeleiden en hebben we als enige groep het genoegen dat alle ouders komen opdagen tijdens de oudergesprekken. Daarnaast krijgen alle ouders de cijfers van hun kind gemaild zodat ze achteraf niet kunnen zeggen dat ze niet wisten dat hun kind niet naar het VWO toe kan. Wij geven ook al in een vroeg stadium aan wat het niveau van het kind is.
Ik ben erg blij met mijn co-collega die echt met hart en ziel voor de klas staat
(ik werk drie dagen met haar en één dag met die mannelijke collega, ik ben blij dat het niet andersom is
)