Ik kan van geen hout koken,
Maar een lekker bijgerecht voor de kerst zijn soezen.
Het is kei-makkelijk, en met slagroom altijd lekker.
Met hartige vulling KAN het ook lekker zijn
maar niet die van mij Dit heb je nodig:* 2 dl water
* 100 gram bloem
* 100gram boter
* 4 eieren
* wat zout
* Slagroom òf andere vulling
En zo maak je het klaar:Breng het water met zout en de boter aan de kook
in een pan met dikke bodem en laat de boter erin smelten. Voeg ineens alle bloem toe en roer net zolang tot het deeg als een bal van de wand en de bodem van de pan loslaat. Haal de pan van het vuur en voeg een voor een de eieren toe. Voeg pas het volgende ei toe als het vorige ei helemaal is opgenomen. Roer het deeg nu nog
5-10 minuten krachtig door. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg of spuit hier ong 40 kleine bergjes deeg op
In mijn combi-magnetron kunnen er slechts ong 30 op een plaat . Schuif de bakplaat in een voorverwarmde oven van 200 °C, stand 4 en bak de soesjes in 20-25 minuten bruin en gaar. Temper
na 10 minuten de oven naar 175 °C, stand 3. De soesjes zijn gaar wanneer ze licht aanvoelen. Laat de soesjes op een rooster afkoelen.
Voor slagroomvulling: Maak aan de onderzijde een klein gaatje in de soesen, en spuit zee vol met slagroom.
Voor hartige vulling: Sneed de soezen als een broodje in tweeën. Plaats tussen de 2 helften een ruime hoeveelheid hartige vulling.
Ze zijn dezelfde dag het krokantst, maar je kun ze tot zo'n 3 dagen nadien serveren.