Ik ben weer terug. Heb de hele week 32 graden of hoger gehad, op een dagje na. Dus ik moet weer even wennen hierzo.
We waren met een groep van 6 Nederlanders en 2 Belgen (en 25 Fransen maar daar hadden we nauwelijks iets mee te maken, want die hadden een eigen bus en een eigen gids). Wij hadden op 6 mensen twee gidsen. Een Nederlandstalige en een Engelstalige. Het reisbureau dacht namelijk dat de Nederlanders die een Engelstalige gids hadden geboekt (was nml 100 euro goedkoper) Amerikanen waren. Dus zaten we daar met 8 mensen in een bus voor 20 personen en met 2 gidsen.
De mensen waren op zich erg aardig, maar de jongsten na mij waren van mijn ouders leeftijd. Enneh de Nederlanders waren nogal erg, nou ja, Nederlands. Maar dan in het extreme. Het eten was niet goed (te veel vlees), we zaten te lang in de bus, er was geen airco bij het pension op het Roemeense plattteland etc. etc. Terwijl heel van die dingen hadden ze toch echt van te voren kunnen bedenken. Dan werd er af en toe echt genant onbeschoft gedaan naar het personeel (ja, want die snappen het ook natuurlijk als er Nederlands tegen ze gepraat wordt)en er werd vooral flink geroddeld over de Fransen. Echt onze gids werd er af en toe knettergek van. En dan zat ie te klafen tegen de andere gids. Ik heb zo gelachen.
(best leuk om vreemde talen te spreken). Zegt ie tegen mij in het Roemeens: "Wat ben je rustig". Ik: ik ben altijd rustig, ik ben niet zoals de andere Nederlanders". Hij: "Misschien moet jij iets drukker doen misschien wordt de rest wat rustiger".
En er was een vrouw bij die wilde weten waar ze het steeds over hadden, was ie niet iets over haar aan het zeggen. "Ja, we hadden het net over het ontbijt".
Dan de reis zelf, want het was echt een fantastische vakantie. Ik zal eerst even een landkaart plaatsen, dan kun je ongeveer zien waar we gereisd hebben.
Dag 1Van Boekarest reisden we naar Curtea de Arges, daar is de kerk waar de Roemeense koningen begraven liggen. Daarna gingen we via de Transfagarasan route naar Sibiu. De Transfagarasan is volgens de presentatoren van Top Gear een van de spectaculairste autoroutes in Europa.
Daarna hadden we kort de tijd om even mijn favoriete stad Sibiu te bezoeken. Maar het leuke van een reis met een gids is dat je dan net wat meer te weten komt dan anders. Sibiu ziet er zo mooi uit, omdat het ooit Culturele Hoofdstad van Europa is geweest dat wist ik. Ze hebben daar een Duitse burgemeester en die heeft beloofd dat hij alles zou opknappen en dat is met behulp van het geld van de benoeming Culturele Hoofdstad prima gelukt.
We sliepen in een klein pensionnetje in het dorpje Sibiel. Het stikt daar van de pensionnetjes en alle toeristen worden netjes verdeeld. Er was zelfs een toeristenshop. En een Mariabeeld aan het begin, in het midden en aan het eind van het dorp om de boze geesten te verjagen.
Het was heel knus en gezellig, maar volgens sommigen was het een probleem dat er geen airco was en dat het klein was en dat er muggen waren.