Oké, nu mijn reisverslag.
Vorige week vrijdag (of liever gezegd zaterdag) kwamen we om 2.30 aan in ons hotel. Om 7.15 werden we vervolgens weer gewekt, want we moesten om 8.30 weer in de bus zitten. We moesten namelijk eventjes de Blauwe Moskee, de Hagia Sofia en het Topkapi paleis bezoeken in 1 dag.
De dag werd afgesloten met een boottochtje over de Bosporus. Zondag was het om 7.00 verzamelen in de bus. We hadden namelijk een lange weg af te leggen naar Ankara. Het belangrijkste in Ankara was het museum voor Anatolische oudheden, dat was echt wel een van de hoogtepunten van de reis. Er waren allerlei voorwerpen te zien uit de lange geschiedenis van Turkije (van ouder dan de Griekse en Romeinse tijd al). Daarna zouden we nog de tempel van Augustus bezoeken. De gids had ons al gewaarschuwd dat het eigenlijk weinig voorstelde, twee muren waren er over ofzo. Daarbij regende het als een gek. Vandaar dat niemand al te erg teleurgesteld was, dat we er niet heen konden, omdat bij de moskee ernaast ultra-orthodoxe moslims demonstraties hielden ivm de oorlog in Syrië. Daarna door naar Cappadocië. Dat is wel een van de wonderlijkste en mooiste gebieden die ik ooit heb gezien. Vanwege erosie zijn daar allemaal rare uitstulpsel te zien. Daarbij komt dat mensen sommige van die rotsen daar ook nog als woning hebben gebruikt. Heel bijzonder.
Je kon hier een ballonvaart houden, maar vanwege onze hoogtevrees hadden wij maar besloten het te houden op een Hammambezoekje. Daarna volgde nog een Turkse avond met allemaal Turkse volksdansen. En we hebben nog een ondergrondse stad bezocht. Hier zaten vroeger mensen als ze moesten schuilen voor vijanden. Na Cappadocië volgde dan alleen nog Antalya. Niet een stad die ik nooit had verwacht te bezoeken. Mijn stelregel is altijd maar, hoe meer Nederlanders ergens de vakantie willen doorbrengen, hoe minder graag ik er te vinden ben. Dus Antalya stond wrs ergens onderaan mijn nog te bezoeken vakantiebestemmingen. Maar het is echt een hele mooie stad. Maar het doet wel een beetje denken aan Las Vegas, met al die afschuwelijke grote vakantieresorts.
Oh ja er waren ook nog drie uitstapjes ter stimulering van de Turkse economie (ja, je krijgt die reis natuurlijk niet voor niets voor 150,-
) Eerst naar een tapijtknoperij. Na het uitlegpraatje werd iedereen besprongen door verkopers. Ik had nergens last van, ze zagen wrs al van verre dat ik echt geen geld heb voor een tapijt van 5,000 euro
In Antalya volgden nog sieraden en de leerfabriek. Uiteindelijk heb ik nog wel hele mooie zilveren oorbellen gekocht. Ik moet alleen nog wat oefenen op mijn afdingen.
Opvallende zaken:
- Turken zijn echt super gastvrij en heel erg beleefd.
- Als je bruin wilt worden, moet je niet in maart naar Turkije gaan. We hadden temperaturen variërend van 1 - 18 graden. De ene dag sta je in de sneeuw, de volgende dag zit je in een of ander badparadijs.
- In al die toeristische plaatsen spreken bijna alle Turken Nederlands.
Onze gids was zelf ook in Nederland geboren en later teruggegaan. Die man van de tapijtknoperij was overduidelijk ook in Nederland geboren want die sprak gewoon accentloos Nederlands.