Nog steeds een onderwerp dat op vele vlakken beetje gevoelig ligt.
Een kennistest over het land waar je je geluk komt beproeven vind ik geen slechte zaak en indien deze negatief is moet men een cursus volgen. Zo ben ik van mening dat de taal spreken en kunnen interpreteren naar de waarden en normen richting de grondwet, een minimale vereiste mag zijn.
Als iemand bepaalde tijd in een land vertoeft en nog steeds de landstaal niet of niet wil / weigert te spreken of te leren, hoeft hier naar mijn mening geen geld meer ingestoken worden... daarboven vind ik het ook geen slecht idee om bepaalde skills te testen aangaande een beroep zodat deze mensen ook werkelijk een bijdrage kunnen leveren tot de economie ipv deze enkel te belasten door maandelijks een uitkering te geven.
Ik kan enkel spreken uit wat er in België aan de hand is en het zet soms wel een beetje kwaad bloed als je weet dat een autochtoon die al 25jaar als zelfstandige heeft gewerkt, 25 jaar belastingen heeft betaald, eerst een jaar als 'werknemer' moet gaan werken om een uitkering te krijgen, indien hij noodgedwongen zijn zaak moet opdoeken.
Zo ken ik iemand die 20 jaar zelfstandige werker is geweest in België, dan voor 6 jaar naar Duitsland is gaan werken en vorig jaar terug is gekomen en te horen kreeg indien hij binnen de 3 maand geen werk had hij terug moest naar Duitsland... dan is zon inburgeringscursus nog klein bier om een uitkering te kunnen afknijpen.
Ik vind dat elke mens z'n geluk mag beproeven in een land dat voor hem of haar aantrekkelijk lijkt te zijn, maar er mogen gerust regels zijn die de drempel doen verhogen.