Heb je goeie gerechten met paksoi voor me, hdd? Ik heb dat geloof ik nog nooit gegeten
Sure!
Paksoi is vooral heel crunchy, met een frisse smaak. Het is van belang om het blad en de stronk grofweg gescheiden te houden. Het blad slinkt namelijk heel snel (1-2 minuten), terwijl de stronk eerder 3-4 minuutjes nodig heeft.
Wat ik altijd prima vind:
- kip (idealiter kip
dijfilet) in kleine blokjes snijden. Beetje omhusselen met wat ketjap(marinade).
- paksoi snijden, gewoon in de breedterichting zoals bijna alles. Blad misschien in repen van 4cm; stronk eerder in 1-2 centimeter. Blad achterhouden.
- stuk of 3 tomaten in bijvoorbeeld 8 stukken per stuk snijden.
- Stuk of 3 lenteui'tjes in ringetjes snijden. Het groen achterhouden.
- Een mango in blokjes snijden, of lekker voorgesneden kopen.
- Kip iets van 4 minuten bakken. Dan de lenteui-stronkjes, paksoi-stronkjes, en tomaten erbij. Zoetzure woksaus erbij. Deksel erop, iets van 2-3 minuten laten pruttelen. Mango erbij, nog 1 minuutje laten doorgaren. Paksoi-blad in de pan, en om blijven scheppen. Zo slinkt het sneller, en houd je het beter in het oog. Zal een minuutje duren ofzo.
- Serveren met rijst; bestrooien met de groene ringetjes van de lenteui.
Tijd is altijd een inschatting: hangt heel erg er vanaf hoe hard je vuur staat. Dus altijd blijven luisteren, kijken, ruiken, proeven.
Anders gooi ik het ook even in de kookhoek
5 andijvie
3 asperge
5 aubergine
5 augurk
1 bietjes
3 bleekselderij
5 bloemkool
5 boerenkool
5 bosui
5 botersla
7 broccoli