Tsja Patrick was niet de beste mol, maar ook zeker niet de slechtste. Hij had de pech dat zijn grote vriend Art (om met zijn woorden te spreken) op de verkeerde momenten hem dwarszat. De verdachtmaking na het theater, de wedervraag die Art heel vaak stelde, zo ook in de situatie met het weggooien van het geld bij de jeepopdracht. Al moet ik zeggen dat hij hier beter gewoon Art had kunnen laten lopen en heel ver weg moest gaan zoeken om tijd te rekken. Dat was dus geen handige actie van hem als mol. Op sommige momenten kon Patrick niet anders dan meegaan in de groepsdynamiek omdat het anders te veel op zou vallen.
Bij het tillen van de kisten op de Cerro Negro zat Art Patrick wederom dwars. Nu is 1200 euro het ene hoogste bedrag daar en vind ik dat die opdracht als nog aardig is mislukt.
Verder vind ik dat we ook een aantal opdrachten hebben gemist in de montage zoals de koeienopdracht (wat heeft Patrick daar bijvoorbeeld gedaan? en de opdracht met de hotelkamer, of de opdracht in de krater? noem maar op) Wat ik me ook afvraag is waar die 400 euro is gebleven. Patrick heeft inderdaad soms wat kansen laten liggen om te mollen, maar daar tegenover staan ook een aantal goede molacties. De actie van 2008(en iedereen geloofde het, de kokertjes verstoppen in zn broekzak, de actie in het ziekenhuis en natuurlijk met Karin op het strand)
Dat hij de bus aan gort reed, daar kon Patrick weinig aan doen, anders was het natuurlijk de bedoeling om als een gek naar de finish te scheuren omdat de mensen bij hem in de bus er toch overtuigd van waren dat de mol in de andere bus zat.
Nog even over de joker die hij aan Art gaf. Al een aantal weken schreef ik op het forum dat Art de bliksemafleider voor Patrick was, dit bleek ook te kloppen. Dit vond ik een goede strategie omdat Art de schuld van bepaalde zaken krijgt en Patrick hierdoor sluw kan mollen. (denk aan de foto opdracht, en de opdracht in het ziekenhuis waarin Art de communicatie verstoorde) Dat hij Art hiermee bevoordeeld valt voor mij weg, omdat het in aflevering 4 gebeurde en hij niet kon weten dat art 6 afleveringen later de winnaar zou zijn. Het was gewoon onderdeel van zijn strategie.
Kortom, Patrick was een mol die het sluw wilde spelen en een beetje de vertrouweling van de groep wilde zijn. Van zijn sluwe intenties kwam het soms niet omdat of Art, of de groep dwarslag. In sommige gevallen was het ook beter om de groep de fouten te laten maken zodat hij de verdenking niet op zich zou krijgen (hierbij denk ik vooral aan afl 2 ,met de boobytraps en zoek de verschillen) Zijn intenties waren sluw en de echte grote molacties van Patrick waren prima, maar her en der maakte hij ook wel een foutje of liet de kans liggen om te mollen. Vandaar dat ik Patrick in de subtop van beste mollen zet. Niet de beste en niet de slechtste mol.
Dit was mijn betoog
Het lijstje (met alleen BN'er mollen)
1. Dennis 8.5
2 Milouska 8.0
3. Jon 7.5
4. Patrick 7.5
5. Inge 7.0
6. Kim 6.5
7. Yvon 6.0