Auteur Topic: [Kandidaat] Hadewych is de winnares  (gelezen 266196 keer)

Offline :Selmar:

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • You can run, but you can't hide
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #80 Gepost op: 16-01-2012, 18:55:39 »
Onzin natuurlijk. Als ZCT hetzelfde is als Zet Ze Thee, dan kan HD ook makkelijk Hade zijn.  ;D

Owja, ik was die belachelijke hint al weer vergeten. Dan vind ik HaDee al een hele vooruitgang   ::tandpastasmiley::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #81 Gepost op: 16-01-2012, 18:57:01 »
Onzin natuurlijk. Als ZCT hetzelfde is als Zet Ze Thee, dan kan HD ook makkelijk Hade zijn.  ;D

Daar heb jij weer gelijk in.

En Kagiso: kom er gezellig bij hoor in deze tunnel. Hoe meer weerstand we bieden tegen de Marit-tunnel en Liesbeth-tunnel hoe beter. ::bravo:: ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #82 Gepost op: 17-01-2012, 12:43:56 »
Is Hadewych de Mol? Overzicht na 2 afleveringen. Of: Waarom Hadewych volgens mij wel eens de Mol zou kunnen zijn. ;)

1.1 dropping



Hadewych vermaakt zichzelf met "The Hills Are Alive" van The Sound of Music. (..) William zoekt kandidaten om ze naar het vliegtuig te brengen. We zagen eerder, op het moment dat Dio en William bij het vliegtuig aankomen, dat de klok 20 minuten aangaf. William komt Frits tegen. William in een biecht: "Die zei dat Hadewych nog ver stond. (..) Toen ben ik honderden meters gaan rennen." We zien William Hadewych in de verte aanspreken. Als de tijd om is staan Anne-Marie, William, Frits, Dio en Hadewych bij het vliegtuig. Dus niet: Liesbeth, Maarten, Marion, Marit, Tim. Geen 2500 euro verdiend.

Op eigen kracht zou Hadewych het vliegtuig binnen de tijd waarschijnlijk niet hebben bereikt. Op Arts mededeling dat de drie uur voorbij zijn reageert Frits met "Drie uur? Weet je het zeker?" Volgens William in een biecht hadden ze allemaal het gevoel alsof ze maar anderhalf uur iets hadden gedaan. Anne-Marie: "Ik heb echt geen drie uur gelopen hoor." Hadewych reageert anders: "Dat geloof ik wel hoor, drie uur. Waarom zou je het niet geloven?"

1.2 gletsjer



Hadewych heeft een duo gevormd met Marit. De duo's worden opgesplitst in twee teams. Het meetteam: Anne-Marie, Dio, Frits, Hadewych, Maarten. Het graafteam: Liesbeth, Marion, Tim, Marit, William. Hadewych: "Ik begrijp niet zo goed een kompas." Toch heeft ze het ding al snel in handen en vertrekt ze als tweede naar een punt. Hadewych in een biecht (24:46): "Het waren vijf punten waar vijf kokers lagen." Dit klopt niet met wat ze aan Frits doorgeeft. Frits roept: "Heb je wat?" Hadewych: "Drie blauwe kokers!" (26:52) Het zijn de drie blauwe kokers die Marit makkelijk kan vinden en allemaal meepakt (ook één voor Marion en één voor Liesbeth die hun kokers niet kunnen vinden). In geen van de drie kokers blijkt geld te zitten. De kans is groot dat de -500 euro wel in één van deze drie (van de vijf) kokers zat.

Het is raar dat er in geen van de drie kokers geld zat. Heeft Hadewych kokers met geld kwijtgemaakt? Ook is het Hadewych die opmerkt dat ze snel nog een punt moeten vinden. (28:00) Hadewych en Frits zien dat Anne-Marie bij andere kokers staat dan de bedoeling is. Frits zoekt zelf de vijfde plek waar ook de vrijstellingen liggen. De vrijstellingen zijn cruciaal voor het derde spel. Is het daarom dat Hadewych met voorkennis ingreep toen ze zag dat het punt met de vrijstellingen nog niet gevonden was?

1.3 brug



Na een groepsknuffel geïnitieerd door Hadewych nemen de eerste schutters hun positie in. (..) Spel 2: Hadewych en Marion tegen Tim (1000 euro waard). (..) Hadewych rent Tim voorbij om de vrijstelling te gaan pakken. Als Marion dan Tim af zou schieten zou de vrijstelling verloren gaan en er 1000 euro verdiend worden. Dit lukt Marion niet, haar wapen weigert. Tim komt eerder aan de overkant dan Hadewych waardoor Tim zijn vrijstelling behoudt en er geen 1000 euro in de pot gaat.

De goede actie van Hadewych om Tim voorbij te rennen en bijna eerder aan te komen maakt haar zeer onverdacht. Of heeft Hadewych misschien kans gezien om Marions wapen te saboteren door bijvoorbeeld de veiligheidsvergrendeling in te schakelen? Het is vreemd dat het Marion niet lukt om te schieten, en dat zij de Mol niet is weten we inmiddels. Het zou een prachtig voorbeeld van "de held is de Mol" zijn: Hadewych houdt Marion achter zich, rent Tim voorbij op weg naar 1000 euro, komt net te laat (neemt tijdens het rennen nog wel even de tijd om achterom te kijken) en richt zich meteen tot Marion als zij weer bij haar is met de vraag of zij wel op Tim geschoten heeft. Het falen ligt aan Marion of het wapen, maar zeker niet aan Hadewych?
« Laatst bewerkt op: 18-01-2012, 10:44:38 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #83 Gepost op: 17-01-2012, 12:44:07 »
2.1 trap



Op de trap kan de Mol saboteren door verkeerde antwoorden te geven (riskant), tijd te rekken en verwarring te zaaien over bijvoorbeeld wat de som is en bij het tellen van de treden. Bij vraag drie ontstaat verwarring: "Het aantal mensen waar het Monica da Silva Trio mee op het podium staat maal het aantal letters van de volledige echte naam van Dio." Hadewych: "Diorno, wat is jouw echte naam?" Diorno Dylyano Braaf = 18. Hadewych tegen Tim: "En jij bent met het Monica da Silva Trio met zijn tweeën hè?" Tim knikt ja. 2x18 = 36. Als Liesbeth het antwoord wil doorgeven is er nog discussie in de groep. Half door elkaar: William: "9, 9!" Hadewych: "18 en 2?" Frits: "36." Hadewych: "O, keer 2?" Maarten: "Nee." Anne-Marie: "Nee, min 2." Marit: "Niet." Frits: "Maal zei die, maal. Denk erom." Marit lacht. Anne-Marie: "Ok! Ik dacht het echt hoor."

Hadewych is (net als vele anderen) in de war en lijkt 18 en 2 het te willen optellen. Maar het opvallendst zijn de fouten van William en Anne-Marie want om op 9 te komen moet je 18 delen door 2 en dat is raar met de volgorde in de vraag (het MDST maal aantal letters Dio) en hetzelfde geldt voor "min 2" wat Anne-Marie volhoudt. Deze verwarring kan zijn ontstaan doordat Hadewych meteen nadat de vraag gesteld is de informatie gaat vragen bij Dio en dus geen tijd neemt om even te onthouden wat er moet gebeuren met de getallen en bovendien de volgorde van de getallen omdraait door te beginnen bij Dio en dan te checken bij Tim.

Ook na vraag 5 wendt Hadewych zich direct tot Dio. Maar in plaats van te vragen naar de hoogste notering van tijdmachine in de top 40 laat ze die laatste informatie weg. Pas na bijna een halve minuut wordt voor Dio duidelijk dat het om de top 40 moet gaan (en bijvoorbeeld niet de single top 100). Bij vraag 7 rekenen Hadewych, Liesbeth en William verkeerd. Molacties of niet, net als bij de gletsjer slaagt Hadewych er op de trap in om hier en daar onopvallend de leiding te nemen. Bovendien komt ze tot bijna helemaal bovenaan de trap.

2.2 jeeps



In de jeep lijkt Hadewych problemen te hebben met de portofoon. Er komt een storend geluid uit en als ze wil praten klinkt er een toon. Hadewych: "Het gaat ook weer mis met de portofoons." Ook reageert ze niet direct als Frits haar oproept. Voor de opdracht staat slechts 20 minuten, dus tijdrekken lijkt een goede strategie. We zien ook een positieve actie van Hadewych in beeld: ze verbetert Frits die als richtingaanwijzing 11 uur geeft terwijl hij 13 uur bedoelt.

2.3 rooksignalen



Hadewych zegt dat ze Maarten het meest vertrouwt. Tim steekt zijn hand op voor Maarten. Ook Hadewych, Dio en Liesbeth doen dit. (..) Hadewych en William zijn duo 2. Ze krijgen de rooksignalen door van Liesbeth en Marit. (Marit tilt het deksel op, Liesbeth zwaait voor en na elk cijfer.) Ze lezen de goede code 4263. Hadewych (zwaait) en William (tilt deksel) seinen 4263 door naar Dio en Tim. Zij lezen 3263. Dit lijkt te komen door verwarring bij Dio en Tim en niet aan Hadewych en William te liggen. (..) Omdat Maarten inschatte dat de opdracht niet zou lukken wordt er geld verdiend met het uiteindelijke verkeerde antwoord 2222. Positieve acties blijken achteraf negatieve en omgekeerd.

Samenvattend: voorlopig mijn Mol. ;)
« Laatst bewerkt op: 18-01-2012, 10:45:06 door Heinz »

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #84 Gepost op: 17-01-2012, 14:23:22 »
Hadewych: NIET de mol!  ::vergroot::

Mocht iemand geinteresseerd zijn waarom, dan kan je me een privebericht sturen. Deze details heb ik bewust weggelaten. Kunnen degenen die dat willen, blijven twijfelen ;)

Is Hadewych de Mol? Overzicht na 2 afleveringen.
...
Samenvattend: voorlopig mijn Mol. ;)

Jij bent duidelijk een van die personen die lekker wil blijven twijfelen over Hadewych.  ::ok::
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #85 Gepost op: 17-01-2012, 14:28:02 »
Nou, voor de draad ermee dan lightman. Dan moeten die paar andere personen die je geen pm hebben gestuurd ook maar de feiten onder ogen zien.

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #86 Gepost op: 17-01-2012, 14:46:49 »
Nou, voor de draad ermee dan lightman. Dan moeten die paar andere personen die je geen pm hebben gestuurd ook maar de feiten onder ogen zien.

Ik bespeur hier enig sarcasme.  ::vergroot:: Dat mag, lok ik door zelf opnieuw te reageren misschien ook wel een beetje uit. Mijn bewering is echter volledig onderbouwd en laat weinig tot geen ruimte voor interpretatie. Je zal me er alleen een bericht voor moeten sturen. Als je serieus geinteresseerd bent dan ga ik er vanuit dat je dat ook doet.  ;)
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #87 Gepost op: 17-01-2012, 15:15:06 »
Natuurlijk ben ik geïnteresseerd, en ik zal je opmerkingen ook zeker serieus nemen, maar ik ga je er geen pm voor sturen omdat ik het flauwekul vind dat er "geen ruimte voor voor interpretatie" zou zijn. Plaats het gewoon lekker op het forum, desnoods in een spoiler, dan kunnen we er over discussiëren, daar waar het forum voor bedoeld is. Met dat doel heb ik ook mijn best gedaan op het overzicht hierboven, niet om dan een reactie te krijgen die er op neerkomt dat het toch verloren moeite was. :)

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #88 Gepost op: 17-01-2012, 16:25:25 »
Tja, iets flauwekul noemen zonder dat je precies weet waar het over gaat lijkt me wat voorbarig. Het is idd zo dat de enige ruimte voor interpretatie is of je er in gelooft of niet. Wat ik uiteraard wel doe. Het enige dat je dan krijgt is een discussie daarover, de studie naar gezichtsuitdrukkingen/microexpressies, wat naar mijn mening verder weinig toevoegt aan het forum. In die zin is het wel een spoiler en is dat ook de reden waarom ik het niet direct heb geplaatst, maar met de optie via PM. Kleine moeite om even een bericht te sturen als je er wel in geinteresseerd bent. Kan je daarna met de informatie doen wat je zelf wil. Het gebruiken van de forum spoiler optie is een mogelijkheid waar ik niet aan had gedacht, alleen is de drempel dan toch lager. Either way, even goede vrienden. Ik vind je overzicht prachtig en is uiteindelijk de 'old-school' manier van molspeuren en ik begrijp dat menig molloot hier het ook niet anders wil.  :)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2012, 16:30:33 door lightman »
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #89 Gepost op: 17-01-2012, 18:10:34 »
Wie zegt dat er geen ruimte voor interpretatie is dat er geen ruimte voor interpretatie is?
...óf niet!

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #90 Gepost op: 17-01-2012, 19:34:43 »
lightman, mag ik vragen waarom je jezelf als Lightman beschouwd?
Heb je een LOI-cursusje gevolgd of heb je er echt verstand van...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #91 Gepost op: 17-01-2012, 19:40:19 »
Heinz, als je gelijk hebt eet ik mijn schoen op, maar dit overzicht heeft nog meer tuunelvisie dan mijn nooit geposte betoog waarom Anna de mol zou zijn (net voordat ze er uit vloog). :P
Dat er bij Hadewych echt maar 3 kokers lagen staat niet vast. Ze zag er in eerste instantie maar 3 (Dio had helemaal geen aantal doorgegeven), maar daarna kan ze er meer hebben gevonden. Ook het saboteren van het wapen van Marion is pure speculatie.
De punten die je noemt bij aflevering 2 hebben uiteindelijk amper invloed op het (niet) halen van de opdrachten.

Wel weer een super mooi overzicht, waarvan ik hoop ze, in de loop van het seizoen, ook voor de andere kandidaten te zien verschijnen.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #92 Gepost op: 17-01-2012, 20:15:45 »
Mooi overzicht, ja. :) Zelf zie ik in Hadewych nog geen mol, maar wat niet is kan nog komen, nietwaar? ;)

Offline molvankaas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • pineapples are evil
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #93 Gepost op: 17-01-2012, 20:37:35 »
ik kan haar enorm moeilijk doorgronden (vooral omdat ik haar al niet verdacht en dus niet zo op haar heb gefocust) zij lijkt me slim genoeg maar ik zou het me gewoon niet kunnen voorstellen dat zij de mol is. pas als zij in de laatste 5 komt, ga ik op haar letten.
Geweld is nooit het antwoord, behalve bij de vraag: "wat is nooit het antwoord?"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #94 Gepost op: 17-01-2012, 21:02:56 »
Heinz, als je gelijk hebt eet ik mijn schoen op, maar dit overzicht heeft nog meer tunnelvisie dan mijn nooit geposte betoog waarom Anna de mol zou zijn (net voordat ze er uit vloog). :P

Klopt, ik heb het inderdaad geschreven vanuit het oogpunt (tunnelvisie) dat ze wel eens de Mol zou kunnen zijn. (Ik heb maar even een tweede titel aan het overzicht toegevoegd om meteen duidelijkheid daarover te verschaffen.) En daar is inderdaad soms (paintball) speculatie voor nodig. Maar bij de kokers is het eigenlijk precies andersom. De info die we krijgen is dat Hadewych drie kokers vindt en dat Marit op dezelfde plek (aangegeven door Hadewych) drie kokers pakt die geen geld bevatten. Dan is het juist weer speculatie dat er toch meerdere kokers lagen die Hadewych (en mogelijk Marit) niet gezien heeft.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2012, 21:05:32 door Heinz »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #95 Gepost op: 17-01-2012, 21:14:56 »
Klopt, ik heb het inderdaad geschreven vanuit het oogpunt (tunnelvisie) dat ze wel eens de Mol zou kunnen zijn. (Ik heb maar even een tweede titel aan het overzicht toegevoegd om meteen duidelijkheid daarover te verschaffen.) En daar is inderdaad soms (paintball) speculatie voor nodig. Maar bij de kokers is het eigenlijk precies andersom. De info die we krijgen is dat Hadewych drie kokers vindt en dat Marit op dezelfde plek (aangegeven door Hadewych) drie kokers pakt die geen geld bevatten. Dan is het juist weer speculatie dat er toch meerdere kokers lagen die Hadewych (en mogelijk Marit) niet gezien heeft.
Dat is ook weer waar. Het enige waarop ik het baseer is de uitspraak van Hadewych dat overal 5 kokers lagen, maar gezien heb ik ze niet.

Dit is overigens ook een beetje de tactiek die ik gebruik (naast wat andere methodes)(en niet zo uitgebreid als je het altijd doet), hoewel nog niet zo vroeg in het seizoen: Een soort scenario schrijven gericht op één kandidaat met daarin veel speculatie en achteraf beoordelen of daar een logische lijn in zit. Wat dat betreft vind ik je overzicht van Hadewych erg verhelderend... Maar bij mij blijft er een streep door haar naam staan.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2012, 21:18:00 door Rat »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #96 Gepost op: 17-01-2012, 21:27:31 »
Maar bij mij blijft er een streep door haar naam staan.

Een streep zelfs? Kan je (mag kort) uitleggen waarom?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #97 Gepost op: 17-01-2012, 22:08:59 »
Een streep zelfs? Kan je (mag kort) uitleggen waarom?
Ten eerste moet ik zeggen dat ik mijn (spreekwoordelijke) strepen ook nog wel eens weggum. :-\\

Het heeft te maken met gelaatstrekken, fysieke uitdrukking e.d. Iets dat me in het verleden best geholpen heeft bij het uitsluiten van kandidaten en het vinden van de mol (in combinatie met andere methodes), maar wat ik niet goed kan onderbouwen.
Het feit dat Lightman, die volgens mij véél meer verstand heeft van dat soort zaken, het ook zegt geeft me bevestiging in mijn gedachte, al heb ik zijn redenatie niet gezien (en is het waarschijnlijk iets heel anders wat hem triggert).
Ik let niet zo zeer op losse momenten, maar creëer een soort algemeen gevoel voor elke kandidaat (wat dan wel weer een optelsom is van losse dingetjes), vooral gebaseerd op de contactmomenten met Art (uitleg opdrachten & executie). Als ik het op dit moment moet omschrijven, zou ik zeggen: Ze is te nieuwschierig bij het luisteren naar Art, alsof ze in volle spanning en fascinatie elk volgend woord afwacht... maar dan dus op z 'n manier dat ik haar uitsluit als mol.

 ???

Ik zal, als ik de komende tijd de afleveringen terug kijk, eens proberen of ik specifieke zaken kan spotten en omschrijven, want ik bezef me dat het bovenstaande vrij nietszeggend is en ik vind het ook moeilijk onder woorden te brengen wat er nou precies rond spookt in mijn hoofd.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #98 Gepost op: 17-01-2012, 22:18:39 »
Ik ben het met je eens dat Hadewych niet als een Mol "voelt". Marit trouwens wel. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het daarom leuker zou vinden als Hadewych het is dan als Marit het is. Iets wat of ik het nou wil of niet altijd een rol speelt bij mijn molkeuze.

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #99 Gepost op: 17-01-2012, 23:37:59 »
lightman, mag ik vragen waarom je jezelf als Lightman beschouwd?
Heb je een LOI-cursusje gevolgd of heb je er echt verstand van...

LOI cursusje? Prachtig! ::rofl:: Natuurlijk ben ik geen Lightman (of Ekman), wie wel? Vergelijk me met Loker, kennis van de theorie, maar heeft wel videomateriaal en veelvuldig gebruik van de replay button nodig.  ::tandpastasmiley::
Facial expression, body language, context, interpretation!