Auteur Topic: [Kandidaat] Hadewych is de winnares  (gelezen 266266 keer)

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #220 Gepost op: 31-01-2012, 23:55:32 »
http://www.nederlandseliteratuur.info/pagina12.html

Zie de link en lees het verhaal. Kruisen, Visioenen, Vogels, Stier en de Bijbel komen veelvuldig terug.

Lees, oordeel en kijk de afleveringen terug.

Ik verlaat de Tim-tunnel, wat vanaf het begin mijn mol is.

Hadewych, ik kom er aan.

Wauw.. ik heb de link geopend, maar het verhaal niet gelezen. Als ik naar de grootte van de scroll-balk kijk lijkt het alsof ze ten minste 3 afleveringen nodig hebben om het uit te leggen. Als het kort samen te vatten is: graag. Zo niet, dan snap ik waarom de fandag in de boekenweek valt  ;D

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #221 Gepost op: 1-02-2012, 00:03:06 »
Het is een artikel over een of andere hadewych van adel uit antwerpen die vroeger rond 1240 leefde..( heb er globaal over heen gelezen)

deze had blijkbaar visoenen.. en dan heeft ze vast ook nog iets met kruizen , stieren, vogels en de bijbel.. maar zo ver ben ik niet gekomen... ;)
« Laatst bewerkt op: 1-02-2012, 00:06:56 door xaniapops »
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline avonasac

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik kwam, ik zag en ik molde
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #222 Gepost op: 1-02-2012, 08:44:25 »
Ik zal mijn bevindingen van de week uit de doeken doen, is niet alleen artikel. Heb nu er geen tijd voor.
Tunnel in, Tunnel uit, Tunnel in, Tunnel uit. Maar ik zal je krijgen, jij Molletje

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #223 Gepost op: 1-02-2012, 09:20:40 »
Ik zal mijn bevindingen van de week uit de doeken doen, is niet alleen artikel. Heb nu er geen tijd voor.

Volgens mij is dat nou juist het hele punt. :-)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #224 Gepost op: 1-02-2012, 11:23:06 »
Een beetje laat, maar toch nog gefeliciteerd met je zoontja, Hadewych en papa!
Ich bin ein Bärliner!

Offline nel

  • Forumlid
[Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #225 Gepost op: 1-02-2012, 21:58:16 »
Ik was al voor Hadewych maar dat artikel bevestigd het, de verwijzingen naar het christendom!

Nog een tip daarover die aansluit bij het kruisje: als ze horen dat ze de test moeten doen(minuut 32) reageert Hadewych met Jezus te zeggen. Het is zo apart, want het zou logischer zijn dat ze dat gelijk zei toen ze het hoorde maar het is al een tijdje later.

Ook vond ik heel opvallend in de vooruitblik op de site dat Hadewych zo zat te stoken tegenover Frits dat hij wel anders had gestemd.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #226 Gepost op: 1-02-2012, 23:53:56 »
Ik krijg hierbij ernstige Marc-Simons-visioenen......

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #227 Gepost op: 2-02-2012, 00:24:58 »
Het is een artikel over een of andere hadewych van adel uit antwerpen die vroeger rond 1240 leefde.

He wat leuk dat hier ook iemand die link heeft gelegd. Ik deed dat op het forum van de avro, maar word daar niet erg geloofd. ::ohno:: of heb het niet hard genoeg geroepen, dat kan ook natuurlijk.
Hadewych/Hadewijch/Hadewich is een bekend personage uit de Nederlandse middeleeuwse literatuur. Ze was zelf geen non, waarschijnlijk wel een begijn. Ze vormde met andere begijnen en kloostervrouwen rond 1240 een religieuze vrouwenbeweging in Brabant (Belgie/Nederland). Wat onder meer bijzonder aan die 'mystieke minnen' was, was dat zij hun werken (gedichten) niet in het Latijn schreven, maar in volkstaal.
Wat je - al dan niet gezocht - in deze context aan dat personage Hadewych kunt koppelen:
Het kruisje slaan en het (witte) kruis dat steeds terugkomt;
Het woordje 'kon' dat in een van de dagboeken van de mol heel veel wordt gebruikt en IJslands voor 'vrouw' is;
Het helemaal alleen zijn (afgezonderd van de samenleving) wat in de eerste aflevering zat.
De volkstaal die volgens sommigen nadrukkelijk in de dagboeken voorkomt.

Het kan ook een volslagen zinloze theorie blijken natuurlijk, maar voorlopig vind ik 'm wel interessant.



« Laatst bewerkt op: 2-02-2012, 00:29:22 door Toke2012 »

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #228 Gepost op: 2-02-2012, 09:49:11 »
Hmm... Vind het wel een leuke theorie.
Alleen vind ik Hadewych dan geen beste mol, ze doet er erg weinig moeite voor om te mollen...
En ik denk dat de mol toch vooral zichtbaar moet zijn in zijn/haar molakties, want niet iedereen is zo gek dat ze op een forum alles gaan nazoeken & bespreken...  :D

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #229 Gepost op: 2-02-2012, 14:41:18 »

Alleen vind ik Hadewych dan geen beste mol, ze doet er erg weinig moeite voor om te mollen...
En ik denk dat de mol toch vooral zichtbaar moet zijn in zijn/haar molakties

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik puur door die kruisen ben gaan uitzoeken hoe dat ook alweer zat met de letterkundige persoon Hadewych. Zo'n personage uit de Middeleeuwen kon misschien wel met kruisen te maken hebben. Toen daar wel een theorietje inzat, ben ik met terugwerkende kracht H in het spel gaan verdenken. En dan zie je altijd wel wat natuurlijk. Waarvan ik de hier al opgemerkte borden in het fietsspel wel heel sterk vind. (Gulpje en daaronder Hoog, kijk omhoog). Waarom zouden ze eigenlijk anders 2 borden in die loods hebben opgehangen. Er waren loodsen zat om ieder een eigen loods te geven. Vond ik het superhint voor kijker, waar je ook verschrikkelijk overheen kunt kijken.
Overigens kan ze best goede mollenstreken hebben uitgehaald die wij niet te zien krijgen. Als iedereen bij afl 4 al doorheeft wie de mol is, is de lol er wel af natuurlijk. Ik vind het juist verdacht dat we zo weinig van haar zien. Als ze niet de mol is, zou ze zich toch juist verdacht willen maken tov de anderen? Dat doet ze niet, maar ze is ook niet bloedfanatiek. Dat vind ik verdacht gedrag.


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #230 Gepost op: 2-02-2012, 16:01:45 »
Waarvan ik de hier al opgemerkte borden in het fietsspel wel heel sterk vind. (Gulpje en daaronder Hoog, kijk omhoog). Waarom zouden ze eigenlijk anders 2 borden in die loods hebben opgehangen. Er waren loodsen zat om ieder een eigen loods te geven. Vond ik het superhint voor kijker, waar je ook verschrikkelijk overheen kunt kijken.


Hoewel ik het met je eens ben dat het een superhint zou zijn, is het natuurlijk wel zo dat, omdat er op een tandem werd gefietst, er uiteindelijk toch echt 2 personen naar de laatste loods moesten komen, en daar dus ook 2 borden moesten hangen.

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #231 Gepost op: 2-02-2012, 16:50:33 »
Hoewel ik het met je eens ben dat het een superhint zou zijn, is het natuurlijk wel zo dat, omdat er op een tandem werd gefietst, er uiteindelijk toch echt 2 personen naar de laatste loods moesten komen, en daar dus ook 2 borden moesten hangen.
Nou heb ik nooit op een tandem gefietst, maar kun je daar niet in je eentje op fietsen? Verder is het toch maar net hoe je zo'n opdracht uitzet als programmamakers?

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #232 Gepost op: 2-02-2012, 19:40:50 »
Nou heb ik nooit op een tandem gefietst, maar kun je daar niet in je eentje op fietsen? Verder is het toch maar net hoe je zo'n opdracht uitzet als programmamakers?

Ik vind dit behoorlijk 'naar-een-hint-toe'-redeneren. Het is niet heel gek dat bij een tandemopdracht twee personen op de laatste honk moeten aankomen.  Wat natuurlijk niet betekent dat met dit gegeven, niet alsnog de hint bedacht kan zijn.

Offline Exspecto

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Ik zoek naar het onverwachte"
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #233 Gepost op: 2-02-2012, 21:01:32 »
Hadewych sloeg wéér een kruis
"Tunnelvisie vermoordt je inzicht"

Offline .Mara.

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #234 Gepost op: 2-02-2012, 21:19:05 »
En een stenen kruis in beeld.

Offline Kitsune

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • GOING UNDERGROUND
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #235 Gepost op: 2-02-2012, 21:27:39 »
Stond op het punt deze tunnel te verlaten voor Anne-Marie, maar nee hoor! De Mol? Hadewych!
De Mol? Liesbeth > Hadewych > Liesbeth.

Offline Bubbeltje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mag ik jouw pet Edo? Ik eet hem thuis wel op."
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #236 Gepost op: 2-02-2012, 21:29:10 »
Hadewych wederom hard gestegen bij mij!
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #237 Gepost op: 2-02-2012, 21:34:36 »
Ik vind dat ze het best wel goed heeft gedaan in de opdracht met de toren.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Kitsune

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • GOING UNDERGROUND
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #238 Gepost op: 2-02-2012, 21:38:26 »
Ik vind dat ze het best wel goed heeft gedaan in de opdracht met de toren.
Dat was redelijk moeilijk om te mollen. Als ze daar zou mollen zou het redelijk obvious zijn. Bovendien zat ze bij Liesbeth en die verdacht haar nogal.

..en op het einde had ze een enorme mollenactie door William de verkeerde kant op te sturen toen ze bij Art waren.
De Mol? Liesbeth > Hadewych > Liesbeth.

Offline bigtukker

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Hadewych is (niet) de mol
« Reactie #239 Gepost op: 2-02-2012, 21:40:22 »
Misschien off-topic, maar haar hoed was mooi :D