Voor ze naar het buitenland vertrok, kon ze net als de andere kandidaten aangeven of ze de Mol wilde zijn. Uiteraard zei de daar ‘ja’ op. ‘’Dat leek me geweldig. Het programma draait om de Mol. Op die manier kun je de boel belazeren. Maar liegen is moeilijk, heb ik ontdekt. Als actrice lieg je natuurlijk ook een beetje, maar niet de hele dag door. In dit spel moet elke kandidaat soms de waarheid verdraaien.’’ En net doen alsof je Mollenstreken uithaalt, zo richt je de verdenking op jezelf en leid je de anderen af van ‘de daadwerkelijk’ Mol. Op fora op internet worden die opvallende acties ongelooflijk uitgebreid besproken. Wie de pagina’s afstruint, verdenkt elke kandidaat, want de trouwe fans zien in elke actie aanwijzingen. Zo zou Minis de Mol zijn omdat de eerste aflevering op haar verjaardag werd uitgezonden, omdat ze Sevilla als favoriete plek uitkoos en de groep daar niet veel later naar toe ging en omdat ze groene kleding droeg omdat ze altjd een groen scherm (= bewijs dat je mag blijven) kreeg tijdens de zogeheten executies. Lijkt nog kat-in-het-bakkie, want vaak gaan trouwe kijkers aan de slag met cijferreeksen die als bewijs moeten dienen.Neem Liesbeth Staats: de twaalfde letter van het alfabet is de ‘’L’’ en dus zou zij logischerwijs de Mol zijn in het twaalfde seizoen. Het is heel grappig om te zien hoe kijkers daarmee bezig zijn. Vlogen er ooievaars door het beeld, schreven ze dat het een aanwijzing was, omdat ik zwanger was. Ik lees niet alles hor, maar de Molberichten op Twitter zie ik wel voorbij komen.’’
En heeft ze na deze opnames de smaak te pakken? ‘’Ik ben ook gevraagd voor Expeditie Robinson, maar dat lijkt me niet zo leuk. Die uitputtingsslag verpest je hele lijf. En daarnaast: de hele dag voor de camera in mijn bikini rondlopen? Nee, jullie hoeven niet alles te zien.’’
Of wij – als trouwe molloten – haar verdenken, vraagt ze opeens. Eerst wel, toen weer niet, maar nu toch weer wel, zeggen we vertwijfeld. Ze lacht, zonder ook maar iets bloot te geven. Mogelijke mol Minis blijft nog even mysterieus.
De ontknoping is vanavond om 20.30 te zien op Ned.1. Daarin verklappen de makers welke verborgen aanwijzingen in de afleveringen te ontdekken waren.
Bron: dagblad De Limburger, 8 maart 2012