Poll

Een opdracht in aflevering 4 waarmee de hele pot kan verdwijnen...

Spannend!
Vind 't best
Niet mijn ding
Onacceptabel!

Auteur Topic: [Discussie] een opdracht in aflevering 4 waarmee de hele pot kan verdwijnen  (gelezen 16981 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Ach op zich hoeft die pot helemaal niet leeg. Dat ligt gewoon aan het feit dat er twee nogal domme naïeve sentimentele dames in de groep zaten, namelijk Annemarie en Hadewych, die zich niet realiseerden dat er dankzij de mol natuurlijk nooit unanimiteit in de groep zal zijn

Kijk maar uit wat je zegt, want misschien is het wel een van de dames die jou nu om te tuin leidt! ;D

Offline Loebas

  • Forumlid
Kijk maar uit wat je zegt, want misschien is het wel een van de dames die jou nu om te tuin leidt! ;D
P'cies!  ;)
Omnia vincit amor

Offline ER fanaatje

  • Forumlid
  • Nog geen tunnels ontdekt!
Ach op zich hoeft die pot helemaal niet leeg. Dat ligt gewoon aan het feit dat er twee nogal domme naïeve sentimentele dames in de groep zaten, namelijk Annemarie en Hadewych, die zich niet realiseerden dat er dankzij de mol natuurlijk nooit unanimiteit in de groep zal zijn (tenzij je de mol misleidt, maar dat is ook lastig want je weet niet wie het is) en die graag de groep bijeen wilden houden (hoe stom kun je zijn? je hebt de kans om een tegenstander te elimineren en je doet het niet?)

Die domme naïve sentimentele dames kunnen zoals eerder al is aangegeven misschien wel superslim zijn geweest.
De kans dat de complete groep groen stemt is hier al zo ongeveer 0% want de mol zal altijd anders stemmen, tenminste daar gaan we vanuit. Wanneer deze twee domme, naïve dames groen stemmen Zijn er sowieso 2 groene stemmen, dit betekend dat de pot gelijk blijft omdat dan de meerderheid rood stemt.
Als de pot gelijk blijft heeft de mol in iedergeval al een deel van zijn taak voldaan, namelijk geen extra geld in de pot krijgen.
Als daar nog een 3e groene stem bijkomt vanuit een andere kandidaat is de missie geslaagd, namelijk een lege pot.

Ik vind het eigenlijk wel slim om zonder goed na te denken (zo laat de montage het zien) gelijk te roepen dat je groen gaat stemmen 'omdat je de groep bij elkaar wilt houden'.
Direct gaan voor rood stemmen wekt ook argwaan, want dan ga je én een kandidaat naar huis sturen & je haalt 3000 euro uit de pot & waarvoor? Zonder doel eigenlijk dan maak je jezelf als mol toch onnodig verdacht als je voor dat scenario kiest?
Door voor het eerst genoemde scenario te kiezen 'groep bij elkaar willen houden' kweek je sympathie en wordt de verdenking juist minder.
Dus misschien zit de sleutelrol niet zo zeer bij Liesbeth, Tim of Frits, maar bij 1 van deze dames.
Ik bedoel er zal vast een reden voor zijn waarom de dames (Hadewych) ineens voorstelt om niet meer alles te willen delen.

De mol kan verwarring zorgen in de groep, maar aangezien dit toch al een mindfuckspel is kan de mol er ook easy voor kiezen gelijk op groen te gaan wetende dat er toch 1 a 2 kandidaten paranoia genoeg zijn om op rood te gaan met de gedachtegang de mol kiest nooit unaniem groen.
Doel bereikt, pot blijft hetzelfde of pot is leeg. In ieder geval geen extra geld in de pot.
Ik moet zeggen dat ik het laatst genoemde scenario eigenlijk het leukste vind. Daarbij hoeft de mol ook geen voorkennis te hebben over wie wat stemt en zijn/haar geschokte reactie kan echt zijn. Hij/zij kan er immers vanuit gaan oké ik heb 1 medestander, de pot blijft in iedergeval hetzelfde en dan 'blij' verrast zijn door het feit dat de groep zelf de pot heeft leeggegooid.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ach op zich hoeft die pot helemaal niet leeg. Dat ligt gewoon aan het feit dat er twee nogal domme naïeve sentimentele dames in de groep zaten

... of één van hen is een hele slimme Mol. :-)

Edit: had post van ER Fanaatje hierboven even moeten lezen. Sluit me daar helemaal bij aan :-)
« Laatst bewerkt op: 28-01-2012, 21:55:07 door tumtum »

Offline hagriddler

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • carpe f*cking diem !
Gaat mij om de manier waarop het laatste spel gespeeld wordt. Als de kandidaten hier een eerlijke kans krijgen om de pot te behouden vind ik het prima. Daarbij mag de mol van mij ook in de beste positie zitten om het spel te spelen. Als de mol daadwerkelijk weet wat er tot dan toe gestemd is, en zo kan bepalen of er rood of groen bij moet om de pot leeg te spelen vind ik het flauw. Druk zal ik me er niet om maken, maar het zou me tegenvallen van dit briljant gemonteerde programma.

Ik ben het volledig eens met Heinz maar ook met Tunnelbouwer.
Eerlijk lijkt me inderdaad niet dat de mol info over de voorafgaande stemmen krijgt voordat hij (als laatste) zijn doorslaggevende stem uitbrengt
en zo 60% kans heeft op een lege pot en 20% op 3000 eruit of 20% op blijft gelijk maar iig nooit 3000 erbij.

Ik zit zo diep in de Marit-tunnel (oa ivm haar verspreking over het briefje over de tvquiz bij het jokerspel) dat ik zelfs het volgende scenario geloof :
Ook Anton vond het te ver gaan om de mol zo'n kans voor open doel te geven en besloot haar buiten spel te zetten.
De mindf*ck zou dan voor de kandidaten voldoende moeten zijn voor toch een spannende onderhandeling met een veronderstelde mol in hun midden.
Ik hoor Anton op de fandag al vrolijk zeggen dat ze het helemaal aan zichzelf te danken hebben als ze zelf de hele pot wegspelen.
Met zulke kandidaten heb je geen mol nodig...
« Laatst bewerkt op: 29-01-2012, 01:57:31 door hagriddler »
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline Pierre1830

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Leve het leven
(oa ivm haar verspreking over het briefje over de tvquiz bij het jokerspel)
Op welke verspreking doel je?
In den beginne was er niets, en dat is toen ook nog ontploft.

Offline Loebas

  • Forumlid
Met zulke kandidaten heb je geen mol nodig...

Precies, meende ik ook al, met zulke mollende kandidaten kan de Mol "heerlijk achterover" leunen.
Omnia vincit amor

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Precies, meende ik ook al, met zulke mollende kandidaten kan de Mol "heerlijk achterover" leunen.

Dat dacht ik ook, maar de uitslag van de stemming spreekt dit mijns inziens tegen. Er zijn 3 kandidaten die hun laatste gesprek verlaten met het besluit om rood te stemmen. Een ervan stemt uiteindelijk groen. Kan me niet voorstellen dat een kandidaat zich niet realiseert dat unaniem groen dan al is uitgesloten, en je meerderheid groen (lege pot) dus riskeert.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Op welke verspreking doel je?

Het moment waarop William met Marit staat te praten en William duidelijk maakt dat er niet alleen 1000 euro in zijn enveloppe zat. Marit als reactie daarop: "Ja, ik zie het ja" Zonder dat William het kaartje met de vraag over welk televisiespel de mol zou winnen laat zien aan haar. Dus hoe Marit dit zo zeggen? Want vanuit haar perspectief had Marit helemaal geen zicht op de inhoud van de enveloppe die William vasthield. William hield die enveloppe namelijk dicht bij zichzelf als ware hij 'de kaarten tegen zijn borst hield'  ::vergroot::

Maargoed, dit geheel off topic. Ik vond de onderhandelingsopdracht uit aflevering 4 spannend en een geniale mindfuck en daarmee typisch WIDM. Ik heb dan ook op 'spannend!' gestemd :) Er waren namelijk meer uitkomsten mogelijk dan slechts: de pot gaat geroofd worden. Uiteraard kun je twijfelen over de haalbaarheid van unaniem groen en unaniem rood. En in die zin waren de enige reële uitkomsten: pot leeg of niets in de pot en niets uit de pot. Dat het uiteindelijke neer kwam op pot leeg is niet zo vreemd. Want inderdaad: de kandidaat die meteen inzet op 'laten we rood stemmen' komt nogal vreemd over. Maar het was wel zo dat alle onderhandelaars daar prima voor hadden kunnen kiezen. Zij hadden immers elk al een groen scherm gezien. En dus waren zij veilig.

Het was dus een typisch denkspelletje met daarbij een psychologisch effect. Als ze bij de eerste gesprekken direct hadden opgemerkt dat unaniem groen nooit zou lukken, dan hadden ze nog een meerderheid rood kunnen bewerkstelligen. Maar omdat dat kwartje zo laat viel in de gesprekken, was het leed al geschied. En mission accomplished voor de mol dus :P Al met al mogen ze van mij vaker zulke psychologische spelletjes in WIDM stoppen. Want zoals meerdere malen al benadrukt is door menig kandidaat. WIDM is niets is wat het lijkt is dus een mindfuck. Of zoals Renate het zo mooi omschreef: het is een grote mindfucking, psychologische draaimolen  ;D Kijk het is wat anders als kandidaten of mol om de haverklap de pot op 0 kunnen krijgen. Maar je kunt ook variëren met de uitkomsten van een opdracht. Dat hoeft niet zo rigide te zijn met keuzes tussen of alles weg of niks erbij/niks weg etc.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2012, 11:54:38 door -Joost- »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline tureluurs

  • Forumlid
Het moment waarop William met Marit staat te praten en William duidelijk maakt dat er niet alleen 1000 euro in zijn enveloppe zat. Marit als reactie daarop: "Ja, ik zie het ja" Zonder dat William het kaartje met de vraag over welk televisiespel de mol zou winnen laat zien aan haar. Dus hoe Marit dit zo zeggen? Want vanuit haar perspectief had Marit helemaal geen zicht op de inhoud van de enveloppe die William vasthield. William hield die enveloppe namelijk dicht bij zichzelf als ware hij 'de kaarten tegen zijn borst hield'  ::vergroot::


Inderdaad OT, maar het is toch grappig : als je in een Marit-tunnel zit, zie je hier blijkbaar voorkennis, als je er niet in zit, zoals ik, zie je gewoon een kandidaat die net doet alsof ze ook iets anders dan alleen geld in haar envelop had (en misschien had ze dat ook wel!).

Offline molfanelies

  • Forumlid
Zoals ik hier al eerder heb gelezen vind ik het leuk zolang het maar niet voorbestemd is dat de pot leeg gaat. Dus dat de mol niet weet wat de andere gestemd hebben, maar misschien wel heeft kunnen luisteren naar de andere onderhandelingen.
Verder vind ik het psychologische in dit spel ook wel heel mooi. Stel dat de mol helemaal niet in de onderhandelingsgroep zit en de anderen dan expres rood gaan stemmen omdat ze denken dat de mol toch tegenstemt :D

Offline invmat

  • Forumlid
Ik heb dit inmiddels al op een aantal sites gepost, maar ik vond deze opdracht niet geheel eerlijk, omdat er een kans van 65% was dat de pot leeg zou gaan.

Wat als mol WEL bij stemmers zit:

De mol weet (van regie) wat andere kandidaten stemmen. Elke kandidaat heeft kans van 50% op groen stemmen en 50% op rood. Dat zorgt ervoor dat kansen zo liggen:

Kans op kandidatenstemstand:
Situatie 1: 4 groen tegen 0 rood: 1 op 16
Situatie 2: 0 groen tegen 4 rood: 1 op 16
Situatie 3: 2 groen tegen 2 rood: 6 op 16
Situatie 4: 1 groen tegen 3 rood: 4 op 16
Situatie 5: 3 groen tegen 1 rood: 4 op 16

De mol weet wat andere stemmen en mag nu zelf stemmen:

situatie 1: pot leeg
situatie 2: -3000
situatie 3: pot leeg
situatie 4: pot gelijk
situatie 5: pot leeg

Kans op pot gelijk: 4 op 16 = 1 op 4 = 25%
Kans op -3000: 1 op 16 = 6,25%
Kans op pot leeg: 11 op 16 = 68,75% !!!!!!

Wat als mol NIET bij stemmers zit:

Kans op +3000: 3,125%
Kans op pot leeg: 46,875%
Kans op pot gelijk: 46,875%
Kans op -3000: 3,125%

Wat betekent dit voor totale kans van tevoren?:

Laten we de kansen zo algemeen mogelijk nemen: De persoon die naast de afvaller ook geen stemrecht had werd willekeurig gekozen.
Kans dat mol geen stemrecht heeft: 1/6
Kans dat mol wel stemrecht heeft: 5/6
Kans dat pot leeg zou raken=(1/6)*46,875%+(5/6)*68,75%=

65.104166667%


En hiermee wil ik graag een einde maken aan al het rekenwerk. Er was van het begin af aan een kans van 65% dat pot leeg zou raken. Met zo’n grote kans kunnen goedbedoelde acties van kandidaten in vorige afleveringen verwaarloosd worden, naar mijn mening. Bovendien vind ik dat als er zoveel geld op het spel staat en de kans dat het eruit gaat zo groot is, dit niet helemaal eerlijk is voor de kandidaten.

N.B.: Ik heb bij wat als mol wel stemrecht heeft aangenomen dat mol weet wat anderen stemmen, dit kan ook uiteraard niet zo zijn waardoor kans kleiner wordt. Echter, doordat om pot leeg te krijgen 3 groene stemmen en 1 rode nodig waren, en de kandidaten van nature een gevoel hebben om niemand naar huis te laten gaan en dus van nature liever groen stemmen, werd kans weer groter. Het een heft het ander weer op en dus vind ik dat ik stel dat de kans 65% op lege pot was gerechtvaardigd.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Uitgaande van het scenario: Waarom spreekt een kandidaat rood af en stemt deze uiteindelijk groen?

Tim zou hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn als kandidaat. Hij weet namelijk dat hij in het eerste gesprek groen heeft afgesproken. Hij hoort van Frits (uitgaande van wat er in de aflevering te zien is) niet dat hij al eerder 'rood' heeft afgesproken. Frits zegt namelijk dat de drie dames groen zullen stemmen, maar dat een van hen (de mol) zich zal bedenken om de proef te saboteren. Hieruit zou Tim op kunnen maken dat Frits al eerder over groen heeft gesproken, en dat hij informatie heeft gehad dat de 3 dames op groen stemmen. Mocht Tim vervolgens Frits verdenken als mol, dan kan hij zich afvragen of Frits wel daadwerkelijk rood gaat stemmen. In dat geval brengt een groene stem van Tim de score op 5x groen. Dit kan hij ook best gokken, want als Frits bij rood blijft maakt het niet uit of de score dan 3-2 of 4-1 voor groen wordt: de pot gaat in beide gevallen leeg.

Misschien niet voor de hand liggend, maar ik denk dat het niet uit te sluiten is. In dit geval moet Frits echter wel sterk verdacht worden door Tim.

Offline 3732

  • Forumlid
De mol heeft eigenlijk alle voorafgaande afleveringen niks hoeven doen. De mol wist dat de kans heel groot was dat deze opdracht mis zou gaan. Dus de persoon die het minst verdacht is is de mol en dat is William of Hadywich een van die twee is dus de mol!!!

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
De mol heeft eigenlijk alle voorafgaande afleveringen niks hoeven doen. De mol wist dat de kans heel groot was dat deze opdracht mis zou gaan. Dus de persoon die het minst verdacht is is de mol en dat is William of Hadywich een van die twee is dus de mol!!!

Het is en blijft een televisieprogramma. Een laatste aflevering waarin wordt gezegd "de eerste vier afleveringen heb ik niet gemold, omdat ik wist dat de pot misschien leeg zou gaan in aflevering vier" kán gewoon niet.
Ten eerste omdat dat het gewoon lame is, een mol kan niet vier afleveringen lang niks doen, omdat er een KANS (let wel, een kans; het was absoluut geen zekerheid :N ) is dat de pot leeg gaat.
Ten tweede zou het oneerlijk zijn tegenover Marjon, Dio en Maarten; hoe hadden zij de mol kunnen vinden als de mol daadwerkelijk niets gemold heeft?!

Nee, voor mij staat het vast; de mol heeft gewoon gemold, wellicht in aflevering vier íets minder. De kans dat de pot niet volledig leeg zou gaan is te groot om niet te mollen.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Bovendien, je bent de mol, het is spannend, niemand verdenkt jou, je wilt graag mollen. Het is gewoon zo dat de mol molt, al is het alleen maar omdat hij het wil.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
ik vond het ook spannend, van mij hadden alleen William en Marit hier in mee mogen overleggen..
had in principe voor ons als kijker weinig uitgemaakt.. omdat je dan wel kunt denken dat ze beide voor groen zouden gaan, maar wellicht ook weer niet als een van de 2 de mol was.
Zo was het voor de mol wellicht ook een iets grotere uitdaging geweest..
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Poeh, wat was ik fel over die veiling destijds. Dat is nu wel anders. De kans was best aanwezig dat er niets uit de pot zou gaan. De mol heeft in de eerste afleveringen dus prima kunnen mollen.

Dit was een psychologische opdracht waarvan de uitkomst alle kanten op kan gaan. Ik hoop wel dat als de mol bij de onderhandelingen zit dat hij of zij niets heeft gehoord over het stemgedrag van de anderen. Dat zou ik dan wel flauw vinden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Ik vind het heftig, wat nu is gebeurd.

Maar tegelijkertijd vind ik ook dat het volledig recht doet aan het programma-format: je bent nergens zeker van. Je ziet dat aanvankelijk de prijzenpot maar mondjesmaat gevuld wordt, je ziet dat daar na aflevering 3 verandering in is gekomen, en wel zodanig dat de inhoud van een aanvaardbaar niveau is, en zeker na 3 afleveringen.

Je weet dat je er rekening mee moet houden dan die vreugde van korte duur kan zijn. Zit die ''twist'' er niet in, dan is de hele serie niet spannend.

Offline Eddie_V

  • Forumlid
wat ik jammer vond is dat aan de ene kant was het +3000 of -3000 wat prima in verhouding staat met elkaar, maar pot leeg of pot gelijk vind ik niet echt hetzelfde, had het dan interessant gemaakt door pot leeg en pot verdubbeld erin te stoppen.