Rik geeft 3 jokers weg.
Rik geeft in totaal 3 jokers weg, wel steeds in een andere aflevering.
De persoon die de joker krijgt, heeft enkel in die aflevering 1 vraag voorsprong op Rik, maar beantwoordt in elke test een paar vragen fout (op Rik). Een joker weggeven is op lange termijn dus misschien zelfs voordeliger als je hiermee verdenking op je haalt.
Of Rik wil Marlijn gewoon heel erg graag in het spel houden; hun vriendschap is zo sterk dat ze maanden na de opnames afspreken en zelfs professioneel samenwerken aan een film of iets dergelijks.
En van Martine wou hij informatie over de zwarte vrijstelling.
Wat ik wil zeggen is dat een persoon die jokers uitdeelt niet sowieso de mol is. Voorbeelden uit het verleden die me te binnen schieten is de jokerruil tussen Frits en Tim in Ijsland, of tussen Horace en Pepijn onder het mom van verjaardagscadeau.
Natuurlijk zijn er ook mollen die wel hun jokers weggaven, al hadden ze hiervoor steeds een reden: Art moest in het spel blijven omdat hij door velen verdacht werd, Susan moest om in haar rol van lieve, onschuldige vrouw te blijven Daphne de joker (terug)geven. Die motieven mis ik bij Rik (of ik zie ze niet).
En dan die groepsvrijstelling zelf. Voor een kandidaat die al weken jammert over de 'historisch lage pot' gaat het allemaal wel erg vlotjes. De rest van de groep had trouwens helemaal niets geweten over het aanbod als Rik er niet op ingegaan was. Dus waarom moet Rik (die door zeker 2 andere mensen al wordt verdacht) nog eens extra verdenking op zich halen? Had hij het aanbod gelaten, dan was alles gebleven zoals het was en zat er 750 euro meer in de pot voor de winnaar.
'Jammeren over de pot en toch voor jezelf kiezen' deed ook Frits Sissing toen hij aan de ontbijttafel iedereen aanspoorde om voor het geld te gaan een de volgende avond een vrijstelling ten koste van de pot.
Ik vermoed (zeker weten zullen we nooit helaas) dat als Rik niet gekozen had voor de kans op een groepsvrijstelling, de groep wél zou zijn ingelicht over het aanbod.
Krijg je als kandidaat de keuze om geld uit de pot te halen voor een persoonlijk/groepsvoordeel, moet dit doen. Anders verlies je de verdenking die op je ligt. Het is dus eerder een kwestie van verdacht blijven dan extra verdacht worden.