Ben ik te negatief? Ervaren jullie dit ook zo?
.
Ik herken dat gevoel.
Het blijft een leuk programma om naar te kijken, maar de betrokkenheid die ik voorheen voelde is grotendeels weg. Dat komt hoofdzakelijk door een soort van machteloosheid: is het eigenlijk wel mogelijk om de mol te vinden? Kan je het als kijker weten?
Vroeger had ik op deze vragen volmondig 'ja' geantwoord: afleveringen herbekijken, kijken naar negatieve én positieve acties, wie zat op een gunstige mol-positie, wie verdenkt wie, eventueel zoeken naar verborgen aanwijzingen...
Ik had het gevoel dat je door al deze elementen te bestuderen, te bediscussiëren hier op het forum, kon besluiten wie de mol was en (vooral) wie niet. Dat klopte natuurlijk niet ieder jaar, omdat de mol telkens een andere strategie had en de kandidaten ook (on)bewust fouten maakten. Maar je had van elke kandidaat ten minste een duidelijk beeld: voor de ene een overduidelijke mol, voor de andere dan weer een domme/onhandige kandidaat wat leidde tot interessante, beargumenteerde discussies.
Vandaag denk ik er helemaal anders over, jammer genoeg. Dat komt door de grote teleurstelling van vorig jaar. Zowel op het gebied van mol-acties als verborgen aanwijzingen, was het zo ontgoochelend dat ik me nog steeds afvraag hoe je het als kijker kon weten. Blijkbaar was afgaan op je gevoel of op de fouten in de montage ('de enveloppe-gate', zoals Lo het noemt) de beste optie.
Maar wordt de 'speurtocht' dan eigenlijk geen gokspel? Eentje die de productie bovendien handig weet te sturen in de montage. (Ik was zo blij dat ze bij het lasergame een kaart met de looproutes hadden getoond, maar zelfs daar klopt dus helemaal niets van! En sinds vorig jaar weten we dus dat er ook misleidende retakes van opdrachten in de aflevering worden gemonteerd.)
Als ik dan na een keer of twee terug te kijken uit de chaos een verhaal heb weten te destilleren, moet ik me dus de vraag stellen of het getoonde verhaal wel de werkelijkheid is. En als dat dan zo is, moet je je nog de vraag stellen of de mol zijn rol naar behoren vervult: in vele opdrachten saboteert de mol niet of helpt hij juist voor een leuke opdracht.
Al die vraagtekens zorgen er nu dus voor dat ik zélf geen waarde meer hecht aan alle argumenten die ik vroeger zou gehad hebben om iemand wel of niet te verdenken, laat staan dat ik zou reageren op die van een andere.(Niet dat ik dat voorheen zo vaak deed hoor, maar anderen misschien wel?)
De betrokkenheid is dus grotendeels weg; net datgene wat dit programma uniek maakte.
Hopelijk bewijst de slotaflevering dit jaar het tegendeel, en is die 'aanvallende' mol geen promo-praatje (zoals Ajouads 'grootste mindfuck uit de geschiedenis'-uitspraak, of wordt dit nog opgehelderd?) ! Ik leef in hoop.