Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds  (gelezen 52257 keer)

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #140 Gepost op: 8-01-2016, 13:35:21 »
Ik weet niet of het al gemeld was de voorbije week, maar ik vind het raar dat Ellie bij het afstappen in Mama Tingo naast een man staat met een Hawks-pet, maar dat die niet bij haar groepje van 5 hoort.
Volgens mij is hij ook niet geclaimd door een andere kandidaat (tenzij hij Juan heet en bij Remy hoort).

Niet dat het de uitkomst van de opdracht verandert, maar ik neem toch aan dat je mensen met een hoofddeksel waarmee je afstapt nog even snel meesleurt naar Art.

Offline Molvarp

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 8-01-2016, 20:36:32 »
- Is er eigenlijk bekend welk geldbedrag ze hadden kunnen verdienen als de opdracht wel gelukt was?

Ik bedoel als ze de opdracht goed uitgevoerd hadden en 54 mensen gevonden volgens de kaartjes, was het dan nog van belang geweest wat Klaas voorspelt had.
Want wat:
- als ze met de opdracht goed uitvoeren 2000 euro konden verdienen en Klaas had dat voorspelt dan verdienden ze nog eens 1000 euro en zouden ze dus een bedrag van 3000 euro hebben kunnen verdienen.
- als ze met de opdracht goed uitvoeren 2000 euro konden verdienen en Klaas had dat NIET voorspelt dan geen 1000 euro extra en zouden ze dus een bedrag van 2000 euro hebben kunnen verdienen.
- zoals in dit geval ze halen de opdracht niet geen 2000 euro en Klaas voorspelt goed en dus 1000 euro verdiend.
- of de opdracht niet goed en Klaas niet goed voorspelt en helemaal niet verdiend.

Of was heel de opdracht echt helemaal afhankelijk van wat Klaas voorspelt had?
opdracht goed: Klaas voorspelt dat ze de opdracht niet halen: geen geld;
opdracht goed: Klaas voorspelt dat ze de opdracht halen: 1000 euro verdiend;
opdracht fout: Klaas voorspelt dat ze de opdracht niet halen: 1000 euro verdiend;
opdracht fout: Klaas voorspelt dat ze de opdracht halen: geen geld.

« Laatst bewerkt op: 8-01-2016, 20:38:05 door Molvarp »

Offline djerdjo

• Forumlid
« Reactie #142 Gepost op: 8-01-2016, 22:11:56 »
@molvarp:
De opdracht was niet dat er 2000 euro verdiend kon worden. Dat is nergens in de aflevering gezegd. Als de opdracht geslaagd was en Klaas had voorspeld dat ze het zouden halen dan was er inderdaad ook 1000 euro verdiend. Maar de opdracht hing niet af van Klaas z'n voorspelling...

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #143 Gepost op: 8-01-2016, 22:35:47 »
Ik weet niet of dat er iets achter te zoeken valt maar misschien moeten we kijken naar de nummers van de metro?

Ik denk van niet maar het is wel opmerkelijk dat onderstaande "hint 1" (van in totaal twee hints voor de eerste aflevering) is op de officiële website. Beetje flauw als het antwoord "nee" is. :P

Offline Molvarp

• Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 8-01-2016, 23:12:36 »
@molvarp:
De opdracht was niet dat er 2000 euro verdiend kon worden. Dat is nergens in de aflevering gezegd. Als de opdracht geslaagd was en Klaas had voorspeld dat ze het zouden halen dan was er inderdaad ook 1000 euro verdiend. Maar de opdracht hing niet af van Klaas z'n voorspelling...

Ik zeg ook niet dat dat ergens gezegd is ik vraag het: is er iets gezegd of ze wat konden verdienen als ze de opdracht wel volbrachten of lag alles af van het antwoord wat Klaas gegeven heeft en ik heb daarbij dan maar even aangenomen dat dat misschien wel 2000 euro zou kunnen zijn.

vooruit dan een andere vraagstelling; konden ze geld verdienen met het volbrengen van de opdracht?

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 8-01-2016, 23:20:49 »
vooruit dan een andere vraagstelling; konden ze geld verdienen met het volbrengen van de opdracht?

Dat weten we op dit moment niet. Het zou wel jammer zijn dat ze dat stuk informatie achter houden dus ik ga er vanuit dat de opdracht voor 1000 euro was: 'Gok goed wat de kandidaten doen'.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #146 Gepost op: 9-01-2016, 01:00:09 »
Ik zeg ook niet dat dat ergens gezegd is ik vraag het: is er iets gezegd of ze wat konden verdienen als ze de opdracht wel volbrachten of lag alles af van het antwoord wat Klaas gegeven heeft en ik heb daarbij dan maar even aangenomen dat dat misschien wel 2000 euro zou kunnen zijn.

Art zei  tegen klaas: als jij fout gokt, wordt er ondanks hun moeite niks verdiend
klaar voor de strijd

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 9-01-2016, 10:46:59 »
M-1285
M-1272
M-1267
R-1269

Als je alle cijfers optelt.
Dus: 1+2+8+5+1+2+7+2+1+2+6+7+1+2+6+9= 62

Marjolein is geboren in 1962.
Ik weet niet of dit wat is, maar ik vond het wel noemenswaardig.

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 9-01-2016, 12:10:01 »
Betekent die M dan ook Marjolein, en de R dat Rop de winnaar is? ;D

Offline Nexum

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: 9-01-2016, 12:36:58 »
Ik heb een vraagje, misschien een beetje dom  ::regenboog::

Maar ik heb in mijn Molboekje bij Follow the Money gezet dat Klaas 1000 euro in de pot heeft gebracht, omdat hij het juist had dat de groep niet bij de metroopdracht zou slagen. Doe ik dit goed of zou ik dit meer als een groepsopdracht moeten zien waarbij iemand niet individueel geld in de pot kan brengen?

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 9-01-2016, 12:54:12 »
Wat met de iets subtieler in beeld gebrachte M-1242?

Ik heb een vraagje, misschien een beetje dom  ::regenboog::

Maar ik heb in mijn Molboekje bij Follow the Money gezet dat Klaas 1000 euro in de pot heeft gebracht, omdat hij het juist had dat de groep niet bij de metroopdracht zou slagen. Doe ik dit goed of zou ik dit meer als een groepsopdracht moeten zien waarbij iemand niet individueel geld in de pot kan brengen?

Ik vind dat altijd subjectief zoiets. Sommige mensen zullen het volledig de verdienste van Klaas vinden dat er 1000 euro in de pot komt, andere mensen zullen de 1000 euro verdelen over Ellie en Klaas (ook al heeft kandidaat Ellie geen besef dat ze de opdracht laat slagen). Je kan nog een stap verder gaan en iedereen die faalde in zijn opdracht (Annemieke al zeker) mee in de optelsom nemen. Of je kan inderdaad zeggen dat het een groepsopdracht was en je zegt dat iedereen 100 euro heeft verdiend voor de pot.

Van die laatste tactiek ben ik geen fan omdat Marjolein, Tim, Taeke, Airen,... eigenlijk er niet toe hebben bijgedragen dat geld in de pot te krijgen.

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 9-01-2016, 13:06:42 »
Citaat
Wat met de iets subtieler in beeld gebrachte M-1242?

Goed gevonden, maar zaten de kandidaten ook in deze wagon of passeert deze wagon de metro waar de kandidaten in zitten?
Als de kandidaten ook in deze wagon hebben gezeten dan kan het hele ideetje de prullenbak in. Simpel zat!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 9-01-2016, 13:21:11 »
Goed gevonden, maar zaten de kandidaten ook in deze wagon of passeert deze wagon de metro waar de kandidaten in zitten?
Als de kandidaten ook in deze wagon hebben gezeten dan kan het hele ideetje de prullenbak in. Simpel zat!

Nee, het beeld komt door op een moment dat ze alle kandidaten op het perron tonen. Dus het is waarschijnlijker dat ze niet in die wagon zaten.

Ik vraag me wel af of we de M-1269 moeten meetellen, want die vind je toch ook pas als je het beeld even stil zet. Het is ook geen continu shot, want daarvoor zie je Rop met andere mensen staan dan in het shot met de M-1269.

Het lijkt me eerder zo'n beeld dat ze achteraf hebben opgenomen zoals vorig jaar in de laseropdracht.

Offline BEmollie

• Forumlid
  • Molloot since 2014
« Reactie #153 Gepost op: 11-01-2016, 22:02:23 »
Veel van ons staren zich blind op de originele opdracht van Klaas, zoek 1 muzikant die vrij logisch gelinkt kan worden aan Remy. Maar zou het niet zomaar kunnen zijn dat alle opdrachten aan een deelnemer gelinkt kunnen worden?

1 muzikant – Remy
2 mensen van 36 jaar – Annemieke
3 mensen in uniform – Ellie
4 Maria’s – Marjolein? (zou zomaar haar doopnaam kunnen zijn)
5 mannen met baarden – Taeke
6 vrouwen met rode nagellak – Cécile
7 Juans – Rop? (heeft gespeeld in onder meer Zorro dus heeft wel iets Zuid-Amerikaans)
8 mannen met rugzak – Tim? (door zijn reizen voor Spuiten en Slikken op reis?)
9 mooie meisjes – Airen?
10 mensen met een hoofddeksel – Klaas?

Ik weet dat dit nog niet helemaal waterdicht is, maar wat vinden jullie er tot nu toe van?

Het is inderdaad niet eenvoudig om 100% zeker te zijn welke kandidaten kunnen gelinkt worden aan welke 'zoekopdracht'. Ik kom volgende optie uit:

1. Klaas -> muzikant = Remy
2. Anniemeke -> 36 jaar = Annemieke
3. Annemieke -> uniform = Ellie
4. Tim -> Maria’s = Marjolein
5. Airen -> baarden = Tim
6. Rop -> rode nagellak = Cécile
7. Remy -> Juans = Klaas
8. Cécile -> RUGzakken = Rop
9. Taeke -> mooie meisjes = Airen
10. Ellie -> hoofddeksel = Taeke

Over de meisjes/vrouwen ben ik zo goed als zeker.
Ik verdenk momenteel Rop. Bij hem kan ik sowieso 'hoofddeksel' (met zijn haren... ;-) ) en 'baard' schrappen. De enige (?) andere mogelijkheid is 'Juan'. Juan is een veelvoorkomende naam in Dominicaanse Republiek. Ikzelf ben niet van Nederland, maar ik vermoed dat de naam Klaas vaker voorkomt dan Rob (en al zeker meer dan Rop met -p) (?).

Bij 'rugzakken' denk ik meteen aan de oneliner/slagzin van dit seizoen... Al lijkt me dat wat te simpel, niet?

Offline molsprdr

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 11-01-2016, 22:23:29 »
Mooie theorie.

Ik zie het verband tussen Rop en rugzakken alleen niet.

Offline kameel

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #155 Gepost op: 23-01-2016, 20:03:38 »
M-1242 in morse code staat er M-TIHM (of M-TMHI) ;-)

Meedenkend met die lijst inderdaad, ook de volgende dingen in omkijkend/denkend/hints, aantal figuurlijk misschien?

1. muzikant - Beethoven (5e symfonie, begintonen staat in morse voor V(ictory)-teken,
2, zoek 2 personen van dezelfde leeftijd - 2 personen in 1 (op diverse manieren in te vullen, zie er meerdere nl.)
3. 3 uniformen (zie eigenlijk bovenstaande)
4. 4 Maria's - Marcus 16, vers 6 (2 heilige maria's, in+(on) case dubbel rekenend
5. mannen met baarden - (5 'barbaren' 5 'valse baard op hebbend' verwijzing naar 5 zie elders en hier?)
6. Vrouwen met rode nagellak (rop) - Aeren had rode nagellak op bij de eerste test, Cecile zou ook kunnen wat ik hieronder las? Verwisseling?)
(7?). Juans - (Juan Duarte, La trinitaria geschiedenis Dominicaanse republiek, driehoek)
8. mensen met rugzak (las hieronder ook aantal goede invullingen en in achterhoofd bij mij '2' dus niet?)
9. Mooie meisjes - nog niet kunnen verklaren (wellicht 9 kandidaten/vs 1 mol)
10. mensen met een hoofddeksel (Ellie had er maar 5, de helft (halfweg) en link naar 5?)

Om eerlijk te zijn, ik snap hier en helemaal niks van, en het gaat naar mijn idee vrij ver. Sorry.

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #156 Gepost op: 13-02-2016, 19:32:12 »
In de chat zei Art dat de volgorde (als dit relevant is bij een opdracht) meestal door de kandidaten zelf wordt bepaald en dat ze dit laten zien als het relevant is of als er hints in kunnen zitten. Ik vraag me toch echt af of dit bij de metro-opdracht is gebeurd.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #157 Gepost op: 13-02-2016, 19:39:15 »
In de chat zei Art dat de volgorde (als dit relevant is bij een opdracht) meestal door de kandidaten zelf wordt bepaald en dat ze dit laten zien als het relevant is of als er hints in kunnen zitten. Ik vraag me toch echt af of dit bij de metro-opdracht is gebeurd.
Normaal gesproken zouden ze dit laten zien, maar voor de montage (het 'voorstelgehalte'), is het leuker om met iedereen kennis te maken als ze de metro instappen.
...óf niet!

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #158 Gepost op: 13-02-2016, 19:45:49 »
Normaal gesproken zouden ze dit laten zien, maar voor de montage (het 'voorstelgehalte'), is het leuker om met iedereen kennis te maken als ze de metro instappen.
Dat hadden ze ook met een flashback kunnen doen, zoals ze nu met de vraag die aan Klaas gesteld werd doen. Maar goed, gezien de beperkte tijd die er is in aflevering 1 is dit een goede reden waarom we het niet te zien krijgen. Het antwoord van Klaas krijgen we misschien om die reden ook niet te zien.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #159 Gepost op: 13-02-2016, 19:52:33 »
Dat hadden ze ook met een flashback kunnen doen, zoals ze nu met de vraag die aan Klaas gesteld werd doen. Maar goed, gezien de beperkte tijd die er is in aflevering 1 is dit een goede reden waarom we het niet te zien krijgen. Het antwoord van Klaas krijgen we misschien om die reden ook niet te zien.

Als Klaas de Mol is - wat 80% van dit forum ondertussen toch gelooft - dan volgt er na die vraag vermoedelijk een Molgesprekje met Art waarin Klaas verklaart voor 'nee' te kiezen om geen verdenkingen op zich te werpen.