Ik kreeg van iemand die WIDM kijkt, en zich zelden op Facebook en twitter begeeft, de volgende vraag:
Allemaal goed en wel met die pixel-puzzel, maar hoe komt @Ratzoektmol (Rat, dus) aan die complete foto?
Ja, hoe geloofwaardig klinkt het, als ik zeg dat die zelf gemaakt is, maar hoe zat het nou ook alweer?
Ik ben er zelf steeds vanuit gegaan dat het de foto is van het 10-euro-biljet.
Voor het vinden van de oplossing heb ik:
- De foto van Klaas gebruikt die ook gebruikt is op de voorkant van het biljet van €10. Niet een screenshot van het biljet zelf, daarvan zou de kwaliteit te laag zijn.
- Van deze foto heb ik eerst de kleur en contrast aangepast om het overeen te laten komen met dat van het molgeld (ongeveer).
- Daarvan heb ik met een aantal effecten de stippen foto gemaakt (heb meer dan 40 varianten geprobeerd voordat ik een versie waar de stukjes bij aansloten, het juiste aantal stippen).
- Alle briefjes die sinds dien door de mol getweet zijn sluiten aan bij de toen gemaakte oplossing volgens een heel
logisch stramien.
- Het bovenste plaatje dat ik gisteren geplaatst heb zijn puur en alleen de briefjes die door de mol gepost zijn.
De originele foto (onder en boven wat ingekort) en nog veel meer is te vinden via
deze link.
Mocht je de vraag krijgen: "Is het ook geprobeerd op foto's van andere kandidaten", dan is het antwoord "Nee". Ik in elk geval niet. Maar stel... de politie onderzoekt een moord en heeft DNA van een verdachte en de verdachte zit al in de cel... dan gaan ze ook geen buurt onderzoek doen om te kijken of iemand anders hetzelfde DNA heeft (de kans dat er ergens een geadopteerde één-eïgetweeling van de dader rondloopt is namelijk behoorlijk klein). Ze zullen controleren of de verdachte ook daadwerkelijk de dader is... maar in ons geval, we weten dat de briefjes getweet zijn door de mol.
Ik heb een paar minder relevante stappen overgeslagen in het lijstje dat hierboven staat, maar dit is de basis. Ik zou overigens geen moeite doen om mensen te overtuigen die het niet willen horen. Zaterdag komen ze er vanzelf achter dat Klaas de mol was.
Daarmee zijn we er nog niet: die persoon wil dan natuurlijk weten hoe die foto is omgezet naar dat raster. Als ik daar een overtuigende verklaring voor kan geven, is ie bereid met de Molgeld-theorie mee te gaan, en stapt ie over van zijn rotsvaste overtuiging dat het Annemieke is.
Om specifiek deze vraag te beantwoorden. Ik heb deze tutorial gevolgd:
http://www.scottphotographics.com/turning-a-photograph-into-a-polka-dot-image-in-gimp/