Auteur Topic: Molgeld  (gelezen 189379 keer)

Offline NF07

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molgeld
« Reactie #220 Gepost op: 20-01-2016, 21:02:52 »
Rat een vraag ivm jouw gepuzzel. In die GIF die je daar toont zie je hoe je de nummers van de biljetten weergeeft op die foto van Klaas. Maar je hebt ook biljetten uit aflevering 1 en aflevering 3 die hetzelfde stuk van de foto bestrijken, die dus overlappen. Dit klopt da. Toch niet aangezien het idee is dat alle briefjes samen de foto vormen? Maar nu heb jij al 2 briefjes voor hetzelfde stuk?

Een voorbeeld: 1J en 3C bij jou vallen op hetzelfde stuk van de foto. Dan klopt dit niet langer eh, want dat zou betekenen dat alle stukken er dubbel zouden inzitten ofzo? Volgens mij moet je de schaal veel kleiner nemen, want ik denk echt dat er voor ieder deel van de foto maar 1 biljet is..
Lomperik..

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #221 Gepost op: 20-01-2016, 21:25:29 »
Diep respect voor deze puzzelwoede, maar... Hoe weet je of je een biljet al eerder hebt gehad of niet? Er verdwijnt geld, er komt geld terug. Sommige briefjes zie je misschien twee keer in beeld, sommige misschien nooit, sommige zijn misschien wel hetzelfde.

Online Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #222 Gepost op: 20-01-2016, 21:46:44 »
Ik weet niet of de makers hadden verwacht dat de puzzel zó snel gekraakt zou worden. Achteraf gezien hadden ze ons dus beter met de beelden alleen aan de slag moeten laten gaan, misschien dat we dan in aflevering 8 eens ergens waren geweest. Ik gok dat er ook een hint zit in dat de Mol gewoon met ons de briefjes deelt: hij is namelijk de penningmeester.
...óf niet!

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #223 Gepost op: 20-01-2016, 21:50:48 »
[...] Ik gok dat er ook een hint zit in dat de Mol gewoon met ons de briefjes deelt: hij is namelijk de penningmeester.

Dan is het te hopen dat Klaas nog lang penningmeester blijft!  ;)
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #224 Gepost op: 20-01-2016, 22:15:55 »
Ik gok dat er ook een hint zit in dat de Mol gewoon met ons de briefjes deelt: hij is namelijk de penningmeester.
Dat heb ik eerder ook al geopperd, maar ik vrees dat het klopt, zeker in combinatie met de quote uit het dagboek van aflevering 2: "Oh en molloten, geen zorgen. Jullie mogen het verdiende Molgeld uiteraard gewoon houden. Geen enkel probleem!"

Het ligt er wel erg dik bovenop allemaal.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #225 Gepost op: 20-01-2016, 23:08:19 »
Rat een vraag ivm jouw gepuzzel. In die GIF die je daar toont zie je hoe je de nummers van de biljetten weergeeft op die foto van Klaas. Maar je hebt ook biljetten uit aflevering 1 en aflevering 3 die hetzelfde stuk van de foto bestrijken, die dus overlappen. Dit klopt da. Toch niet aangezien het idee is dat alle briefjes samen de foto vormen? Maar nu heb jij al 2 briefjes voor hetzelfde stuk?

Een voorbeeld: 1J en 3C bij jou vallen op hetzelfde stuk van de foto. Dan klopt dit niet langer eh, want dat zou betekenen dat alle stukken er dubbel zouden inzitten ofzo? Volgens mij moet je de schaal veel kleiner nemen, want ik denk echt dat er voor ieder deel van de foto maar 1 biljet is..
Dat dacht ik eerst ook, maar nu niet meer om reden die ik eerder genoemd heb. We kunnen alleen maar afwachten of het klopt of niet. Als de volgende lading puzzelstukjes het tegendeel bewijzen ben ik blij... dan kan ik namelijk weer verder puzzelen.  :D

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 20-01-2016, 23:23:56 »
Heel erg mooi gedaan Rat! Mijn complimenten  ::bravo:: ::ok:: ::vergroot::

Als ik het goed begrijp ga je er dus nu van uit dat op meerdere vellen het gezicht van de mol is geprint. Dus op elke geldwaarde het gezicht van de mol? Ik zou dat wel logisch vinden eigenlijk, want dan kan de productie spelen met het geld wat ze uitdelen bij het slagen van een opdracht, en zo stukjes geven die de kandidaten nog niet hebben, en zo voorkom je dus dat er een deel van het gezicht van Klaas nooit in handen kan komen van de kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 23:25:58 door Mollenmania »

Offline NF07

• Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 21-01-2016, 00:47:51 »
Dat dacht ik eerst ook, maar nu niet meer om reden die ik eerder genoemd heb. We kunnen alleen maar afwachten of het klopt of niet. Als de volgende lading puzzelstukjes het tegendeel bewijzen ben ik blij... dan kan ik namelijk weer verder puzzelen.  :D

En wat was die reden? Het is trouwens erg knap hoe je dit reconstrueren hebt. Sommige mensen zeggen nu van 'die grote kloosterhint' en dit is te gemakkelijk om achter te komen. Dat irriteert me soms een beetje, dat ze dat de makers verwijten.

Dit concept van dat molportret is erg knap bedacht, en we hebben nog geen zekerheid natuurlijk, maar je moet je eens afvragen wie van ons hier op heel dat forum buiten Rat dat erin slaagt om dit zo te genereren met die bolletjes en al die stukken kan proberen te plaatsen. Ik denk niemand.
Ook met die grote hint moet je toch kaderen dat er 1 iemand deze gevonden heeft, maar hoeveel van de miljoenen kijkers zou er zelf achter gekomen zijn? Zullen er heel weinig zijn, het is knap dat het hier zo snel bedacht is geworden, maar is daarom niet 'de easy hint' die iedere nevenstaander er nu van maakt, enkel degene die het gevonden hebben mogen dat zeggen :P

Wou dit even zeggen om de makers te steunen met die ideeën, zoals die hints en dat portet. Zodat ze ook komende jaren nog zo creatief blijven :) (niet dat ze meelezen wellicht, maar niets is wat het lijkt  ::tandpastasmiley:: )
Lomperik..

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #228 Gepost op: 21-01-2016, 01:03:21 »
En wat was die reden?
Voornaamste reden was dat er stukjes tussen zitten die vrij duidelijk hetzelfde patroon bevatten. Daarbij kwamen een aantal houtsnijden suggesties waarom er meerdere vellen geprint zouden kunnen zijn.

Wat sindsdien ook nog geopperd is, dat als er slechts één vel is met alle briefjes, is dat er mogelijk belangrijke delen van het portret ontbreken aan het eind van het seizoen, omdat er te weinig briefjes van een bepaalde waarde ontbreken. Door overlap te creëren maak je het mogelijk einde van het seizoen (door de kijkers) de puzzel op te lossen, ook al ontbreekt een deel van het geld.
Uiteindelijk is dat wat ze willen. Het heeft geen zin zoveel aandacht te vestigen op de achterkant van het molgeld als het onoplosbaar blijft.
Dat iemand 25+ uur steekt om de boel te gaan reverse engineeren (of is het reverse reverse engineeren) is lastig rekening mee te houden (al hadden ze speciaal voor het molgeld een foto kunnen maken die verder niet terug te vinden is op internet.)
« Laatst bewerkt op: 21-01-2016, 01:06:21 door Rat »

Offline Koemba

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #229 Gepost op: 21-01-2016, 08:58:05 »
Dit ja. Ik denk ook niet dat de makers hier rekening mee gehouden hebben. Anderzijds, ze weten dat er fanatieke mensen tussen zitten die vanalles gaan proberen, dus als ze van te voren niet gezegt hadden dat er een portret moest verschijnen hadden nog kunnen speculeren of het evt. een tekst boodschap had moeten worden o.i.d.

Offline Hellevuur

• Forumlid
  • Trust nobody!
« Reactie #230 Gepost op: 21-01-2016, 11:31:14 »
Ik vraag me nog steeds af of het wel om een foto gaat. Zie mijn eerdere post over een munt.

Art zegt tijdens de briefing letterlijk dat het om een foto gaat.

Offline Syllie10

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 21-01-2016, 11:50:02 »
Goed bezig geweest met puzzelen :D super als je dat zo goed kan.  ::bravo:: ::bravo::

::rofl::

Citaat
Wou dit even zeggen om de makers te steunen met die ideeën, zoals die hints en dat portet. Zodat ze ook komende jaren nog zo creatief blijven Smiley (niet dat ze meelezen wellicht, maar niets is wat het lijkt
Ze lezen hier wel mee hoor ;) althans andere jaren wel dus neem aan dit jaar ook weer.

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #232 Gepost op: 21-01-2016, 12:21:55 »
Ze lezen hier wel mee hoor ;) althans andere jaren wel dus neem aan dit jaar ook weer.

Ik denk niet elk topic en elke pagina ;D

Maar dit topic dan misschien juist weer wel

Offline Syllie10

• Forumlid
« Reactie #233 Gepost op: 21-01-2016, 12:33:33 »
Ik denk niet elk topic en elke pagina ;D

Maar dit topic dan misschien juist weer wel
Denk dat ze dit topic nu wel in de gaten houden omdat ze benieuwd zijn wat er gepuzzeld wordt met het molgeld. Althans dat zou ik wel zijn  ::rofl::

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re:
« Reactie #234 Gepost op: 21-01-2016, 13:27:22 »
Dit ja. Ik denk ook niet dat de makers hier rekening mee gehouden hebben. Anderzijds, ze weten dat er fanatieke mensen tussen zitten die vanalles gaan proberen, dus als ze van te voren niet gezegt hadden dat er een portret moest verschijnen hadden nog kunnen speculeren of het evt. een tekst boodschap had moeten worden o.i.d.

Het scheelt natuurlijk wel dat er vanuit de klooster-hint is gestart met puzzelen. Dus deze molgeldhint vind ik cryptisch genoeg. Ik denk dat maar een enkele molloot dit zo goed uitgezocht krijgt.

Maar op de een of andere manier lijken ze zich verkeken te hebben op de klooster-hint (wat ik gek vind, want ik als niet super-molloot hoorde meteen in het stukje van die aflevering, waar de hint uiteindelijk zat, iets geks. Maar voordat ik de aflevering überhaupt nog een keer kon kijken, was de hint al razendsnel gevonden. Zonder die titel was het een ander verhaal geweest, maar denk dat veel mensen net als ik door de titel extra allert werden tijdens het beluisteren van de teksten van de oud-mollen)

Als van alle kandidaten zo'n molgeld-puzzel gemaakt zou moeten worden, om het sluitend te krijgen, had het waarschijnlijk nog wel een paar afleveringen geduurd om met een oplossing van de puzzel te komen.
« Laatst bewerkt op: 21-01-2016, 13:38:14 door Eva88ab »

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #235 Gepost op: 21-01-2016, 14:24:45 »
Rat... hele, hele diepe buiging voor het werk.  ::ok:: ::ok:: ::ok::

Ik voel mee met diegenen die niet zo vroeg willen dat het bekend is, maar na de kloosterhint nu dit. Het enige dat mij blijft tegenstaan is dat Art niet meer met de mol zou praten en dat dan toch gedaan heeft...

Overigens denk ik inderdaad dat de productie zich heeft verkeken in het effect dat het gebruik van een normaal niet gebruikt woord (molboek) zou hebben. Sterker: ik acht de kans groot dat ze het helemaal niet door hebben gehad.

m0ll0m

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #236 Gepost op: 21-01-2016, 14:30:52 »

Het enige dat mij blijft tegenstaan is dat Art niet meer met de mol zou praten en dat dan toch gedaan heeft...

Dat heb ik ook, maar iemand hier zei dat Art met 'kandidaat' Klaas sprak en niet met 'mol' Klaas en dat zou ik zo een slechte en flauwe uitleg vinden die wel past in uitleg van hints van voorgaande jaren....  :-X
No Milk today???

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #237 Gepost op: 21-01-2016, 14:56:10 »
Het enige dat mij blijft tegenstaan is dat Art niet meer met de mol zou praten en dat dan toch gedaan heeft...

Art spreekt ook pas weer met de Mol als Mol bij de finale. Daarvoor spreekt hij met de Mol als kandidaat.
Hij sprak Klaas uiteraard als kandidaat aan. Niks mis mee dus.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #238 Gepost op: 21-01-2016, 17:51:43 »
Goed bezig rat!

Ik vroeg me af, zijn er nog andere kandidaten die ook zo in de foto passen? Ik snap dat je dat niet voor iedereen kan doen gezien de hoeveelheid werk...

maar als we even 'simpel' kijken naar de puzzelstukjes zoals rat ze heeft gelegd. Stel dat klopt, dan kunnen we in ieder geval zeggen dat
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Erphon

• Forumlid
« Reactie #239 Gepost op: 21-01-2016, 21:00:27 »
Mooi werk, Rat! Erg veel werk verricht, met een mooi resultaat!

PS. Ik heb je een PB gestuurd!