Auteur Topic: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug  (gelezen 30097 keer)

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
[THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Gepost op: 4-01-2016, 11:25:01 »
'Het spel verandert achter je rug'

Ik ben er van overtuigd dat dit een (misschien wel DE) terugkerende hint zal zijn. Het komt voor in de uitleg van een opdracht, in de leader en in het dagboek van de mol. Vooralsnog kan het natuurlijk op meerdere personen slaan, bijvoorbeeld:

-Remy: staat achter iedereens rug in de topito opdracht.
-Annemieke: heeft een arm achter haar rug met de groepsfoto.
-Tim: in de afvallers groepsfoto aan het einde staat hij met zijn arm op zijn rug.

Wie heeft er verdere aanvullingen?
Ik heb hier en daar al wat dingen voorbij zien komen (ook bv van Melisar: mogelijk handboeien achter Arts rug aan het einde van de uitzending, hint naar Ellie?)

Het lijkt me handig om hier alles samen te bundelen :)
« Laatst bewerkt op: 4-01-2016, 12:03:53 door annebeth »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Het spel veranderd achter je rug
« Reactie #1 Gepost op: 4-01-2016, 11:30:35 »
- al aangepast -

Een mogelijke uitleg die ik al een paar keer ben tegengekomen op dit forum, is dat het wellicht met het briefje van 1000 te maken heeft (want 1000 gulden werd ook wel een rug genoemd. Ook al gebruiken we tegenwoordig euro's).
« Laatst bewerkt op: 4-01-2016, 11:32:34 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #2 Gepost op: 4-01-2016, 11:33:57 »
Misschien is het een hint voor de kandidaten dat de foto van de mol op de achterkant, dus de rug, van het geld staat.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #3 Gepost op: 4-01-2016, 11:38:55 »
Goede Annabeth, ik denk dat dit ook zeker een hint kan gaan zijn, aangezien het nu al zo terugkomt. In het algemeen betekent het: de achterkant van iets.

Verdere mogelijke hints of verwijzingen:
- De achterkant van het molgeld, hier staat een aanwijzing van de afbeelding
- Duizend piek wordt ook naar gerefereerd als 1 rug, op de 1000 van molgeld staat Ellie Lust
- Taeke is een bekende hockeyer, en laatste man geweest (verwijzing naar rugdekking, spel achter je rug)

Dat is even het eerste wat me binnenschiet. Goeie om topic te openen, ga nog eens nadenken!
Meer L

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #4 Gepost op: 4-01-2016, 11:46:15 »
Bij de metroopdracht van het beginstation naar het eindstation geredeneerd heeft in het begin de rest Klaas achter zich (in hun rug). Maar zijn opdracht verandert als hij samen met Art naar het eindstation reist.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #5 Gepost op: 4-01-2016, 11:57:19 »
Wat ik wel bijzonder vind is dat 1 van de vertalingen van "rug" (zijde) in het spaans "lomo" is. o mol? 0 mol? (er is geen mol  ;D)

Offline Melisar

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #6 Gepost op: 4-01-2016, 12:10:19 »
Volgens mij heeft Art handboeien achter zijn rug aan het einde van de uitzending....

Na de executie als iedereen opgelucht is en de aftiteling loopt.

Ellie de mol dus?

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2016, 12:37:51 »
Remy: harpist heeft vaak een orkest achter zijn rug dat dus achter zijn rug speelt.

Offline debbiegoudveld

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #8 Gepost op: 4-01-2016, 12:42:53 »
Het spel verandert niet voor je ogen (= tijdens uitvoeren opdracht), maar achter je rug (= na uitvoering opdracht, als de opdracht achter de rug is). 

Opdracht 1: Kandidaten denken dat Art ze afrekent op uitvoeren opdrachten. Ellie komt 5 personen met hoofddeksel tekort. Opdracht mislukt. Nee. Dan blijkt dat ze geld met een hele andere opdracht kunnen verdienen, namelijk: heeft de groep de opdracht goed/fout uitgevoerd.

Opdracht 2: De volgorde wordt pas na afloop van de opdracht bepaald.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #9 Gepost op: 4-01-2016, 12:44:41 »
Het kan idd. gewoon een rode draad zijn deze serie, dat alle opdrachten gedraaid kunnen worden aan het einde qua uitkomst.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #10 Gepost op: 4-01-2016, 12:59:46 »
Het spel verandert niet voor je ogen (= tijdens uitvoeren opdracht), maar achter je rug (= na uitvoering opdracht, als de opdracht achter de rug is). 

Opdracht 1: Kandidaten denken dat Art ze afrekent op uitvoeren opdrachten. Ellie komt 5 personen met hoofddeksel tekort. Opdracht mislukt. Nee. Dan blijkt dat ze geld met een hele andere opdracht kunnen verdienen, namelijk: heeft de groep de opdracht goed/fout uitgevoerd.

Opdracht 2: De volgorde wordt pas na afloop van de opdracht bepaald.

Met die uitleg kan je het volgende bedenken: Ellie is tijdens de opdracht 2 maal de pineut (geen 10 mensen met een hoofddeksel en geen vrijstelling), maar bij de twist komt ze er telkens als winnaar uit (ze laat opdracht 1 slagen en ze wint een vrijstelling bij het omkeren van het parcours).

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #11 Gepost op: 4-01-2016, 13:10:55 »
Het spel verandert niet voor je ogen (= tijdens uitvoeren opdracht), maar achter je rug (= na uitvoering opdracht, als de opdracht achter de rug is). 

Best logisch. De enige speler die dat kan weten is De Mol, die weet dus perfect waar hij of zij kan mollen voordat de spelers weten waar ze op moeten letten. Op die manier zou de Mol inderdaad een stapje voor zijn en zogezegd "de best voorbereide mol ooit" kunnen zijn.

Offline molfan86

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #12 Gepost op: 4-01-2016, 13:36:31 »
Wat ik wel bijzonder vind is dat 1 van de vertalingen van "rug" (zijde) in het spaans "lomo" is. o mol? 0 mol? (er is geen mol  ;D)

Hahaha dat zou best een keer leuk zijn ;)

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #13 Gepost op: 4-01-2016, 14:19:36 »
Best logisch. De enige speler die dat kan weten is De Mol, die weet dus perfect waar hij of zij kan mollen voordat de spelers weten waar ze op moeten letten. Op die manier zou de Mol inderdaad een stapje voor zijn en zogezegd "de best voorbereide mol ooit" kunnen zijn.

Is wel waar, maar een beetje oneerlijk richting de kandidaten. Vind ik.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #14 Gepost op: 4-01-2016, 14:42:44 »
Mijn theorie (waar ik zelf nog niet helemaal in geloof) heeft hier alles mee te maken:

Dit seizoen staat in het teken van UITSPRAKEN van OUD-KANDIDATEN.

Aflevering 1:
-Airen zegt in de metro "koekie" -> Viktor Brand (S15)
-Art zegt bij de uitleg van opdracht 2 "Dit spel verandert niet voor je ogen, maar achter je rug." - Susan Visser (S14)

Aflevering 2 lijkt helemaal aan te sluiten op deze theorie (de opdracht in het klooster):
-Margriet zegt (bij het witte masker) "do you remember my face?" -> Margriet van der Linden (S15)
-Susan zegt (bij het witte masker) "Het spel verandert niet voor je ogen. Het spel verandert achter je rug." - Susan Visser (S14)
-En zo zullen andere oud-mollen ook wel uitspraken maken die bekend zijn van hunzelf in hun eigen seizoenen.

Staat dit seizoen in het teken met als hints uitspraken van oud-kandidaten? Als Airen de volgende aflevering weer een uitspraak van een oud-kandidaat maakt, ben ik toch bang dat ik naar deze theorie overstap. Art zegt een zin die er dik op ligt uit Susans seizoen, en de opdracht in het klooster legt (bijna) alle puzzelstukjes voor mij in elkaar.

Trouwens, ik probeer uit die laatste zin van Airen deze aflevering ("Het is nu weer Russisch roulette...") ook een oud-molkandidaat te halen, maar ik kan niet ver komen.

Of ben ik nu door aan het slaan?
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #15 Gepost op: 4-01-2016, 15:01:16 »
Ik vind hem erg sterk hoor. Misschien een apart topic er voor?
Ik geloof hem nu al :D

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #16 Gepost op: 4-01-2016, 17:59:37 »
****  theorieën na 1 aflevering gelieve niet meteen een apart topic voor openen.
Kijk het even een week of 2 aan, anders hebben we straks meer topics dan forummers en valt er niets meer te vinden ;) moeten we naast op zoek naar een mol, ook nog op zoek naar de topics. ****

Al klinkt het allemaal wel goed :D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #17 Gepost op: 4-01-2016, 18:09:58 »
Met die uitleg kan je het volgende bedenken: Ellie is tijdens de opdracht 2 maal de pineut (geen 10 mensen met een hoofddeksel en geen vrijstelling), maar bij de twist komt ze er telkens als winnaar uit (ze laat opdracht 1 slagen en ze wint een vrijstelling bij het omkeren van het parcours).

Art zei deze zin voordat de opdracht met de topito gedaan was, dus dan is het onlogisch dat hij daar een hint naar geeft. Behalve als het op één of andere manier vals gedaan is met het plaatsen van het bordje én het pakken van het rode of groene latje. Of het kan anders ge-edit worden. Maar dat lijkt me echt een kinderachtige, onlogische keuze van de editors.
~Mol

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #18 Gepost op: 4-01-2016, 19:39:28 »
Art zei deze zin voordat de opdracht met de topito gedaan was, dus dan is het onlogisch dat hij daar een hint naar geeft. Behalve als het op één of andere manier vals gedaan is met het plaatsen van het bordje én het pakken van het rode of groene latje. Of het kan anders ge-edit worden. Maar dat lijkt me echt een kinderachtige, onlogische keuze van de editors.

Ja, je redenering houdt wel steek. :)

Niet dat ik geloof dat Ellie de Mol is hoor, maar ik pik graag in op beginnende theorieën. :)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [THEORIE] Het spel verandert achter je rug
« Reactie #19 Gepost op: 4-01-2016, 21:44:41 »
Ik denk persoonlijk dat dit gewoon een soort van rode draad in de opdrachten is en dat we er verder vrij weinig mee kunnen/hoeven.

Gewoon opdrachten die op het eind nog verdraaid kunnen worden. Ik denk dat die theorie tot nu toe het aannemelijkst is aangezien we van 2 uit 2 opdrachten dit hebben gezien. Zowel bij de metro opdracht als de topito opdracht kon de opdracht op het eind nog verdraaid worden, zat er een twist aan.