Ik stoor me dit jaar vooral aan het (excuse moi) gezeik van iedereen over ofwel de zaterdag, ofwel hints, ofwel irritante kandidaten, ofwel onbekende kandidaten, etc etc.
Waarom stoor ik me hieraan Ramon?
Hints horen bij Wie is de mol. Zonder hints geen forum. Geen Wie is de mol. De crew is vooral bezig met een mooi programma afleveren en hints zijn daar onderdeel van, maar er is zoveel kritiek op de crew omdat er na 3 afleveringen een hint is gevonden waardoor bijna alle molloten al zeker zijn van hun mol. Waarom?
Ik snap de teleurstelling ergens wel, maar sommige molloten zitten dagen en nachten lang naar cijfercombi's opzoek. Ik noem Rat, (Rat, je bent geweldig!!!) die dagenlang bezig is met het ontcijferen van molgeld. Dat is iets wat misschien 1% van de molloten lukt. Mij niet gezien, daarvoor des te meer respect naar Rat. Maar hoe kun je dit de crew verwijten? Ze proberen elk jaar weer iets anders, een nieuwe twist en hints KUNNEN gevonden worden. Als je vanaf dat moment in een tunnel springt, ga ervoor en ben teleurgesteld maar we zitten hier allemaal op het forum omdat we mega fanatiek zijn en dingen willen ontcijferen en willen weten. En tegelijkertijd zijn we teleurgesteld en boos als we het te snel denken te weten.
Dit allemaal begrijp ik wel, maar ik lees zo ongelooflijk veel reacties dat de crew slecht werk levert met hints. Terwijl deze mensen zijn zo hard bezig om een perfect programma voor ons af te leveren.
Besef ook dat wij een kleine groep zijn die zo ver gaat wat betreft hints. De kloosterhint is door 'normale' kijkers waarschijnlijk niet eens opgevallen. Die lezen die dingen doordat het door ons verspreid wordt op social media. Het zijn vaak ook echt geen makkelijke hints. Zelfs superspeurder Rat had dagen nodig om dat molgeld te ontcijferen en nog steeds hoef je daar niet zeker van te zijn..
Ik ben zelf ook een groot molloot, ik kijk de uitzending minstens 5 keer terug in dezelfde week. Idioot haha, maar ik kijk ook gewoon voor de kijkerservaring. Genieten van de kandidaten, het land, de opdrachten, de spanning.
Ik vind dit jaar leuk vanwege zijn uitzonderlijk goed gekozen kandidatengroep. Leuker dan vorig jaar naar mijn mening. Het land is prachtig divers, echt heel goed uitgekozen. Midden Amerika scoort altijd goed.
Ook begrijp ik dat voor veel mensen de zaterdag wennen is, maar ik denk dat dit echt een uitprobeersel was en dat we volgend jaar terug gaan naar de donderdag en naar minimaal 2,5 mijloen kijkers per aflevering. Experimenteren is niet altijd slecht, maar qua uitzending heeft het misschien niet heel goed uitgepakt dit jaar. Daardoor merk je dat er minder molvibe heerst door het hele land. Dat vindt ik zelf ook jammer, maar het beperkt mij niet tijdens de uitzendingen an zich.
waar ik me wel bij aansluit is het stuk Nep mollen, geld in de pot en jokers/vrijstellingen.
Ik betrapte mezelf erop dat ik geirriteerd wordt dat er zo weinig geld in de pot zit.
Omdat ik het gewoon toffer vindt als er een mooi bedrag in de pot zit, dan komt deze hele reis ook wat serieuzer over. Vorig jaar was een dieptepunt met 10 duizend en dit jaar moeten ze dat bedrag nog maar eens zien te halen. Ook al zitten we pas aflevering 4, 4300 is geen geld. Ik weet dat ze ook minder kunnen verdienen en als kandidaat ga je voor jezelf en voor de ervaring, geld zie je later wel. Ik snap het allemaal, maar jokers kopen? ipv krijgen. Het wordt wel makkelijker gemaakt voor de mol op dat gebied de laatste jaren..
Een vriendelijke oproep aan de crew om misschien eens na te denken over back to basic. Jokers zijn een mooi spel onderdeel maar er moet wel geld verdiend kunnen worden. Kandidaten die geld gaan verdienen zodat we de mol op een natuurlijke manier kunnen ontmaskeren. Uit de montage valt niks te halen, uit de verdenkingen minimaal, dus gaan mensen steeds meer kijken naar hints.. waardoor ze dan teleurgesteld raken dat het daardoor juist weer te duidelijk lijkt.
We zitten in aflevering 4, vanaf nu gaat het ook rattiger gespeeld worden, daar kijk ik zeer naar uit en verder ben ik heel blij met het land dus, de kandidatengroep, hoe het gespeeld wordt. Iedereen is wel fanatiek, en de opdrachten zijn verrassend leuk tot nu toe. 3 opdrachten per aflevering werkt ook veel beter dan 2. Met 2 opdrachten (waarvan 1 vaak ook nog iets is met jokers of vrijstellingen kiezen ipv geld) is het nog een BEETJE te doen om wat geld in die pot te krijgen.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden!!!! En we zijn nog niet eens op de helft.