Om te beginnen: goed topic!
Hierbij ook die van mij, voor WIDM als geheel over 15,4 seizoen:
Positief:
De montage De beelden zijn altijd weer prachtig. Ik vind het heel mooi dat rustige sfeerbeelden en hectische opdrachtmomenten zich mooi afwisselen. Een ware compositie!
De locaties Elk seizoen heeft echt een eigen karakter doordat ze de landen en bevolking zo goed laten zien.
De kandidaten De groepssamenstelling is elk jaar weer fijn. Veel variatie, leuke mensen, leuke groepsdynamiek. Het is een hele mooie groep tot dusver, en elk jaar zitten er weer verrassende kandidaten bij. Cécile en Remy bijvoorbeeld. Overigens vind ik 100% dat het spelen met BN'ers een pluspunt is.
Opdrachten met locals vind ik gewoon de fijnste opdrachten. Cultuur en chaos.
Adrenaline-opdrachten De laseropdacht was subliem. Heerlijk en spannend.
Doolhofopdrachten De zoutmijn, de 1/3-briefjes matchen, ook weer leuk. Van dit soort opdrachten geniet ik.
Geen afvaller in aflevering 1. Test 1 blijft een loterij. Zonder aflevering 1-afvaller zijn er één week lang 10 verdachten, en dat vind ik echt een meerwaarde.
Extra beelden Het hele samenspel tussen de kandidaten is een belangrijk deel van waarom ik WIDM zo mooi vind en ik vind het leuk dat daar extra beelden van zijn. Tof dat ze die moeite nemen voor relatief weinig kijkers.
Maar, dan de negatieve puntjes...
Hints Voor mij gaat het programma om het spel dat de kandidaten spelen. De hints vind ik vooral
afleiden; maken het spel "wie is de mol" minder puur. Niet alleen dat, maar veel te duidelijke hints hebben ook al meermaals de molspeurtocht bedorven. Een seizoen zonder hints zou ik een verademing vinden. [Een hintvrije forumzone ook trouwens, goed idee!]
Jokers die geld kosten De finale halen is nu zó belangrijk geworden dat kandidaten twee belangen hebben: 1. jokers bemachtigen en 2. verdacht worden.
Jokers die geld kosten bedienen
beide belangen, en zijn dus nooit een dilemma! Jokers die geld
opleveren zijn veel interessanter - immers, een kandidaat kan dan een joker bemachtigen, die hem verder brengt in het spel, maar wordt wel
minder verdacht omdat die geld inbrengt, en dat kan ervoor zorgen dat hij juist minder ver komt (omdat anderen minder op hem stemmen). Dàn krijg je een dilemma, en komt er ook wat meer geld in de pot.
Te lage beloning opdrachten. De maximaal te halen geldbedragen gaan elk jaar omlaag. In de vrijstellingsroute in 2011.1 lag 10.000 euro zo voor het grijpen. Tegenwoordig kunnen ze net zo goed voor vierduiten spelen...
Opdrachten zijn te moeilijk Veel opdrachten zoals de zoutmijn zijn al bij voorbaat nul euro. Die zijn niet leuk om te kijken. Ik snap best dat je ook wil dat kandidaten fouten maken, maar een opdracht moet wel
haalbaar zijn.
99% goed = 0% geldIk vind dat delen van opdrachten vaker beloond moeten worden. Bv. elke goede zoutkar 500 euro. In die situatie kan de mol na één foutje nog steeds actief mollen want er staat nog steeds geld op het spel, en valt er daardoor ook meer te speuren.
Veilingen Opdrachten die zonder toedoen van een mol met 100% zekerheid een flinke hap uit de pot halen, zijn voor niemand leuk en voegen niets toe aan het spel. Weg ermee ajb.
Geluksfactor test Als je zomaar 5 vragen laat wegstrepen wordt het weer een loterij. Dit ondermijnt het idee "wie het minst weet, ligt uit het spel". De test is het middel om de winnaar te bepalen, en daar moet je niet aankomen vind ik.
Presentatie Tot slot: ik heb het idee dat Art negatiever wordt... In zijn eerste seizoenen leek hij nog
mee te leven met kandidaten die nul euro verdienden. Hij krijgt nu een soort betweterigheid over zich heen. Ik vind het geen verbetering.
Dus mijn suggesties voor WIDM (in de hoop dat productie meeleest:- Geen afvaller meer in aflevering 1.
- Minder hints
- Jokers en vrijstellingen pakken moet geld opleveren
- Véél meer geld te verdienen per opdracht
- Opdrachten die deels lukken, deels belonen
- Geen opdrachten die de pot plunderen zonder dat de mol iets hoeft te doen - alle opdrachten moeten goed geld kunnen opleveren.
- Niet met de test morrelen. Die test hoort bij het format, daar moet je niet aan zitten.
Ik weet dat ik heel kritisch ben, maar WIDM is ongeveer het enige tv-programma dat ik nog kijk en dat zegt echt wel iets. Het is echt het allermooiste programma dat er is en voor mij komt dat doordat het uniek is dat je als kijker zo goed kunt meedoen, door de prachtige natuurfilmachtige montage, door de BN'er kandidaten die echt zichzelf zijn (zelfs de mol) en dat het spel er ingewikkeld genoeg voor is om ons als kijkers zo massaal om de tuin te leiden. Heerlijk.