Jokers en vrijstellingen lijken niet echt een probleem dit seizoen. Enkel de mandjesopdracht had een extra prikkel nodig om geld te kiezen.
Wat dachten jullie als extra prikkel een soort topito-achtige opstelling voor een groepsvrijstelling? Dat het slagen van een opdracht ook nog op een andere manier van in het groepsbelang kan werken?
Verder heb ik helemaal niet het idee dat het mollen de afgelopen seizoenen ontzettend is toegenomen - misschien ben ik naïef. Ik had eerder het idee dat de kandidaten steeds meer in begonnen te zien dat je met verdacht zijn alleen er niet komt; je moet ook vooral zorgen dat je de Mol ontdekt. Daarom zie ik steeds meer kandidaten die hun verdachte uit testen en het liefst zo dicht mogelijk bij de Mol in de buurt willen zijn om hem in de gaten te houden. En dat vind ik een positieve vooruitgang.
Het lijkt er echter wel steeds meer op dat de Mol de laatste jaren vooral, vergeefse pogingen doet om vooral niet verdacht te worden, ook als hij dan maar geld moet verdienen. En volgens mij als er één ding is waar de kandidaten níet opletten bij hun molkeuze, is het wel wie precies hoeveel geld verdient. Honderd euro meer of minder boeit echt niet
Dus de Mol moet zijn onverdachtheid m.i. putten uit de manier waarop hij zich gedraagt. 'Die jongen is zó oprecht en zó zichzelf, die kan nooit de Mol zijn' of 'ik denk niet dat die stumper het aan zou kunnen om de Mol te zijn' zouden de redenen moeten zijn om iemand onterecht af te strepen. 'Follow the money' zou de ware molspeurmethode moeten zijn, de Mol moet lekker fanatiek mollen, maar door simpele stomme dingen moet je toch het idee hebben dat diegene niet de Mol kan zijn. Ik keek
dit interview met Dennis terug waarin hij zei dat hij in ieder geval meer wilde mollen dan zijn voorgangers. En daarom is hij zo'n toffe Mol: hij deinste er niet voor terug vet te mollen. Ik heb het idee dat ook nu, met die gehaaide spelers van tegenwoordig, het mogelijk is om je echt zo te gedragen dat niemand nog denkt dat jij de Mol kan zijn. Dit soort biechts hoor je in elk geval vaak genoeg over andere kandidaten.