Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd  (gelezen 34199 keer)

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #40 Gepost op: 31-01-2016, 10:48:47 »
Zijn die symbolen op de blokjes voor het spel vereenvoudigd weergegeven?


Ik heb eens gezocht op Taino-symbolen, en de betekenis daarvan, maar ik kan zo snel niet het "Rop-symbool" terugvinden.

Het bestaat echt. Taino symbols, page 6 (zijn niet originele symbolen idd)
Vraag is natuurlijk wel waarom uit die grote hoeveelheid Taino symbolen deze is gekozen. Toeval? Of opzet.

http://www.tainoage.com/symbols_book.html

Edit: link toegevoegd
« Laatst bewerkt op: 31-01-2016, 11:05:20 door Toke2012 »

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #41 Gepost op: 31-01-2016, 10:52:44 »
Een aantal hebben een kruis

Offline Ray026

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #42 Gepost op: 31-01-2016, 11:24:00 »
Een aantal hebben een kruis

Overduidelijk een hint naar de familie Kruys dus..  ::rofl::

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #43 Gepost op: 31-01-2016, 11:56:02 »
Het bestaat echt. Taino symbols, page 6 (zijn niet originele symbolen idd)
Vraag is natuurlijk wel waarom uit die grote hoeveelheid Taino symbolen deze is gekozen. Toeval? Of opzet.

http://www.tainoage.com/symbols_book.html

Edit: link toegevoegd


Edit: De symbolen komen allemaal van de door Toke2012 genoemde site af. Ze komen bij deze opdracht in aflevering 5 keurig netjes op volgorde aan bod, op één na... Zie het bord met de symbolen erop, waar Art bij staat, eerder bij dit topic.

Edit: Het eerste symbool, eerste rij links is terug te vinden op pagina 2 van deze site, het tweede symbool op pagina 3, etcetera. Er staat dus géén (in de opdracht gebruikt) symbool op pagina 1!

Ik meende eerst dat de schildpad niet te vinden was op deze site, maar betere speurneuzen dan ik vonden hem daar wel, op pagina 10.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2016, 02:01:06 door Marisa »

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #44 Gepost op: 31-01-2016, 11:58:44 »
De symbolen komen, op één na, allemaal van de door jou, Toke2012, genoemde site af. Ze komen bij deze opdracht in aflevering 5 keurig netjes op volgorde aan bod, op één na dus... Zie het bord met de symbolen erop, waar Art bij staat, eerder bij dit topic. Dus: het eerste symbool, eerste rij links is terug te vinden op pagina 1 van deze stite, het tweede symbool op pagina 2, etcetera. Het symbool dat NIET te vinden is op die site,is het symbool in het midden van de onderste rij. Ik heb elders op internet gevonden, dat "schildpad" waarschijnlijk de betekenis is van dit symbool.

ik kan maar van 4 symbolen de (voor de hand liggende) betekenis vinden, de andere 5 zie ik wel plaatjes van maar geen betekenis. Zou toch leuk zijn als deze symbolen meer betekenden...

Offline ugn24

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #45 Gepost op: 31-01-2016, 12:41:12 »
Het symbool dat NIET te vinden is op die site,is het symbool in het midden van de onderste rij. Ik heb elders op internet gevonden, dat "schildpad" waarschijnlijk de betekenis is van dit symbool.

Bedoel je de schildpad met het kruis er op? Die staat volgens mij op pagina 10 van de gelinkte site, of vergis ik me?

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #46 Gepost op: 31-01-2016, 12:55:27 »
Bedoel je de schildpad met het kruis er op? Die staat volgens mij op pagina 10 van de gelinkte site, of vergis ik me?

Staat op de genoemde pagina onder "meanings"

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #47 Gepost op: 31-01-2016, 13:13:46 »
Bedoel je de schildpad met het kruis er op? Die staat volgens mij op pagina 10 van de gelinkte site, of vergis ik me?

Ik zie het nu. Inderdaad, merci. Maar dan klopt in ieder geval toch de volgorde ineens niet, wat de pagina's betreft, en bij de rest van de afbeeldingen wel.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #48 Gepost op: 31-01-2016, 13:16:11 »
Staat op de genoemde pagina onder "meanings"

Ook dat klopt. Ik heb de betekenis "schildpad" op meerdere sites gevonden. Wist even niet meer waar... wellicht wat in de war, inmiddels.  ;)
« Laatst bewerkt op: 31-01-2016, 13:17:55 door Marisa »

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #49 Gepost op: 31-01-2016, 15:22:31 »
Klopt. Als hij de Mol is, is dit echt maf. Vertrouwen winnen door af en toe een schamel bedrag in de pot te brengen dat kan ik begrijpen, maar de pot echt gaan vullen dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Of hij weet dat er volgende week weer een flink bedrag uit de toch al erg lage pot gehaald kan worden.  ;)

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #50 Gepost op: 31-01-2016, 15:44:01 »
We zien in de A boot met Rop alleen het shot dat Rop een bordje voorbij vaart met een 8 erop.
Rop zegt misschien staat er nog iets achterop? Maar pakt het niet..
8 R op
Achte R op
Wie staat er achter Rop? ::rofl::
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #51 Gepost op: 31-01-2016, 19:39:58 »
Het kan aan mij liggen, maar het lijkt er op dat het shot van het geld pakken door Klaas minimaal een keer is overgedaan. Bij de eerste keer valt de deksel dicht, dan komen de overige kandidaten in beeld en vervolgens doet Klaas de deksel weer dicht.

Offline spechteke

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #52 Gepost op: 31-01-2016, 19:40:57 »
Het kan aan mij liggen, maar het lijkt er op dat het shot van het geld pakken door Klaas minimaal een keer is overgedaan. Bij de eerste keer valt de deksel dicht, dan komen de overige kandidaten in beeld en vervolgens doet Klaas de deksel weer dicht.

En dat doet hij met zijn andere hand.
poule widm '16: 56ste,  '17: 25ste.                  5de plaats in de mol online

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #53 Gepost op: 31-01-2016, 20:28:26 »
Het kan aan mij liggen, maar het lijkt er op dat het shot van het geld pakken door Klaas minimaal een keer is overgedaan. Bij de eerste keer valt de deksel dicht, dan komen de overige kandidaten in beeld en vervolgens doet Klaas de deksel weer dicht.

Goed gespeurd!  ::vergroot::  ::ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #54 Gepost op: 31-01-2016, 21:38:56 »
Het zint me nog steeds niet waarom die afbeelding van Rop, die er dus weldegelijk blijkt te zijn, gebruikt is.

Wellicht omdat een van de opdracht-bedenkers bij toeval erbij is uitgekomen bij het zoeken naar 9 leuke afbeeldingen?


Volgens mij konden de bedenkers niet weten dat er ergens tussen al die symbolen er eentje zou zitten, die deed denken aan het onvolprezen kapsel van Rop. Wat ook heel goed mogelijk is, is dat het gewoon een grapje van de bedenkers is geweest, en dat het verder niets te betekenen heeft.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #55 Gepost op: 31-01-2016, 22:42:26 »
Vanuit de Klaastunnel zou ik zeggen dat Klaas gewoon pech had. Hij pakt twee nutteloze plankjes (bovenste rij) en maakt dus niets compleet. Dat doen Taeke en Tim. Die pakken helaas precies die drie die nodig zijn.

Klaas zien we eerst het aapje pakken. Laat de keuze aan Cécile en die zegt: "Die is niet goed." Helemaal zijn stijl. Laat een ander het maar verkeerd doen. Tweede bordje idem. "Cécile, is die goed?" Helaas had die ze op een rijtje deze keer.

Enige andere optie voor mij is Rop. Die zegt bij het (verkeerde) bordje met 8: "Staat er iets op de achterkant?" Echter, niemand luistert... Hij houdt niet aan. Dat is voor een mol dan wel weer gek.

Tegen Klaas... Kist gaat inderdaad dicht zonder echt te kijken. Biljet pakken en dicht. Totaal onvergelijkbaar met de vorige kist.

Offline Anoniemand

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #56 Gepost op: 1-02-2016, 00:13:50 »
De gebruikte symbolen zijn allemaal op deze site met de Taino-symbolen te vinden (ook al gepost door Toke2012 op bladzijde 3):

http://www.tainoage.com/symbols_book.html

Om ook even het plaatje van Hulpmol er bij te halen (bladzijde 2):



Op de bovenstaande site kun je bladeren door de bladzijden met 12 symbolen op elke bladzijde. De symbolen in het bovenstaande plaatje met Art zijn te vinden op de volgende bladzijden van de bovenstaande site:

(Van links naar rechts en van boven naar beneden)

Symbool 1: bladzijde 2, plaatje 9
Symbool 2: bladzijde 3, plaatje 9
Symbool 3: bladzijde 4, plaatje 3
Symbool 4: bladzijde 5, plaatje 12
Symbool 5: bladzijde 6, plaatje 5
Symbool 6: bladzijde 7, plaatje 11
Symbool 7: bladzijde 8, plaatje 5
Symbool 8: bladzijde 10, plaatje linksonder
Symbool 9: bladzijde 9, plaatje 1
« Laatst bewerkt op: 1-02-2016, 00:16:49 door Anoniemand »

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #57 Gepost op: 1-02-2016, 01:49:49 »


(Van links naar rechts en van boven naar beneden)

Symbool 1: bladzijde 2, plaatje 9
Symbool 2: bladzijde 3, plaatje 9
Symbool 3: bladzijde 4, plaatje 3
Symbool 4: bladzijde 5, plaatje 12
Symbool 5: bladzijde 6, plaatje 5
Symbool 6: bladzijde 7, plaatje 11
Symbool 7: bladzijde 8, plaatje 5
Symbool 8: bladzijde 10, plaatje linksonder
Symbool 9: bladzijde 9, plaatje 1
Zo staan ze allemaal mooi en duidelijk op een rij. Fijn. Maar, wat ik me al eerder afvroeg en me nog steeds afvraag: waarom staan de eerste acht plaatjes op bladzijde 2 t/m 8 in die keurige volgorde en is dan ineens een sprongetje gemaakt naar het plaatje van de schildpad op bladzijde 10?

Ik heb wel een woordenlijst gevonden met vertalingen van woorden vanuit de oude Taíno taal naar het Spaans. http://www.diccionariosdigitales.net/glosarios%20y%20vocabularios/diccionario%20taino-castellano-aaa-zzz.htm

Tortuga (Spaans voor schildpad) is in het Taíno: Carey of Caguama. Maar of ik met die twee woorden met een "C" nou zo veel opschiet?

Toch denk ik dat er iets wordt bedoeld met dat schildpadje... symbool voor een heel traag voortploeterend iemand (misschien iemand die niet durft te fietsen door het mulle zand?) Of gaat het om dat kruis op zijn rug, zoals ik hier al langs zag komen?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2016, 02:34:14 door Marisa »

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #58 Gepost op: 1-02-2016, 11:16:33 »
Ik vond het toch een beetje een aparte opmerking van Cecile, nadat ze 5 bordjes uit het water hebben gevist: 'Stelletje vieze uitslovers zijn we, nou verdenkt niemand ons meer. Yes!'

Waarop Klaas zegt: 'mooi zo!'

Als kandidaat wil je juist verdacht overkomen om de rest op een dwaalspoor te zetten. Misschien bedoelden ze het juist sarcastisch. Klaas aarzelt ook even met z'n mooi zo.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #59 Gepost op: 1-02-2016, 11:19:30 »
Ik vond het toch een beetje een aparte opmerking van Cecile, nadat ze 5 bordjes uit het water hebben gevist: 'Stelletje vieze uitslovers zijn we, nou verdenkt niemand ons meer. Yes!'

Waarop Klaas zegt: 'mooi zo!'

Als kandidaat wil je juist verdacht overkomen om de rest op een dwaalspoor te zetten. Misschien bedoelden ze het juist sarcastisch. Klaas aarzelt ook even met z'n mooi zo.
En wat is jouw conclusie hierin? Klaas of Cecile verdacht?
Meer L