Klaas kijkt met Cécile naar boeien.
"Je zou toch naar links kijken Klaas?"
Vervolgens mist er een stukje (montage), Klaas roept "Ja, ja, ja, ja", er mist weer een stukje en we zien de boot naar rechts sturen. Het bordje ligt ook rechts van de boot, waar eerst Cécile zat. Is het wel Klaas zijn ontdekking of zet de montage ons hier weer op het verkeerde been? Het is het aapje.
Cécile: "Dat is niet de goede."
Klaas: "Nee hè?"
Ze pakken er vijf. Twee daarvan hebben geen waarde. De twee onderste rijen zijn van belang. Die laten locatie en code zien. Klaas en Cécile hebben een van de locatie (niet genoeg), twee van de cijfers (niet genoeg). Die komen van T&T.
Hoe gevaarlijk is het om te denken dat wanneer je (als Mol) vijf bordjes pakt (waarvan twee irrelevant en drie zonder iets compleet te maken, dat er in de andere twee wel iets misgaat? Niet alle relevante bordjes komen mee bijvoorbeeld. Of in het streven om niet met lege handen te komen komt er een verkeerd bordje mee?
Taeke stelt voor om bij elkaar te komen en stelt een locatie voor. Vervolgens lossen Annemieke, Cécile en Rop grotendeels de puzzel op. Vervolgens lummelen ze nog om en komt Marjolein op het idee om naar de locatie te vragen aan een schipper. De o zo actieve Klaas bemoeit zich hier niet of amper mee.
De verkeerde code is dan geen optie meer. Er wordt hem twee keer 113 nageroepen. Over het openen en sluiten van de kist is al een en ander gezegd. Het gaat mij ook te snel voor een goede controle.
Ben niet erg blij met de opdracht. My best guess is dat Klaas het op zich niet slecht speelde, maar dat de anderen voor de verandering het ook goed deden. Sluit ik Klaas uit op basis van deze opdracht, dan moet dat voor Tim en Taeke ook gelden. En voor Cécile ook, want waarom zou de Mol daar een beetje passief naast gaan zitten en zelfs de portofoon niet gebruiken om te mollen. En de totaal passieve boot met Marjolein, Annemieke en Rop ook. De Mol kan toch wel iets doen?
Kortom, prima opdracht om alles in je eigen straatje te redeneren, maar je kunt er niemand mee uitsluiten. Het zal duidelijk zijn dat ik in het Klaasstraatje zit nog steeds. Deze opdracht hoeft dat niet te veranderen.