Ik dacht voor een overzichtje wat te puzzelen met de beelden van deze opdracht om te proberen te achterhalen wie voor hoeveel vragen zorgt. We weten namelijk dat ze 40 vragen geweest zijn en we krijgen een testvraag in beeld over deze opdracht met de mogelijkheden:
Afbeelding geknipt
Makkelijke puzzel dan, maar nu komt het:
De enige mogelijkheden om met 6,9 en 11 op 40 te komen is door 11+11+9+9 en 11+11+6+6+6. Dan is er ofwel iemand die geen bal binnen brengt (maar dat is geen antwoordmogelijkheid) ofwel heeft er niemand 9 ballen binnen gebracht (waarom staat dat antwoord er dan bij?)
Of zie ik met die laatste homerun iets over het hoofd?
Ik ben hier met de volgende oplossing vrede gaan nemen:
Aanname:
i) Gilles liegt niet en er zijn 40 ballen binnen gebracht
ii) De vraag liegt niet en er was minstens 1 iemand die 6 ballen verzameld heeft, minstens 1 iemand die 9 ballen verzameld heeft en minstens 1 iemand die 11 ballen verzameld heeft
Oplossing: Als ik 'verzameld' heel ruim neem dan kan het ook zijn dat de ballen meegerekend worden die genomen worden, maar die de finish niet bereiken.
Wat geeft ons dat: 40 ballen bereiken de finish, 3 ballen van Pieter en 2 ballen van Baha worden uit gegooid. Dus zijn er al minstens 45 ballen verzameld.
Een eenvoudig rekensommetje leert ons dan dat de enige getallen groter of gelijk aan 45 die je kan maken als som van 11,9 en 6 (en waarbij je ze minstens 1 keer gebruikt) gelijk zijn aan
46 = 11+11+9+9+6
48 = 11+11+11+9+6
Er zijn dus nog 1 of 3 ballen extra uit gegooid, maar er zijn er maar liefst 12 niet genomen bij de 3 honken.